شاعران برگزیده «رقص شمشیر جاهلی» معرفی شدند

مراسم اختتامیه فراخوان کشوری شعر هجو «رقص شمشیر جاهلی» با حضور محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از حوزه هنری، مراسم اختتامیه نخستین فراخوان کشوری شعر هجو «رقص شمشیر جاهلی» دیروز سه شنبه ۲۸ شهریور با حضور آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه شهر کرج، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، سردار مولایی فرمانده سپاه استان البرز، سردار ادیبی و سایر مسئولین و شاعران برگزیده از سراسر کشور در کرج برگزار شد.

در این مراسم، شاعران برگزیده آثار خود را ارائه کردند و از کتاب منتخب آثار این فراخوان که به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، رونمایی شد.

ندا نوروزی، امید خسروی، مصطفی مشایخی، فرانک حمزه‌زاده و علی سلیمانی نفرات برگزیده و مجتبی حاذق، مسلم نجف‌وند، ‌معصومه شاکری، مهدی عزیزاللهی، مهدی زارعی، حسن اسحاقی، مجید صالحی، الطاف ذکی،‌ مجتبی خرسندی و حسن خسروی نفرات تقدیری این فراخوان کشوری بودند.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در مراسم اختتامیه این فراخوان کشوری، گفت: شاعران باید مسئولانه رسالت هنری خود را نسبت به تحولات دوره معاصر به انجام برسانند.

وی شناخت درست اتفاقات دنیای معاصر را به عنوان یکی از مهم ترین رسالت های شاعران دانست و گفت: نقاط ضعف دشمنان انقلاب اسلامی بسیار زیاد است و این در عملکرد متناقض آن ها در موضوعات درونی کشورهایشان و موضوعات بین‌المللی بسیار واضح است که همه این ها می‌توانند دست‌مایه تولید آثار ادبی و هنری توسط هنرمندان و شاعران متعهد باشند.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: امیدوارم جریان شعری کشور بتواند با هشیاری نسبت به این‌گونه موارد عکس‌العمل مناسب ادبی از جمله در زمینه هجو و شعر سیاسی نشان دهد. واکنش‌ها باید به گونه‌ای باشد که حتی نیاز نباشد این‌گونه موارد را مقام رهبری تذکر دهند. مواردی همچون کشتار مسلمانان میانمار، وضعیت حقوق بشر در آمریکا، تبعیض نژادی و جنسیتی در اروپا و آمریکا، عملکرد متهجرانه عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی و اتفاقات امیدوار کننده منطقه همگی قابلیت هجو توسط شاعران عزیز دارند.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری هم در این مراسم ضمن بیان تفاوت های هجو، طنز و هزل، گفت: مقام معظم رهبری به درستی هجو را برای بیان تناقض‌های عملکردی مدعیان جهانی در دوران معاصر مطرح کردند و از شاعران خواستند که در این زمینه رسالت خود را به انجام رسانند.

وی در ادامه اشعاری در قالب هجو و با موضوع تناقض‌های دنیای معاصر قرائت کرد.

اسماعیل آجرلو رئیس حوزه هنری استان البرز و مسئول برگزاری فراخوان کشوری شعر هجو «رقص شمشیر جاهلی» به عنوان سخنران بعدی، این فراخوان را جزو اولین اقدامات عملی در کشور خواند که درخصوص درخواست رهبر معظم انقلاب اسلامی برای شعر هجو به انجام رسیده است.

وی یکی از ویژگی‌های حوزه هنری را نشان دادن عکس العمل‌های به‌موقع و سریع به وقایع روز و جریانات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران و جهان دانست و گفت: این فراخوان نیز با همین رویکرد و بلافاصله بعد از تأکید رهبری بر هجو عملکرد متناقض آمریکا و عربستان سعودی و پیروانشان به انجام رسید که با استقبال بسیار خوب شاعران سراسر کشور مواجه شد.

آجرلو در نهایت ابراز امیدواری کرد که در سال های آینده بتوان از ابزار شعر و هجو در موضوعات مشابه و به‌روز ایران و جهان بیشتر استفاده کرد و فراخوان‌های موضوعی ادبی را به انجام رساند.

فراخوان کشوری «رقص شمشیر جاهلی» پیرو بیانات مقام معظم رهبری درخصوص لزوم هجو عملکرد متناقض آمریکا، رژیم سعودی و تناقضات دنیای امروز از خردادماه سال جاری با محوریت شعر هجو اعلام شد. در این فراخوان بیش از ۱۵۰ اثر شرکت داده شد که پس از داوری آثار از نفرات برگزیده با اهدای لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی تقدیر به عمل آمد.

502

کد خبر: 839056

وب گردی

وب گردی