مواضع ایران مورد تأیید همه کشورها است

رییس جمهوری گفت: جلسه امسال سازمان ملل نشان می دهد که مواضع ایران هم در منطقه، مساله برجام و سیاست های بین المللی و هم در زمینه پیشرفت و روابط اقتصادی ایران و جهان مورد اتفاق نظر همه کشورهاست.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه پس از بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره دستاورد این سفر افزود: فکر می کنم جلسه امسال سازمان ملل، نسبت به سال های قبل هم که شرکت می کردیم متفاوت بود، این جلسه فرصتی است تا صدای مردم به گوش جهانیان برسد.
وی افزود: در جلسه ای که سازمان همکاری های اسلامی برای میانمار گذاشته بود، عده ای از سران کشورهای اسلامی در سطح روسا و وزیران شرکت کرده بودند که جلسه خوبی بود.
روحانی گفت: جلسه با مدیران مسوول رسانه ها، مقامات سیاسی، اندیشکده ها، رهبران مسلمان، ایرانیان مقیم آمریکا و مصاحبه هایی که صورت گرفت و همچنین ملاقات های فراوان با کشورهای مختلف، جای خود محفوظ است.
روحانی گفت: کمتر در تاریخ سازمان ملل اتفاق می افتد که رییس جمهور آمریکا در رابطه با یک موضوع مهم حرف بزند و موضع گیری کند و نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی هم همان حرف را بزند و هیچکس این حرف ها را تایید نکند.
وی افزود: نه رسانه ها و نه خبرنگاران و نه مقامات مسوول کشورهای دیگر و حتی سران کشورهای اروپایی که بعد از سخنان ترامپ فرصتی بود تا با آنها جلساتی داشته باشیم، به صراحت گفتند با سخنرانی ایشان مخالف هستیم و این موضوعات را قبول نداریم.
رییس جمهوری تصریح کرد: ترامپ خطاهای بزرگی در سخنرانی کرد و اتهامات بی پایه و اساسی مطرح کرد که نه در شان سازمان ملل و نه فردی است که خود را رییس جمهور یک کشور می داند.
روحانی گفت: به قول برخی از رسانه ها آقای ترامپ حرف ناصحیح در مکان اشتباه زد و با مخاطبین اشتباه صحبت کرد.
رییس جمهوری ادامه داد: به هر حال ایشان علیه برجام حرف زد در حالی که در سازمان ملل همه به نفع برجام حرف می زدند، ایشان می گفت برجام توافق خوبی نیست ولی مابقی می گفتند خوب است و روشن تر از این در سازمان ملل انزوای آمریکا معنا ندارد.
وی ادامه داد: منزوی ترین کشور در سازمان ملل در بحث توافق هسته ای که مورد تایید سازمان ملل بود و همه به آن اعتقاد دارند، دو نفر بودند که مخالف جریان اصلی افکار عمومی سران کشورها حرف می زدند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر سر و صداهایی از سوی برخی می آمد که برجام خیلی بد نیست ولی نه این که به این صورت بماند و بحث کنیم که بهتر از این بشود و باید نقایص را جبران کنیم؛ ولی به طور قاطع گفته شد که برجام غیر قابل مذاکره است.
روحانی گفت: در ملاقات با مقامات اروپایی مانند فرانسه، انگلیس، سوئد، بلژیک و بلغارستان همه بر برجام تاکید کردند و گفتند که برجام غیر قابل برگشت و مذاکره است و برجامی است که مورد تایید قرار گرفته و همه باید نسبت به اجرای آن تلاش کنند.
وی اضافه کرد: مساله دیگر این بود که آمریکا به دنبال این بود که القا کند ایرانی ها به ظاهر برجام را رعایت کردند ولی روح برجام مشکل دارد؛ ولی هیچ کس به این موضوع معتقد نبود و همه در مساله برجام معیار را آژانس بین المللی انرژی اتمی می دانستند که اعلام کرده ایران به تعهداتش به طور کامل عمل کرده است.
رییس جمهوری گفت: مساله دیگر این که تلاش می کردند نقش ایران را در منطقه منفی جلوه دهند و بگویند تروریست صادر کرده است؛ این صحبت ها از آدمی که اطلاعاتی ندارد بیان می شود و به قول خبرنگاران رسانه های آن کشور، می گفتند آقای ترامپ برجام را یکبار هم نخوانده است و نمی داند چیست.
