جدیدترین  گزینه های احتمالی برای تصدی وزارت نیرو + اسامی

صنعت برق و آب تامین کننده اساسی ترین نیازهای جامعه است و امنیت، پایداری و تاب آوری این صنایع باید همواره مورد توجه باشد؛ بنابراین مدیریت عالی وزارت نیرو باید به تمام امور اشراف کامل داشته و بتواند چرخ این وزارتخانه را بچرخاند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دولت دوازدهم در زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس، حبیب الله بیطرف را به عنوان وزیر نیرو به ساکنان بهارستان پیشنهاد کرد اما در زمان بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی، نمایندگان به سابقه و برنامه‌ی بیطرف برای تصدی این وزارتخانه اعتماد نکردند. بعد از مشخص شدن سربازان خط مقدم دولت دوازدهم، رئیس جمهور برای هدایت تنها وزارتخانه‌ای که بی وزیر مانده بود، ستار محمودی را به عنوان سرپرست منصوب کرد تا نیرویی‌ها سه ماه را این‌گونه سپری کنند.

اکنون با گذشت بیش از سی روز از این موضوع هنوز هیچ گزینه برای وزارت نیرو معرفی نشده است. روزی اصحاب رسانه، عدم معرفی وزیر زن برای این وزارتخانه را توئیت می کنند و روزی دیگر اسامی گزینه های همیشه مدعی و احتمالی را قطعی می دانند، فارغ از همه‌ی این هیاهوها، این نکته را باید متذکر شد که وزارتخانه‌ای به این عریض و طویلی نباید با سرپرست اداره شود چرا که این وزارتخانه هم اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و باید کسی برای سکانداری این وزارتخانه انتخاب شود که به تمام بخش‌ها اشراف کامل داشته باشد.

براساس این گزارش، صنعت برق و آب تامین کننده اساسی‌ترین نیازهای جامعه است و امنیت، پایداری، پایایی و تاب آوری این صنایع باید همواره مورد توجه باشد. مدیریت عالی وزارت نیرو به عنوان متولی این امر بسیار حساس است، باید فردی آن را هدایت نماید که استراتژیست، برنامه ریز، کلان نگر و دانش بنیان باشد. تحول مدیریتی اولین شرط لازم برای تغییر ساختار فنی و منابع انسانی آن است. نگاه ویژه به تعامل بین بخش خصوصی و دولتی باید منجر به پیشبرد اهداف تعیین شده آن گردد.

همچنین بهره برداری از شبکه های برق و آب باید از نگاه حاکمیتی به فضای بنگاه داری تغییر یافته تا با فعال شدن بخش خصوصی بازارهای برق و آب شکل گیرد. فعال شدن بورس انرژی و آب می تواند رقابت را در بین شرکت ها افزایش دهد و نهایتا فروش اقتصادی آن چالش های پیش رو در وزارت نیرو را به سمت حل مشکلات موجود هدایت نماید. هیات‌های تنظیم بازار باید با یک رویکرد جدید فضا را برای تامین، انتقال و توزیع آب و برق تلطیف نموده و از این وضعیت دوگانه موجود خارج نمایند.

علیرضا کلاهی نایب رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص انتخاب وزیر نیرو گفت: ما طی جلساتی که با مسوولان داشتیم چندین مورد را پیشنهاد دادیم که اردکانیان جز همین افراد بود و او گزینه خوبی است و با توجه به دیدگاه جهانی که دارد، می توانند سکاندار وزارت نیرو باشد.

او تصریح کرد: گزینه های دیگری نیز هستند که می‌توانند سکاندار وزارت نیرو شوند، بهتر است هرچه زودتر به جمع بندی نهایی برسیم. چون این موضوع خیلی به داراز کشیده شده است.

کلاهی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو یک وزیر تصمیم‌گیر و قاطع می‌خواهد، گفت: گزینه پیشنهادی دولت در این زمینه باید در مسائل مدیریتی توانمند باشد.

او افزود: وزیر نیرو باید به مسائل اقتصادی اشراف داشته باشد و هم به مسائل آبی و برقی؛ اما بیش از آنکه دید فنی وزیر نیرو به مسائل آبی و برقی مهم باشد، قدرت مدیریتی او در مسائل اقتصادی اهمیت دارد.

