«سبک کردن بار سنگین فلسفه» باز هم خواندنی شد

کتاب «نگاهی به فلسفه» با عنوان فرعی «سبک کردن بار سنگین فلسفه» به قلم دونالد پامر و ترجمه عباس مخبر توسط نشر مرکز برای ششمین بار تجدید چاپ شد.

به گزارش ایسکانیوز، مشهور است لودویگ ویتگنشتاین در جایی گفته که می‌توان کل یک کتاب فلسفه را فقط با استفاده از لطایف نوشت. اگر چه اثر حاضر چنین کتابی نیست و با تاریخ فلسفه همچون یک لطیفه برخورد نمی‌کند ولی این کتاب فلسفه را سنگین نه، اما جدی می‌گیرد. همان‌طور که عنوان فرعی کتاب نشان می‌دهد، هدف آن است که بار سنگین فلسفه قدری سبک شود.

این کتاب تاریخ فلسفه را به شکل بسیار روانی برای مبتدیان توضیح داده است. نکته جالب در این میان نقاشی‌هایی است که به کتاب صورت دیگری بخشیده و بحث‌های آکادمیک فلسفی را در قالب نویی تبیین کرده است. پامر در این کتاب همان‌طور که از عنوانش نیز بر می‌آید به دنبال سبک کردن بار فلسفه و ساده‌سازی آن است که در واقع از عهده چنین کاری به خوبی برآمده است.

عباس مخبر در سال‌های اخیر نشان داده یکی از خوش‌قریحه‌ترین مترجمان حوزه پیرامونی فلسفه است. مخبر در انتخاب‌های خویش متن، اصل و مرکز را نشانه نمی‌گیرد، بلکه حاشیه، فرع و پیرامون را برمی‌گزیند و تمایل دارد کتابی را فراروی مخاطب فارسی‌زبان گذارد که با شالوده‌شکنی، فراتر از پارادایم‌های فلسفی تجدد رود؛ اهتمامی که شاید بی‌ارتباط با علائق پست‌مدرنیستی مخبر نیز نباشد.

این کتاب، برای دانشجویان رشته فلسفه و آشنایان به فلسفه مناسب است. نویسنده‌ این کتاب قریب به 30 سال استاد فلسفه بوده و این کتاب در حقیقت پاسخ به پرسش‌هایی است که دانشجویانش از او می‌پرسیدند. سعی‌اش بر این بوده که فلسفه را به زبان ساده توضیح دهد.

چاپ ششم «نگاهی به فلسفه» به قلم دونالد پامر با ترجمه عباس مخبر در قطع رقعی، 544 صفحه توسط نشر مرکز راهی بازار نشر شد.

502

کد خبر: 839009

وب گردی

وب گردی