دکتر مخبر دزفولی: بحث بر سر محصولات تراریخته در رسانه ها درست نیست

مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری کشور با حضور دکتر مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری ریاست جمهوری در ابتدای مراسم با بیان اینکه زیست فناوری واژه ای است که آدم امیدش به زندگی بیشتر می شود؛ تاکید کرد: پدیده ریزگرد که مردم را آذار می دهد راهکارش با فناوری های زیستی خواهد بود.

علی وطنی با بیان آماری از ایرانیانی که با تحصیلات بالا در آمریکا زندگی می کنند، تاکید کرد: این آمارها برازنده ما نیست و طبق آمار بنیاد ملی نخبگان روزانه سه نفر به کشور بر می گردند .

وی دیلیل برگشت از خارج را وجود شرکت های دانش بنیان در کشورمان دانست و گفت: دیگر لازم نمی‌بینیند در خارج از ایران که به ما اجنبی می گویند کار کنند.

معاون توسعه فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: حمایت و تسهیلات مالی و قانونی و تضمین بازار باید جزو حمایت ها باشد.

علی وطنی گفت: امروزه صد و ده خدمت به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود؛ که اگر ده برابر هم باشد باز هم کم است و نیاز به حمایت بیشتری است.
برای دستیابی به جایگاه مناسبی نیاز به اطلاعات داریم

محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم با اشاره به قوانین حمایتی مجلس شورای اسلامی در حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: ما قوانین مترقی را در حوزه حمایت از فناوری و شرکت های دانش بنیان در مجلس تصویب کردیم؛ اگر به این قوانین توجه لازم صورت گیرد، حتما شاهد تحول چشم گیری در حوزه توسعه و پیشرفت فناوری های نو و ارتباط بین صنعت و دانشگاه خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه ما جزو کشور های عقب مانده در حوزه کسب و کار هستیم و برای اینکه بتوانیم جایگاه مناسبی پیدا کنیم نیاز به اطلاعات داریم.

زاهدی با تاکید بر چرخه تولید علم گفت: باید تا سال 1400 رتبه صادرات کشور با فناوری بالا از هشت منطقه به سه برسد و معتقدم به دو هم می توانیم برسیم.

در بیوتکنولوژی می‌خواهیم صادر کننده باشیم ​

دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مراسم با بیان اینکه کشور در جریان تحولات علمی در آغاز راه است، تاکید کرد: در فناوری های پیشرفته اول راهیم و کشورهای دیگر اکنون بصورت جهشی و تصاعدی سرمایه گذاری می کنند که در آینده زندگی ما را می تواند زیر و رو کند.

وی با بیان اینکه ما در کشور انرژی های زیادی داریم که باید آزاد شوند، بیان داشت: ما در برخی بخش ها به جای اینکه مسولیت کارگزاری و خدمت رسانی و تسهیل گری داشته باشیم سدی در برابر محققین ایجاد می کنیم.

مخبر دزفولی تاکید کرد:ما در کشور امکانات زیادی داریم که باید بالفعل شوند، مثلاً یک ظرفیت دانشجویی دکتری و جوان داریم که باید بالفعل شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اینکه در تلویزیون بر سر بیوتکنولوژی بحث می کنند و بر سر محصولات تراریخته بحث می کنند درست نیست و جای این حرف ها در محیط علمی است.

وی افزود: طرح این موضوعات در رسانه ها باعث نگرانی مردم و نا امیدی محققین و شرکت ها می شود و این بحث کردن در رسانه برای پیشرفت علمی و برای پیشرفت بیو تکنولوژی یک آفت است.

مخبر دزفولی با اشاره به ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان با راهکارهای مختلفی مثل وام و صادرات گفت: باید از شرکت های دانش بنیان پشتیبانی و مسیرشان را هموار کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در بیوتکنولوژی می‌خواهیم صادر کننده باشیم ما بیشتر واردات محور هستیم تا صادرات محور.

وی در پایان گفت: امیدوارم سال آینده شاهد یک جهش در زمینه زیست فناوری باشیم.

پایان خبر/

کد خبر: 839063

وب گردی

وب گردی