انتخابات نیوزلند؛ حزب ملی یک سروگردن بالاتر !

در حالیکه انتخابات نیوزلند همچنان در جریان است، با توجه به نتایج اولیه به نظر می رسد حزب حاکم ملی خواهد توانست حزب کارگر را پس از سختترین رقابت در طول تاریخ معاصر شکست دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، طبق گزارش کمیسیون انتخابات نیوزلند تا این لحظه از مجموع 70 درصد آرای شمارش شده، حزب ملی با 46/5 درصد آرا در برابر 35/5 درصد آرای حزب کارگر پیشی گرفته است.

حزب نخست ناسیونالیست نیوزلند نیز 7/4 درصد ارا را به خود اختصاص داد. حزب سبز نیز که متحد حزب کارگر است 5/9 آرا را به نام خود کرده است.

در همین حال "استیون جویس" مدیر کمپین ملی و وزیر مالی کنونی کشور، اعلام سریع نتایج انتخابات را به باد انتقاد گرفت.

تا کنون 1/2 میلیون نفر برای حضور در انتخابات نامنویسی کرده اند که این میزان یک سوم جمعیت 3/3 میلیونی واجدان شرایط رای دهی می باشد. البته گفته می شود که در انتخابات های گذشته آرای پیش از موعد (ثبت نامی) گویای نتیجه نهایی انتخابات بود.

در شرایطی که هر دو حزب ملی و کارگر نیوزلند برای سالها در رقابت های انتخاباتی رخ به رخ یکدیگر دست و پنجه نرم می کردند، بخت حزب کارگر در پی به دست گرفتن رهبری آن از سوی "جاسیندا آردن" در آگوست از بین رفت.

"فیل تویفورد" عضو ارشد حزب کارگر در پارلمان نیز در این باره گفت: من فکر می کنم که می توانستیم بهتر عمل کنیم، اما هنوز زمان باقی است".

گفته می شود که آرای خاص که شامل رای دهندگان ساکن خارج از نیوزلند بوده و 12 درصد کل آرا را در بر می گیرد در روز 7 اکتبر شمرده می شود و می تواند از تاثیر قابل ملاحظه ای بر نتیجه نهایی انتخابات برخوردار باشد.

این نتایج نشان می دهند که احزاب در اقلیت به ویژه حزب نخست ناسیونالیست نیوزلند نقشی کلیدی را در شکل گیری دولت ایفا می کنند.

کد خبر: 839786

وب گردی

وب گردی