شهرهای کشورمان چگونه به استقبال محرم رفتند؟از نصب چادر مشکی محرم در خانقاه آران و بیدگل تا مراسم "علم بندو"در بیرجند

همزمان با نخستین جمعه ماه محرم همایش عظیم شیرخوارگان حسینی در ایران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، امروز جمعه 31 شهریور ماه و اول محرم الحرام است که مردم سرزمین مان ایران اسلامی در این ماه به سمت عزاداری برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) و 72 تن از یاران با وفای آن حضرت می روند و با آویزان کردن پرچم های سیاسی و لباس های سیاه غم و اندوه خود را نشان می دهند.

هر ساله در این روزها ملت و مردم شیعه در مناطق مختلف کشور با برگزاری آیین‌های خاصی از جمله نذورات و برگزاری هیأت های مذهبی و سینه زنی، همچنین خرج کردن قسمتی از درآمد و پس انداز خود برای برپایی خیمه ها به استقبال ماه محرم رفته و ارادت خود را به سیدالشهدا نشان می دهند.

مردم عاشورایی شهرها و روستاهای مختلف کشورمان حال و هوای خود را در این ماه عزیز با برگزاری آیین و سنت های مختلف اعم از نصب پارچه سیاه در خیابان ها، کوچه ها و هیات ها نشان می دهند.

تجمع شیرخوارگان حسینی در بیش از 4 هزار نقطه کشور

از اولین مراسمات امسال که مردم کشورمان با آن وارد محرم الحرام شدند همایش شیرخوارگان حسینی است که مادران با در بغل گرفتن فرزندان شیرخوار خود به مصلاهای شهرشان رفته و برای مظلومیت امام حسین (ع) و همسرش و همچنین طفل شیرخوارش علی اصغر (ع) به عزاداری می پردازند.

مادران ایرانی به همراه نوزادان شیرخوار و با هدف رشد و پرورش فرزندان خود در مکتب اهل بیت در این مراسم شرکت کردند.

مادران به یاد شیرخوار شهید امام حسین(ع) به پیشانی کودکان خود سربندهای یا حسین (ع) یا علی اصغر(ع) و یا ابوالفضل (ع) بسته‌اند و به یاد مظلومیت علی‌اصغر طفل شش‌ماهه حسین‌ابن‌علی (ع) کم سن و سال ترین شهید کربلا نوای لالایی سر داده‌اند.

این آیین معنوی همزمان در بیش از ۴ هزار نقطه کشور برگزار شد.

توزیع رایگان لباس متحدالشکل، توزیع بسته‌های فرهنگی و نذرنامه، اجرای گروه سرود مدافعان حرم و دمام نوازی هیئت شباب اهل بیت (ع) از جمله برنامه‌های یازدهمین همایش شیرخوارگان حسینی (ع) است.

این همایش همه ساله به همت مجمع جهانی بزرگداشت حضرت علی‌اصغر (ع) در اولین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن تعظیم شعائر حسینی و تربیت نسل انقلابی و مکتبی با حضور مادران و کودکان شیرخوارشان با توسل به حضرت علی‌اصغر (ع) و اظهار مظلومیت شیرخوار امام حسین (ع) است، که مظلومانه در کربلا شهید شد.

در این گزارش به مراسم عزاداری در برخی از استان ها می پردازیم.

اصفهان

همچنین در مناطق مختلف استان اصفهان خیمه های عزاداری امام حسین (ع) و هیات های عزاداری ایشان در 15 منطقه شهرداری اصفهان برگزار شد تا مردم این استان دردهه محرم برای عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) به سوگواری ونوحه خوانی بپردازند.

گفتنی است که نصب چادر مشکی محرم در خانقاه آران و بیگدل برگزار شد که لازم به ذکر است این چادر 120 سال قدمت دارد. مساحت این چادر 400 متر مربع است که مردم محل در یک سنت دیرینه در ایام غیر محرم این چادر را در منبری قدیمی متعلق به دوران صفویه و قاجار نگه داری می‌کنند.

اردبیل

مراسم طشت گذاری با حضور عزاداران حسینی در اردبیل برگزار شد. این مراسم در استان های ترک زبان، از ریشه دارترین آیین های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام را نشان می‌دهد. در این مراسم سنتی عزاداران حسینی شهرستان اردبیل طشت‌های آب را که رمزی از فرات است در مساجد و حسینیه ها می‌آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر است که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه، آب مشک ها را در طشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کردند.

تهران

همه ساله در جای جای استان تهران از پیر و جوان گرفته از دو هفته قبل از آغاز ماه محرم مردم این استان دست به سیاه پوش کردن شهر می زنند، حتی در جاهایی از میدان ها و خیابان های شهر از لامپ هایی به رنگ سبز در کنار پرچم سیاه که نام اباعبدالله (ع) در آن نوشته شده است به چشم می خورد.

تکیه ها، مساجد، حسینه ها، و مصلاها همگی آماده مراسم محرم در استان هستند.

از جمله اقدامات دیگری که در این استان برای برپایی مراسم عزای حسینی انجام می شود، پختن غذا و پخش آن و همچنین پخش چای و شربت و برگزاری هیات ها و مراسم سینه زنی و همچنین راه افتادن دسته های سینه زنی در خیابان های شهر است که پیر و جوان در این مراسمات شرکت می کنند تا ارادات خود را به سیدالشهدا حضرت امام (ع) برسانند.

