راه اندازی مرکز آموزشی - پژوهشی زبان فارسی در دانشگاه بلگراد

با توجه به افزایش فارسی آموزان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در صربستان، مرکز آموزشی - پژوهشی زبان فارسی در دانشگاه بلگراد راه اندازی می­ شود.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد سعدی، طی نشستی با حضور محسن سلیمانی، رایزن فرهنگی و نمایندۀ بنیاد سعدی در صربستان، دکتر لیلیانا مارکوویچ، رئیس دانشکده، لیلیانا باییچ، معاون آموزشی دانشکده، سعید صفری، مدرس زبان فارسی و میلوش استانیچ، مدیر حقوقی دانشگاه بلگراد، موضوع تشکیل مرکز آموزشی – پژوهشی و اختصاص مکان ویژه‌ای جهت تجهیز و استقرار فعالیت‌های مرتبط با زبان فارسی مورد بحث و توافق نهایی قرار گرفت.

در این نشست، رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی بلگراد با ابراز خرسندی از گسترش علاقمندی دانشجویان این دانشکده به درس‌ زبان فارسی و همچنین ضمن تاکید به ارتقاء سطح آموزش فارسی به کرسی مستقل اظهار داشت: برای تحقق برنامه‌های توسعه زبان فارسی، اختصاص مکانی ویژه که در آن فعالیت‌های آموزشی و خصوصا پژوهشی مرتبط در جریان باشد، لازم و ضرروی است و بر همین مبنا، شورای دانشکده با در نظر گرفتن شرایط ویژه‌ای که زبان فارسی در این دانشکده دارد، به رغم کمبود شدید فضای آموزشی، موافقت خود را برای در اختیار قرار دادن مکانی مناسب ذیل مجموعۀ مطالعات آسیا اعلام می‌کند.

دکتر مارکوویچ با ابراز رضایت از سطح آموزشی زبان فارسی و خصوصا علاقه­ مندی تعداد بسیاری از دانشجویان به درس اختیاری زبان فارسی گفت: در بازدیدی که اخیرا سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران از دانشکده و جلسه آزمون درس زبان فارسی داشت، بیش از دویست نفر از دانشجویان این درس حضور داشتند که چنین استقبالی برای درس اختیاری یک زبان خارجی بی‌نظیر بوده و ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از این رو، خود را متعهد می‌دانیم که پاسخگوی نیاز دانشجویان باشیم و امکانات بیشتری را برای درسی که علاقه‌مندان آن رو به گسترش است، در اختیار قرار دهیم.

وی در ادامه به برنامه‌های سال جاری این دانشکده در خصوص زبان فارسی اشاره کرد و افزود: تالیف چند کتاب‌ درسی، افزوده شدن دو واحد درسی جدید تحت عنوان آشنایی با ادبیات و فرهنگ ایران به برنامه آموزشی دانشکده، تشکیل مرکز آموزشی پژوهشی (با نام پیشنهادی گوشۀ ایران) و همچنین پیگیری روند اجرایی تاسیس کرسی زبان فارسی از جمله اولویت‌های کاری سال جاری تحصیلی این دانشکده است.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این دیدار ضمن تشکر از مسئولان دانشکده برای توجه ویژه به جایگاه زبان فارسی و اهتمام ایشان به پیش‌برد برنامه‌های ارتقای آموزشی، اظهار داشت: خوشبختانه آموزش زبان فارسی در صربستان به‌طور کلی و در این دانشگاه به‌طور خاص با موفقیت‌های خوبی همراه بوده بطوریکه جایگاه ویژه‌ای را در منطقه شرق اروپا به خود اختصاص داده است.

سلیمانی تاسیس مرکز آموزشی- پژوهشی زبان فارسی را نقطه عطفی برای استمرار همکاری­ های بیشتر علمی و آموزشی دانست و با اعلام آمادگی رایزنی فرهنگی برای تجهیز و تشکیل این مکان ابراز امیدواری کرد با افتتاح این مرکز، دسترسی دانشجویان به منابع آموزشی بهتر و بیشتر صورت گیرد.

بنابر اعلام این خبر، راه اندازی مکانی ویژه جهت تشکیل مرکز آموزشی و پژوهشی زبان فارسی در دانشگاه بلگراد، برای نخستین بار است که صورت می‌گیرد و می ­تواند نقطه عطفی در تثبیت جایگاه زبان فارسی و مطالعات ایران‌شناسی در این دانشگاه به شمار آید.

بنیاد روسکی میر روسیه، کنفیسوس چین، تیکا ترکیه، مرکز آموزشی ژاپن، و کشورهای پرتغال، اسپانیا، اسلوونی، انگلیس از جمله مراکزی هستند که در این دانشکده دارای مکان‌های اختصاصی برای ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی هستند.

502

کد خبر: 839759

وب گردی

وب گردی