روحانی افزود: معلوم است کسی که از موضوعی خبر ندارد و با مسائل حقوقی آشنا نیست اشکالات زیادی در سخنانش وجود دارد؛ حرف های ترامپ مشابه حرف های قدیمی اسرائیل بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر در منطقه، وضع روشن است و کدام کشور در منطقه و جهان است باور نداشته باشد که ایران نقش اساسی در منطقه عراق، سوریه و لبنان دارد و بدون نقش ایران و حمایت و مشورت هایش موفقیت ها حاصل نمی شد.
رییس جمهوری تصریح کرد: در ملاقات با سران کشورها هم بر نقش مثبت ایران تاکید کردند و صریحا می پرسیدند راه حل چیست؛ نحوه سوال از مقامات ایرانی امسال متفاوت بود، امروز کسی به ایران نمی گوید چرا تخلف می کنید و مقررات بین المللی را رعایت نمی کنید بلکه می پرسند در موضوعات منطقه ای چه کار کنیم و در مسائل بین المللی می پرسند چه کار کنیم که آمریکا به مقررات بین المللی متعهد باشد.
رییس دولت دوازدهم اظهار داشت: به نظر من بسیاری از حقایق را مردم جهان نسبت به ایران باور دارند؛ برخی از مطالب را روز گذشته در سخنرانی رسمی در سازمان ملل اعلام کردم و گفتم که چه کسانی باید به ملت خود و منطقه پاسخ دهند.
روحانی افزود: در مساله برجام قاطع خواهیم بود و اگر کسی برجام را بر هم بزند از ایران انتظار نداشته باشد، همه گزینه ها پیش روی ما قرار دارد.
وی اضافه کرد: برجام هم اگر نباشد پیشرفت اقتصادی را ادامه خواهیم داد، در شرایط نو و جدیدی قرار گرفته ایم که توافقات اخیر نشانگر این موضوع است.
وی گفت: در ملاقات با نخست وزیر ژاپن در رابطه با اعتبار 10 میلیارد دلاری که به زودی امضا می شود، گفت وگو شد و همچنین در ملاقات با مقامات اتریش، بلژیک و فرانسه نسبت به روابط بهتر اقتصادی و بانکی مذاکراتی صورت گرفت.
روحانی ادامه داد: روز گذشته در اجلاس وزیران 1+5 هر پنج کشور به صراحت اعلام کردند که ایران به تعهداتش عمل کرده و همه باید به برجام پایبند باشیم و راهی غیر از این وجود ندارد.
روحانی افزود: در این جلسه تصریح شد که برجام قابل مذاکره نیست و هر پنج کشور بر این موضوع معتقد بودند، حال نماینده آمریکا دو پهلو حرف هایی زد که گفت باید فکر کنیم و نتایج این جلسه را منتقل کنیم.
رییس جمهوری تصریح کرد: این که فردی حرفی بزند نه برای ملت و نه برای ما و دنیا ارزشی ندارد؛ این را می توان در بسیاری از سایت ها جست و جو کرد و دید که رسانه های آمریکا بعد از سخنرانی ترامپ چگونه نسبت به آن انتقاد کردند و ما هم سخنرانی کردیم.
روحانی خاطرنشان کرد: به ملت بزرگ ایران می گویم راهی را انتخاب کردید و به ما ماموریت دادید تا مسیری را انتخاب کنیم که این مسیر مورد اتفاق جهانیان است و امروز فضا برای روابط بهتر اقتصادی، علمی، دانشگاهی و توریستی بین ما و دیگر کشورها بیش از همه آماده است.
رییس جمهوری تصریح کرد: امیدوارم از این فضا برای رشد و توسعه کشور استفاده کنیم.
روحانی گفت: آنچه در داخل برای ما مهم است وحدت و اتحاد است؛ در آستانه ماه محرم الحرام هستیم، ماهی که فداکاری، شهامت و ایثار و ایستادگی را به ما می آموزد و این که چگونه برای آرمان ها و دینمان در برابر دشمنان از آن استفاده کنیم.
وی در پایان گفت: سلام و درود بر سرور و سالار شهیدان و یاران و فرزندانش و امیدواریم که پیرو راه امام حسین(ع) باشیم و فرهنگ ما فرهنگ عاشورایی باشد.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 839244

وب گردی

وب گردی