کیوان ساکت: عملکرد نادرست برخی مداحان اعتقاد مذهبی مردم را کمرنگ می کند

آهنگساز، نوازندهٔ تار و سه‌تار گفت: نوحه خوان هایی که در این عرصه نمی توانند کارهایی در خور موسیقی ارائه کنند، بهتر است با نظارت مسئولان آگاه در محفل نمانند.

کیوان ساکت در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت مداحی در سال های گذشته در ایران، اظهار کرد: مردم ایران در دوره هایی که موسیقی مورد بی مهری حاکمان و یا برخی خلیفه ها قرار گرفته بود، علاقه خود به موسیقی را در آواها و نوحه ها در قالب سوگنامه ها ی مذهبی و یادنامه ها و یاد بزرگان دین ارایه می دادند.

وی افزود: بیشتر این ترانه ها به دلیل ابتکار و خلاقیت نوحه خوانان پیشین که برخواسته از عشق عمیق آن ها به اولیا و انبیا بود، ماندگار می شدند اما امروزه نوحه خوانان به جای خلق ملودی های زیبا و یا نگه داشتن ملودی های زیبای پیشین راحت طلب شده و از ترانه های خوانندگان پیش از انقلاب استفاده می کنند.

این نوازنده تار و سه تار با اشاره به اینکه برخی از مداحان ملودی ها را به نوعی عینا اقتباس می کنند، گفت: عده ای از آنها همان شعر های گذشته را نیز بکار می گیرند، که این موضوع موجب تاسف است. گاها از آهنگ های خوانندگانی استفاده می کنند که در کشور ما آثارشان ممنوع است ولی نوحه خوان ها بدون توجه به اصول اعتقادی مردم عینا و در پاره ای موارد با همان تنالیته و تحریرها می خوانند.

ساکت درباره موسیقی که برخی از مداحان انتخابی می کنند، گفت: در حال حاضر برخی از مداحان قطعاتی را انتخاب می کنند که خوانندگان غربی در سال های گذشته برای معشوق زمینی خوانده اند. آنها قطعات خوانندگان دیگر را با همان شعر و ملودی به عنوان نوحه اجرا می کنند که از نظر اخلاقی و همچنین رعایت قانون کپی رایت پسندیده نیست و به نوعی فریب اذهان عمومی محسوب می شود.

وی در ادامه با اشاره به ارادت مردم به اولیای دین و به دنبال آن هنرهای مذهبی مانند منقبت خوانی، نوحه خوانی، تعزیه و شبیه خوانی، تاکید کرد: نوحه خوانی و تعزیه از هنرهای مذهبی بود که مردم به دلیل ارادت به اولیای دین علاقه بسیاری به دیدن و شنیدنش داشتند که با عملکرد نادرست و همچنین ناثواب برخی از نوحه خوان های این روزها به ویژه نوحه خوان های این سه دهه ی اخیر این منزلت تا حدودی زیادی در میان مردم کم شده است.

این نوازنده تار و سه تار با اشاره به کمرنگ شدن علاقه ی مردم بواسطه عملکرد نادرست برخی از نوحه خوان ها، گفت: برخی از هنرمندان نوحه خوان بدون در نظر گرفتن اسلامی بودن پاره از ترانه ها، بین مردم شکاف ایجاد کرده و اعتقادات مردم را به سخره گرفته اند.

ساکت خاطر نشان کرد: دلسوزان و آگاهان بهتر است برای جلوگیری از آسیب های نوحه خوانی به این شیوه در میان مردم، تربیت فرهنگی و آموزش های لازم برای مداحان واجد شرایط و عاشق را در اولویت کاری خود قرار دهند تا از این پس آثاری که خوانده و یا ساخته می شوند ماندگاری بیشتری داشته باشند و در روح مردم و جامعه جاری شود.

503

کد خبر: 839735

وب گردی

وب گردی