دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل ایجاد تحول جدی در کشور را دارد

نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به ریاست دکتر فرهاد رهبر و با حضور روسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد استان فارس و روسای کارگروه‌های تخصصی استان و معاونان سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: از نظرات همه دوستان در برنامه‌ریزی‌های کلان دانشگاه استفاده می‌کنیم. این جلسات باید در سطح وسیع ادامه پیدا کند و با تشکیل کمیته‌های تخصصی کارشناسی در سطح استان برای همه مشکلات، راه‌حل کارشناسانه ارائه شود.

فرهاد رهبر بر ارتقای کیفیت در واحدهای دانشگاه آزاد تاکید کرد و گفت: این امر می‌تواند به افزایش جذب دانشجو نیز منجر شود. دلیل اینکه مدارس سما دارای متقاضیان زیادی است، کیفیت آموزشی، فرهنگی و معنوی موجود در این مدارس است.

وی بر انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی دارای صندلی‌های خالی در رشته‌های علوم مهندسی و علوم انسانی هستند، امروز تنها رشته‌ای که ظرفیت خالی ندارد، رشته‌های علوم تجربی و رشته‌های علوم پزشکی است. از این رو ما باید در دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش و توسعه این رشته‌ها برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم و زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجوی رشته پزشکی را ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: توجه به خیران در دانشگاه آزاد اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است، دانشگاه آزاد یک دانشگاه مردمی است و باید با اتصال و نزدیکی با مردم ارتباط خود را با جامعه بیشتر کند. اگر مردم از خیر و برکت این دانشگاه بهره‌مند شوند، بدون شک با جان و دل به دانشگاه آزاد اسلامی کمک می‌کنند. امروز شرایط به گونه‌ای است که جامعه به تکنسین نیاز دارد. ما باید یک بازنگری جدی در رشته‌ها انجام دهیم. دانشگاه آزاد اسلامی باید در مقاطع کاردانی و کارشناسی با توجه به مزیت‌ها و نیازهای منطقه به سوی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای پیش رود.

فرهاد رهبر گفت: ما امروز نیاز داریم که فارغ‌التحصیلان دانشگاه به صورت چند وجهی تربیت شوند، همه واحدها باید با استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای خود برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ثروت‌آفرینی از علم انجام دهند. البته بودجه پژوهشی هم از موضوعات بسیار مهم واحدهاست و باید در این زمینه مسئولان استان توجه جدی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دانشگاه متعلق به مردم است و باید به مردم خدمت کند. از امکانات و تجهیزات این دانشگاه باید در راستای خدمت‌رسانی به مردم استفاده شود. مدیریت هزینه در واحدهای دانشگاهی ضروری است، اما مدیریت هزینه به معنای حذف هزینه‌های ضروری نیست، بلکه به معنای حذف هزینه‌های غیرضروری است و باید در این زمینه دقت و مراقبت زیادی صورت گیرد. مسئولان استان باید تجارب خود را به هم منتقل کرده و به یک برنامه عملیاتی و اجرایی تبدیل کنند. همچنین خودارزیابی در آموزش و پژوهش و طراحی بودجه‌ریزی عملیاتی از دیگر اموری است که باید واحدها به آن توجه کنند.

رهبر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هزینه بسیار زیادی را سالانه صرف خرید تجهیزات می‌کند، با توجه به اینکه دنیای امروز، دنیای الکترونیک است، پیشنهاد می‌کنم که سامانه‌ای طراحی شود که در آن متقاضیان و عرضه‌کنندگان کالا عضو شوند و واحدهای دانشگاهی بتوانند کالای با کیفیت و ارزان تهیه کنند. دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه و خانواده واحد است، سیستم یکپارچه اداره دانشگاه آزاد اسلامی در تمام عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و ... باید وجود داشته باشد. کارگروه‌های تخصصی مالی، اداری، آموزشی، پژوهشی و ... در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس تشکیل شود تا با جمع‌آوری پیشنهادات به یک راهبرد، سیاست و برنامه اجرایی برسیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی این پتانسیل را دارد که یک تحول جدی در کشور ایجاد کند، من به این موضوع ایمان دارم، چون تمام مسئولان واحدها واقف به مسائل روز جامعه و منطقه هستند و انتظار دارم تدبیری اندیشیده شود که هم دانشگاه آزاد اسلامی و هم کشور به دست پرتوان شما به قله هدف برسد.

توجه جدی به طرح ضیافت استادان، توجه به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها، راه‌اندازی پارک علم و فناوری، صدور مجوز نشریات واحدها به صورت استانی، راه‌اندازی رشته‌ مهندسی مهارتی در سطح کارشناسی، توسعه رشته‌های علوم پزشکی در استان و راه‌اندازی صندوق مشترک در استان‌ها و کاهش بروکراسی اداریپیگیری سریع ارتقای اعضای هیات علمی، چابک‌سازی در واحدهای دانشگاهی، تفویض اختیار بیشتر به واحدها، بورسیه اعضای هیات علمی، افزایش کیفیت آموزشی در واحدها، تدوین برنامه عملیاتی برای مسائل فرهنگی، برگزاری جشنواره خلاقیت‌های فرهنگی و... از موضوعاتی بود که در این نشست روسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بر آنها تاکید کردند.

کد خبر: 838762

وب گردی

وب گردی