ابتکار: افزایش سطح تحصیلات زنان باید در مدیریت اجرایی کشور منعکس شود

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به افزایش شمار پذیرفته شدگان آزمون سراسری گفت: ترجمان این امر باید در ابعاد مختلف اجتماع و‌ مدیریت اجرایی کشور منعکس شود.

معصومه ابتکار در مراسم یادبود و تجلیل مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایرانی اظهار کرد: تعداد پذیرفته شدگان زن در کنکور امسال 60 هزار نفر بیشتر از مردان است، سهمیه ای برای خانم ها دیده نشده و مانعی هم برای حضور آنها وجود ندارد اگر رقابت سالم باشد خانم ها می توانند همپای آقایان حرکت کنند.
وی تاکید کرد: ترجمان این امر و افزایش سطح تحصیلات زنان را باید در ابعاد مختلف اجتماعی و مدیریت های اجرایی کشور دید.
ابتکار همچنین در این مراسم در کتابخانه ملی به ابعاد مختلف شخصیتی مریم میرزاخانی اشاره کرد و افزود: هر چند نباید در مورد شخصیت های این‌ چنینی اسطوره سازی کنیم؛ شناخت شخصیت وی بسیار مهم و برای جوانان لازم است.
وی با اشاره به محیط خانوادگی مطلوب برای رشد استعداد مریم میرزاخانی گفت: نتیجه این محیط هم ظهور شخصیت‌های مطرح در سطح جهانی و هم فعالیت های بشردوستانه خانواده است که به اعضای آن همدردی با دردهای جامعه را می دهد و در رشد عاطفی و بلوغ شخصیت آنها تاثیر دارد.
*لزوم تحول در شناخت استعدادها و مهارت های عمومی زندگی
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به لزوم توجه بیشتر به استعدادهای درخشان در آموزش و پرورش ادامه داد: به تحولی برای توجه و شکوفایی این استعدادها همچنین آموزش مهارت های عمومی زندگی نیاز داریم.
وی گفت: این امر می تواند آسیب ها را کاهش داده و فرصت های بیشتری برای جوانان فراهم کند تا هم در موضوعات خاص مانند علوم پایه و...موفق شوند و هم در عرصه عمومی زندگی پیشرفت کنند.
*تا پایان برنامه ششم توسعه 30 درصد پست های مدیریتی در دست زنان
معاون رییس جمهوری همچنین با اشاره به پیش افتادن زنان در زمینه تحصیلات دانشگاهی از مردان گفت: سیاست ابلاغی دولت افزایش حضور زنان در مدیریت هاست و به صورت مشخص تا پایان برنامه ششم توسعه باید 30 درصد از این پست ها در اختیار زنان باشد.
وی ادامه داد: هوش عاطفی خانم ها به نگاه متعادل تر و اثربخشی بیشتر سیاست ها کمک می کند.
ابتکار با بیان اینکه در بعضی شهرستان ها میزان بیکاری زنان تحصیلکرده 3 برابر مردان است تصریح کرد: باید با برنامه ریزی و توان افزایی این فاصله را از بین برد و هر دستگاه اجرایی باید وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد.
وی در پایان گفت: جهت گیری های خوبی در دولت دوازدهم آغاز شده است که امیدواریم به نتیجه برسد زیرا آغاز زندگی شرافتمندانه برای هر فردی داشتن شغل است.
مراسم یادبود و تجلیل از مریم میرزاخانی عصر سه شنبه با حضور اعضای خانواده وی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرهنگستان علوم، شماری از اساتید وی در دانشگاه صنعتی شریف، حجه الاسلام و المسلمین محمود دعایی و دوستدارانش برگزار شد.
در این مراسم که با سخنرانی پدر مرحوم میرزاخانی همراه بود همچنین از تمبر و سردیس وی رونمایی شد که تالم خاطر پدر و مادرش را در پی داشت.
مریم‌ میرزاخانی نابغه ریاضی ایرانی برنده جایزه فیلدز (2014) و دو مدال طلای المیپاد ریاضی، دانش آموخته رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه هاروارد در‌مقطع دکتری بود که 23 تیر ماه گذشته بعد از مدتی تحمل رنج ییماری‌ سرطان درگذشت و همان جا به خاک سپرده شد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 838691

وب گردی

وب گردی