برگزاری نشست تخصصی فرهنگی با عنوان « حجاب و عفاف »

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی نشست تخصصی با عنوان «حجاب و عفاف» با حضور جمعی از کارکنان دانشکده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در این نشست دکتر بهاالدین قهرمانی نژاد استاد دانشگاه تهران در خصوص تعاریف ظاهری حجاب وعفاف، معنی واژه عفت در قرآن کریم وعفاف و طهارت باطنی توضیحاتی را ارائه کرد.

بهاالدین قهرمانی نژاد با اشاره به اینکه حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بـشرى و بـه ویژه جوامع اسلامى مطرح اسـت بیان داشت: همواره این دو واژه در کنار هم بـه کار بـرده مى شوند و در نگاه اول بـه نظر می آید هر دو بـه یک معنا بـاشند, اما با جستجو در متون دینى و فرهنگنامه ها بـه نکته قابـل توجهى مى رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در بـرخى کتـب لغت حجاب را این گونه تـعریف کرده اند: در کتابهایی از قبیل «الحجاب»و «المنع من الـوصـول»; حـجـاب یعـنى آنچـه مانع رسـیدن مى شـود. برخى گفته اند: حجب و حجاب هر دو مصدر و بـه معناى پنهان کردن و منع از دخول است. در دیگر کتـابـهاى لغت حجـاب را بـه معناى ((پـرده)) آورده و نوشته اند: امرإه محجوبـه(محجبـه); زنى که پوشانیده است خود را به پوشاندنى. وی اظهار داشت: بـا تـوجه بـه معانى ذکرشده درمى یابـیم حجاب امرى ظاهرى و در ارتبـاط بـا جسم است، اگر چه این پـوشش بـرخاسته از اعتقادات و باورهاى درونى افراد است، ولى ظهور در نشئه مادى و طبیعى دارد; یعنى پوشش ظاهرى افراد و بـه ویژه زنان را حجاب مى گویند، که مانع از نگاه نامحرم به آنان مى شود، عفاف نیز داراى معانى گوناگونى است که در مجموع تعریف کاملى را بـه ما خـواهد داد.

راغـب اصـفـهانى در «مفـردات القـرآن» مى نویسد: «العفه حصول حاله للنفس تـمتـنع بـها عن غلبـه الشهوه»; عفت حالتى درونى و نفسـانى اسـت که تـوسـط آن از غلبـه شهوت جلوگیرى مى شود.

وی یادآور شد: که در قرآن کریم از واژه عفت در دو معنا استفاده شده است; گاه بـه معناى خودنگهدارى و پـاکدامنى است که در مورد برخى افـراد آمده اسـت, مانند; «و ان یسـتـعـفـفـن خـیر لهنو: ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحا».

استاد دانشگاه تهران در ادامه صحبتهای خود ضمن توضیح این مطلب که عفت به معنای خودنگهدارى از شهوت و مسایل جـنسى است گفت: در دیگر کتب لغت نیز آورده اند تعفف(عفت داشتن): نگاه داشتن نفس از انجام حرام و درخواست از مردم است.

قهرمانی نژاد با یادآوری اینکه برخى از لغت شناسان, عفت را بـه معناى ((ترک شهوات و پاکى خوى و جسم)) آورده اند افزود: از مجموع معانى ذکرشده براى حجاب و عفاف مى تـوان نتـیجه گرفت که عفاف نوعى حجـاب درونى است که انسان را از گناه بـازمى دارد. حفظ چشم, گوش, قلب و تمامى اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجـاب درونى, پـوشش ظاهرى است. بـه تـعبـیرى لطیف تـر; حـجـاب میوه عفاف اسـت و عفاف ریشـه حـجـاب. بـرخى افراد ممکن است حجـاب ظاهرى داشتـه بـاشند, ولى عفاف و طهارت باطنى را در خویش ایجاد نکرده بـاشند. این گروه, از حجاب تنها پوسته اى و ظاهرى بى معنا دارند, و از سوى دیگر کسانى هستند که ادعاى عفاف کرده و با تعابیرى همچون; من قلب پاکى دارم, خدا با قلبها کار دارد, آدم باید چشمش پاک باشد و... خود را سرگرم کرده و مصداق ((لیفجر امامه)) مى شوند. انسانهایى چنین باید در قاموس اندیشه خود نکته اى اساسى را بـنگارند و آن این است که درون پاک, بیرونى پاک مى پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکى به نام بى حجابى و بدحجابى نخواهد شد.

وی با اشاره به فرموده حضرت امام خـمینى (ره) درخصوص پـیام آور ارزشهاى الهى در بـاره حـجـاب و عفاف که مى فرماید: ((توجه داشته باشید که حجابى که اسلام قرار داده است, بـراى حفظ ارزشهاى شماست. هر چه را که خدا دستـور فرموده است چه براى مرد و چه براى زن بـراى این است که آن ارزشهاى واقعى که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه هاى شیطانى یا دستهاى فاسد استـعمار پـایمال شـوند, این ارزشـها زنده بـشوند متذکر گردید زنان چون مظهر جمال خداوند هستند و این دلیل است که میل به خود نمایی و خود آرایی دارند، پوشش در اسلام به آنها اختصاص یافته است و برای مردان هم مسئله کنترل نگاه بیان شده است. اما در فلسفه پوشش در اسلام به آرامش روانی نیز توجه شده است که در اثر وجود حجاب و عفاف در زنان این آرامش برای جامعه به ارمغان می آید. در صورت عدم آن و از بین رفتن حریم میان زن و مرد هیجانها و التهابهای جنسی افزایش می یابد و باعث می شود که جامعه آرامش خود را از دست بدهد و دچار تزلزل شده و افراد آن به بیماری های روحی مبتلا شوند، این با توجه به روح سرکش و غریزه اشباع نشدنی انسان قابل درک است.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: که جنبه دیگر فلسفه پوشش جنبه خانوادگی است که به استحکام پیوند خانوادگی برمی گردد، این کاملا واضح است که زن اگر زیبایی های خود را در خانه و برای همسر خود محدود کند هم به تقویت بنیان خانواده ی خود کمک می کند و هم به آرامش روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد فساد در آن، با رواج یافتن التذاذهای جنسی در سطح جامعه و بیرون از محیط خانه باعث آسیب های اجتماعی از جمله گریز جوانان از ازدواج می شود. جنبه اجتماعی حجاب به استواری اجتماع مربوط می شود. همانطور که در مورد قبلی مطرح کردیم کشیده شدن التذاذهای جنسی از محیط خانه به اجتماع علاوه بر بروز آسیب های اجتماعی متفاوت، باعث تضعیف نیروی کار و فعالیت جامعه می شود. حال غرب با توجه به حجاب و اهمیت آن در سلامت جوامع اسلامی سالهاست که درصدد ضربه زدن به آن درآمده تا بتواند از طریق آن به پاکی زنان ضربه وارد کند و از طریق این ضربه است به راحتی می تواند به تمامی جامعه آسیب زند و به سمت نیل باهداف خود پیش برود.

گفتنی است: بهاالدین قهرمانی نژاد در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

کد خبر: 839773

وب گردی

وب گردی