نمایشگاه «یِ پلاک» در حوزه هنری افتتاح شد

نمایشگاه عکس‌های منصوره معتمدی، عکس‌های جلوه‌هایی از زندگی خانواده‌های شهدای گرانقدر دفاع مقدس که درطول ده سال ثبت شده است، به همت خانه عکاسان ایران روز گذشته با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران، پیشکسوتان هنر عکاسی و خانواده شهدا در حوزه هنری افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران حوزه هنری در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «یِ پلاک» روایت خانواده‌ها، پدران و مادران شهدای دفاع مقدس است. این آثار در طول 10 سال متوالی تهیه شده است. نمایشگاه «یه پلاک» منتخبی از آثار مذکور، در گالری نمایشگاه خانه‌عکاسان ایران حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، تقاطع حافظ یکم الی دوازدهم مهرماه از ساعت 9 الی 18 میزبان علاقه‌مندان خود خواهد بود.

وی افزود: پدران و مادران همراه با همسران و فرزندان خانواده‌های شهدا در افتتاحیه نمایشگاه «یه پلاک» به عنوان مهمان ویژه حضور دارند. خانواده‌های شهید شوشتری، شهید ایوبی، شهید ترکمان و شهید همایون از جمله خانواده‌هایی هستند که در این برنامه حضور یافته‌اند. تصویر برخی از حاضرین این برنامه در قاب‌های این نمایشگاه دیده می‌شود.

باقری درخصوص برنامه‌های خانه عکاسان ایران علاوه بر نمایشگاه عکس «یِ پلاک» در هفته دفاع مقدس گفت: قرار است برای هفته دفاع مقدس همراه با برگزاری این نمایشگاه نشست‌‌‌های تخصصی نیز برگزار کنیم.

**معتمدی: از کنار نام شهدا ساده عبور نکنیم

معتمدی، عکاس تصاویر این نمایشگاه درخصوص شیوه تهیه و فرایند آماده‌سازی عکس‌های خود گفت: این عکس‌ها، داستان به تصویر کشیدن زاویه‌ای دیگر از زندگی شهدا و خانواده‌های آنان است. پدران و مادرانی که اکنون سال‌های کهولت عمر خود را سپری می‌کنند و بعضی از آنان در بستر بیماری روزگار خود را در فراق عزیزانشان می‌گذرانند. آن ها میراث‌داران ارزشمند تفکر ناب انقلاب اسلامی یعنی شهدا هستند که با اهدای تکه‌ای از وجود خود به میهن و مردم عزیز کشورشان، آنان را بیمه کردند.

وی افزود: پدرانی و مادرانی که وقتی از خاطرات شهیدشان می‌گویند، پهنای صورتشان آنچنان از اشک لبریز می‌شود که گویی این زخم بر دل‌های آنان همچنان تازه است و هر بار سر باز می‌کند.

معتمدی در ادامه افزود: برای به تصویر کشیدن لحظاتی از زندگی این عزیزان بیش از ده سال به نقاط مختلف کشور و خانه‌هایشان رفتم. با آن ها زندگی کردم، پای درد دلشان نشستم، قصه غصه‌ها، دلتنگی‌ها، انتظارها، چشم به در دوختن‌هایشان را شنیدم، با آن ها خندیدم و گریه کردم تا بتوانم لحظه‌ای از قصه‌ زندگی‌شان را به تصویر بکشم؛ زندگی ای که گاهی با «یِ پلاک» می‌گذرد.

وی درخصوص تعداد تصاویر ارائه شده در این نمایشگاه گفت: از میان تصاویر ثبت شده در این سال‌ها حدود 45 تصویر برای نمایش در این نمایشگاه که به همت و همکاری خانه عکاسان ایران در حوزه هنری برگزار می‌شود در معرض دید قرار گرفته است.