ستار محمودی سرپرست وزارت نیرو چند روز پیش گفت: این مسئله هنوز قطعی نیست و تاکنون هیچ گزینه‌ای اعلام نشده است، گرچه هنوز دو ماه فرصت باقی مانده تا وزیر نیرو رسما اعلام شود.

او با بیان اینکه هیچ چیز در حال حاضر برای وزارت نیرو معلوم نیست، تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت نیرو، دستگاهی است که وزیر باید بهترین پارامترها را داشته باشد، لذا اگر از من بپرسند می‌گویم باید بهترین‌ها انتخاب شوند.

علی بخشی رئیس جدید سندیکای صنعت برق در پاسخ به این سوال که وزیر جدید نیرو باید چه اولویت هایی را مد نظر خود قرار دهد گفت: جایگاه وزارت نیرو جایگاهی است که در تصمیم‌سازی‌ها بیشتر فعالیت‌ها را به معاونان خود واگذار می‌کند، بنابراین حتی اگر وزیر جدید نیرو یک وزیری با روحیات و تخصص حوزه آب تعیین و معرفی شود، باید معاونان قوی در حوزه آب و برق تعیین کند تا آن‌ها فعالیت‌های مربوط به برق و آب را به پیش ببرند.

او افزود: حال وزیر جدید نیرو حتماً باید متخصص آب و یا متخصص برق باشد، چندان نمی‌تواند راهگشا باشد بلکه وزیر نیرو باید ساختار کلان وزارت نیرو را اداره کند و بحث تخصصی آب و برق را به معاونت‌های خود محول کند.

بخشی خاطر نشان کرد: پس باید بیش از اینکه نگران وزیر نیرو با تخصص آب و یا برق باشیم، باید به فکر این باشیم که وزیری معرفی شود که از معاونان قوی و متخصص استفاده کند.

حسین امیرخامکانی نمایند مردم زرند و کوهبنان با اشاره به اینکه در کشور ما یکی از موضوعات حساس و مهم، آب و مشکلاتش است، تاکید کرد: طبیعتا با مشکلات عدیده‌ای که در این حوزه وجود دارد، مدیریت منابع آب و مصرف آب برای چنین وزارتخانه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

او در ادامه افزود: با وجود چنین مشکلی اما در این وزارتخانه یکجانبه‌گری نباید اتفاق بیفتد؛ برخی افراد تنها به منابع آب نگاه می کنند و می‌خواهند مشکل را با انتقال آب حل کنند؛ برخی اما مشکل را در مصرف می‌بینند و فقط برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اما در واقع، باید ابتدا به مصرف آب و تلاش برای کاهش و صرفه‌جویی در میزان آب موجود انجام گیرد و پس از آن به منابع توجه شود؛ از هدر‌روی آب جلوگیری شود.

در ادامه لیست افرادی که رسانه‌ها با نام بردن از آن‌ها قصد دارند فضای اطراف این وزارتخانه را برجسته کنند، آمده است.

گزینه‌های احتمالی برای کرسی وزارتخانه نیرو

سیدمحمدصادق‌زاده که عضو هیأت علمی گروه مهندسی برق ـ قدرت دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شاهد است. هم اکنون معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق است.

ستار محمودی هم اکنون سرپرست وزارت نیرو است. او پیشتر از ۹ شهریور ۱۳۹۲ قائم مقام وزیر نیرو بوده‌ است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از عدم توفیق گزینه خود حبیب‌الله بیطرف به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای وزارت نیرو، محمودی را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد.

رضا اردکانیان دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب و دکتری مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا است و محتمل ترین گزینه برای تصدی این وزارتخانه به حساب می آید.

غلامرضا منوچهری، کارآفرین، سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی است که در حال حاضر به عنوان معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی فعالیت می‌کند.

همایون حائری، هم اکنون مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران است و قبل از آن نیز سابقه مدیرعاملی توانیری را در کارنامه دارد.

غلامرضا شافعی وزیر صنعت دولت سازندگی گزینه دیگری است که در اواخر تابستان بر سر زبان‌ها افتاد. شافعی هم اکنون مسئولیت معاونت امور فنی و توسعه زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور را عهده‌دار است.



حال باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهور چه کسی را برای این وزارتخانه معرفی خواهد کرد تا بلکه به بازار شایعات و گمانه زنی ها پایان داده شود.

402

کد خبر: 839539

وب گردی

وب گردی