سمنان

مساجد و تکایا در این استان سیاه پوش شدند. "تکیه بازار" شاهرود از جمله آداب و رسوم استقبال از ماه محرم و از آن دسته سنت هایی است که بعد از سال ها همچنان پابرجا مانده و هر سال باشکوه تر از گذشته برگزار می شود.

بر اساس سنتی دیرینه مردم شهرها و روستاهای شهرستان شاهرود از چند روز مانده به آغاز محرم با سیاه پوش کردن تکایا، حسینیه ها، مساجد و هیئات مذهبی به استقبال از ماه محرم می روند، بیرق های عزاداری و پارچه های مشکی سر در منازل نصب می شود، اما در این میان آیین "پوش تکیه بازار" با رسم خاصی برگزار می شود.خادمان، بزرگان و ریش سفیدان شهر در تکیه بازار جمع می شوند و همزمان با غروب آفتاب روز 27 ذی الحجه با نواختن شیپور و سنج و یا حسین گویان پوش تکیه بازار را می کشند.

خراسان جنوبی

در این استان مراسم علم‌بندان یا به گویش بیرجندی «علم بندو» یکی از مراسم‌های سنتی ویژه عزاداری ماه محرم است که سادات بیرجند با برپایی مراسم علم‌بندان در آخرین روز از ماه ذی‌الحجه، آغاز عزاداری سالار شهیدان را اعلام می کنند.

‌نخل بندان، نخل گردانی، سنگ‌زنی، مشعل گردانی، شبیه گردانی و تعزیه‌خوانی از دیگر آیین‌های سنتی مردم استان در ماه محرم بوده که مردم خراسان جنوبی با اجرای این مراسم‌ها هم‌نوا با شهدای دشت کربلا محرم را به سوگ می‌نشینند.

خراسان رضوی

در 29 شهریورماه پرچم متبرک بارگاه امام رضا(ع)، در آستانه ماه محرم طی مراسمی به نمایندگان هیأت های مذهبی 29 استان به منظور برافراشته شدن در 525 هیأت مذهبی عزادار امام حسین(ع) اهداء شد.

خوزستان

مردم این استان می توان گفت از تقریبا دو هفته قبل از شروع ماه محرم به عشق اهل بیت و احترام به سالار شهیدان حسین بن علی (ع) با نصب پارچه های سیاه در خیابان ها و حسینه ها به استقبال این ماه عزیز رفته بودند.

زنجان

تمام مسجد حسینیه اعظم زنجان هر ساله برای استقبال از ماه محرم سیاه پوش می شود. اجتماع بزرگ حسینیان در روزهای هشتم ویازدهم محرم هرسال که به نام یوم العباس و زینب کبری (س) درزنجان مشهور است این شهر را به پایتخت شور وشعور حسینی بدل کرده است.

فارس

مردم زرقان همزمان با ۲۷ ذی‌حجه که به روایتی سالروز شهادت مسلم بن عقیل(ع) بود با حضور در سه حسینیه شهر حیدر، ولیعصر و امام سجاد (ع) زرقان، مراسم برافراشتن خیمه‌های عاشورایی را طی سنتی دیرین برگزار کردند.

قم

مردم قم پبا سیاه پوش کردن حسینیه ها، مساجد و خیابان ها به استقبال ماه محرم رفته بودند که پرچم سبز گنبد نورانی بانوی کرامت حضرت معصومه (س) با پرچم سیاه متبرک به نام امام حسین (ع) و اهدایی از کربلایی معلی تعویض شد.

لرستان

به سنت همه ساله جوانان با پارچه‌های سیاه و داربست‌های فلزی را به شیوه سنتی آماده و و افراد مسن‌تر با آماده کردن ابزار عزاداری خاص این استان همچون زنجیززنی، چهل چراغ، علم عزاداری و بلندگوها و طبل‌ها خود را برای عزاداری امام حسین(علیه السلام) آماده می‌کنند. آیین چهل منبری و گل مالی کردن، از جمله آیین های خاص مردم استان لرستان است که با آداب ویژه خود در تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می شود.

مازندران

در این استان عزاداران با تجمع در امامزاده یحیی ساری با گفتن لبیک یا حسین ارادت خود به سالار شهیدان امام حسین (ع) را به نمایش می گذارند.

همچنین در دیگر مناطق استان عزاداران با حضور در امامزادگان و بقاع متبرکه استان بر تداوم راه حسینی مهر تایید زدند.

یزد

مراسم " بهرشهید " در ندوشن یزد که همه ساله مردم این منطقه براساس سنتی دیرینه ، ‪ ۱۰روز قبل از آغاز محرم به استقبال ایام سوگواری سیدالشهداء (ع) می روند تا اول ماه محرم ادامه دارد

این مراسم متشکل هیاتی از جوانان و نوجوانان شهر به منازل مردم مراجعه و اشعاری را در سوگ حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش زمزمه می کنند. این مراسم طی ‪ ۱۰روز یاد شده قبل از نماز مغرب و عشا در محله‌های مختلف آغاز می شود و دسته‌جات با جمع‌آوری نذورات مردم ، پس از آن مراسم عزاداری را در تکایا برگزار می کنند

901/900

کد خبر: 839389

وب گردی

وب گردی