معتمدی با انتقاد از کم‌رنگ بودن توجه مردم به خانواده شهدا گفت: عنوان کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ما متبرک به نام شهدای هشت سال دفاع مقدس است. بسیاری از مواقع ما به راحتی از کنار آن‌ها می‌گذریم. نام آن‌ها را به سادگی به زبان می‌آوریم؛ اما نمی‌دانیم که خانواده این شهدا با عدم حضور عزیزانشان چگونه تاکنون زندگی کرده اند. زندگی خانواده‌های شهدا در سال‌های دوری از جگرگوشه‌هایشان با زیبایی‌های خاص خود همراه بوده است. زیبایی‌هایی که با اشک و لبخند، غم و اندوه و یا حسرت و امید گره خورده است.

وی در پایان گفت: شایسته است به سادگی از کنار این شهدا عبور نکنیم. آزادی و آرامش امروزه ما مدیون زحمات شهدا و خانواده‌هایشان است. تلاش‌های بیشتری از سوی عموم مردم جامعه برای زنده نگه داشتنن نام و یادشان لازم است. فراموش نکیم که راه شهدا و خانواده‌هایشان برای سربلندی و عزت کشور باید ادامه داشته باشد.

**میرهاشمی: نمایشگاه، قالبی برای بیان حرف دل هنرمند است

سیدعباس میرهاشمی از عکاسان دوران هشت سال دفاع مقدس که در این نمایشگاه حضور داشت با اشاره به اهمیت جایگاه شهدا و برگزاری نمایشگاه‌های عکس و برنامه‌هایی که به گرامیداشت شهدا و خانواده‌هایشان اختصاص داشته باشد، گفت: ما برای بیان آنچه در دل داریم باید یک قالب پیدا کنیم. بی شک نمایشگاهی که برگزار می‌شود توان هنرمندان را برای انتخاب این مسیر نشان می‌دهد. اگر شناخت هنرمند انتخاب مسیر خود را به درستی انجام دهد، طبیعتاً متنوع‌تر و بهتر می‌تواند حرف‌های خود را به هر شکل و شیوه‌ای بیان کند. برگزاری نمایشگاه یکی از بهترین شیوه‌ها برای نمایش ناگفته‌های هنرمند است. نمایشگاه محیطی مناسب برای دریافت پیام‌های مورد نظر هنرمند است. نمایشگاه، دل‌های پیام‌رسان و پیام گیرنده را به هم گره می‌زند و آن دو را در ارتباط عمیق موفق می‌سازد. چرا که یکی از بهترین ‌شیوه‌های جریان‌سازی در هر جامعه‌ای برگزاری نمایشگاه است.

وی در مورد موضوع نمایشگاه «یه پلاک» گفت: ما مدیون شهدا و خانواده‌های آن ها هستیم. متاسفانه جامعه ما در حد گستردگی موضوع شهدا و خانوادهایشان به آن نپرداخته‌ است. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که به معرفی شهدا و خانواده‌هایشان اختصاص داشته باشد می‌تواند به صورت دائم در جامعه جاری باشد؛ چرا که لحظه به لحظه‌های زندگی‌ هر کدام از این خانواده‌ها می‌تواند الگویی مناسب برای زندگی مردم امروزی ما به خصوص جوانان باشد. ما باید قدردان جامعه شهدای کشور به بهترین حالت و ممکن باشیم. تصاویر ثبت شده از سوی خانم معتمدی و برگزاری این نمایشگاه نوعی قدردانی از خانواده معظم و معزز شهداست. با توجه به اینکه در جریان فعالیت‌های معتمدی برای این نمایشگاه بودم و تصاویر تهیه شده ایشان را بارها مرور کردم، باید به ایشان تبریک و خداقوت بگویم. تماشای تصاویر لحظات زیبای خانواده شهدا که توسط این هنرمند عکاس ثبت شده برای من بسیار لذت بخش است.

این نمایشگاه یکم الی دوازدهم مهرماه از ساعت 9 الی 18 برپاست. علاقه مندان برای بازید از این نمایشگاه می‌‌توانند به نشانی: خیابان سمیه، تقاطع حافظ، حوزه هنری انقلاب اسلامی، گالری شماره یک خانه عکاسان ایران مراجعه کنند.

503

کد خبر: 839660

وب گردی

وب گردی