قصد ما در افق 1404 انتخاب اول داوطلبان آزمون‌ها و کنکورها، دانشگاه آزاد اسلامی است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد دانشگاه‌های پیشرفته دنیا به سمت استارآپ‌ها رفته‌اند و شراکتی موضوعات را پیش می‌برند در دانشگاه آزاد اسلامی هم باید این اتفاق بیافتد.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر بیژن رنجبر در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی درباره برنامه‌هایش در معاونت پژوهش و فناوری به تاکیدات و سخنان مقام معظم‌ رهبری در برهه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «یکی از فرازهای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در علم و فناوری، تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال، متناسب‌سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی متناسب با نقشه علمی کشور و نیازهای تولید و اشغال است. همچنین ایشان می‌فرماید که مهمتر از نیروهای مستعد، جهت‌گیری علمی است، زیرا اگر جهت‌گیری علمی، صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را به وجود خواهد آورد.»

او ادامه داد: «مقام معظم رهبری تاکید دارند که نیاز‌سنجی علمی و سرمایه‌گذاری برروی دانش موردنیاز کشور، بسیار مهم است و باید همواره مدنظر قرار گیرد. ایشان معتقدند که اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود، فاصله ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد، بنابراین باید سرعت پیشرفت خود را حفظ کنیم. رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌‌هایشان فرموده‌اند که مسیر حرکت دانشگاه‌ها در جهت نقش‌آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد. این سخنان ایشان راهبردهای کلی در حوزه علم و فناوری را مشخص می‌کند و باید در این مسیر حرکت کنیم.»

رنجبر افزود: « همه می‌دانیم که ظرفیت‌های خالی دانشگاهی دولتی و غیردولتی افزایش چشمگیری داشته است، این یک فرصت برای دانشگاه آزاد اسلامی است؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند سازوکاری را فراهم کند تا به صورت پویا و هدفمند دانشجویان نخبه را جذب کند.»

معاون پژوهش و فناوری کسب‌و‌کار را خلا جدی کشور دانست و ادامه داد: «ما در بهره‌برداری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها ضعف داریم. در این زمینه هم برای دانشگاه آزاد اسلامی این فرصت وجود دارد که با جذب نخبگان در کارآفرینی‌های دانش‌بنیان، پیشتاز و الگوی مناسب برای دانشگاه‌های نسل‌سوم و کارآفرین‌محور باشد.»

رنجبر گفت: «این رویکرد علی‌رغم جذب دانشجویان مستعد می‌تواند کارآمدی جدید و باثباتی برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کند تا در چرخه اقتصادی کشور نقش کلیدی داشته باشد.»

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برنامه پژوهش و فناوری باید به گونه‌ای باشد که زمینه‌ساز اقتدار ملی بوده و به ارتقای سطح امنیت و حل مشکلات کلیدی کشور کمک کند. رنجبر بر توسعه باکیفیت پژوهش دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و گفت: «خوشبختانه در جلسه اخیر هیات امناء، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها دوباره به معاونت پژوهشی برگشت. دانشگاه‌ آزاد اسلامی هرسال 100 تا 120 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد و 10 هزار دانشجوی دوره دکتری می‌پذیرد، این پتانسیل عظیم دانشی باید به سمت موضوع‌محوری در رساله‌‌ها و پایان‌نامه‌ها پیش رود، چراکه اینگونه می‌توانیم مسائل پیچیده را حل کنیم.»

او ادامه داد: «همچنین باید در چشم‌انداز دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری بازاندیشی کنیم، به طوریکه دوره‌های دکتری و کارشناسی‌ارشد به رشد مهارت‌های خاص و گسترش تعاملات، کارآفرینی و مدیریت بیانجامد.»

رنجبر توجه بر نیروی انسانی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: «همه بسترهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی در اقتصاد تاثیرگذار است، نیروی انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اعم از اعضای علمی و کارکنان بسیار مهم هستند، نیروی انسانی باید در مرکز توجهات باشد، مثلا استاد راهنما بسیار مهم است. آموزش دوره کارشناسی و راهبری در دوره‌های ارشد و دکتری از طریق اساتید دارای اهمیت بسزایی است و در این راستا باید بهترین افراد را از دانش‌آموختگان داخل و خارج دانشگاه استخدام کرد. ما باید بهترین نیروها را برای امور مختلف در نظر گیریم. همچنین باید سازوکارهایی برای حفظ بهترین پژوهشگران در مقطع پسادکتری، از طریق طرح‌های حمایت فردی ایجاد کنیم اینگونه هم آزادی و هم زمان برای رشد خلاقیت فردی به وجود می‌آید.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه ایجاد زیرساخت‌های لازم علمی و نشر علم در جهان را ضروری دانست و گفت: «حفظ جایگاه برتر در میان دانشگاه‌های جهان بسیار مهم است. ما باید نظام‌های رتبه‌بندی را صرف‌نظر از خواستگاه‌هایشان مدنظر قرار دهیم، باید به رسالت‌های علمی خودمان در جهت نیازهای علمی کشور توجه کنیم.»

او تجدید‌نظر در سازمان و واحدهای علوم و تحقیقات دانشگاه‌ آزاد اسلامی را از دیگر اولویت‌های خود اعلام کرد و گفت: «باید با مدیریت یکپارچه زمینه حضور موفق دانشگاه آزاد اسلامی در همه زمینه را فراهم کنیم. همچنین باید محیط مناسب پژوهش برای نخبگان ایرانی و غیرایرانی از طریق شبکه تجهیز آزمایشگاه‌های پژوهشی فراهم شود.»

رنجبر توجه به نظام نوآوری دانشگاه را اولویت دیگر خواند و گفت: «مهمترین عنصر نظام‌های نوآوری در کار‌ویژه تولید و انتشار دانش، دانشگاه‌ها هستند، دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه‌های دولتی موقعیت ممتازی دارد چراکه واحدهای این دانشگاه در دل نظام‌های نوآوری واقع‌اند، واحدهای دانشگاهی با مجموعه‌ای از کنشگران منطقه‌ای در تعامل‌اند و مناطق مختلف از نظر قابلیت‌‌ها، پتانسیل‌ها بسیار مورد توجه هستند. باید به این نکته توجه داشت که بخش اصلی و عمده نوآوری در دانش ضمنی اتفاق می‌افتد که لازمه‌اش ارتباط چهره به چهره و مستقیم است.»

او وظایف دانشگاه آزاد اسلامی در نظام نوآوری را شناسایی دانش‌های بیرون از منطقه، به گردش درآوردن دانش در سطح منطقه، تامین نیروی انسانی باکیفیت برای نیازهای شغلی کارهای منطقه، فراهم آوردن دانش برای روابط صنعت و دانشگاه برای پیدایش و رشد شرکت‌های زایشی دانشگاهی اعلام کرد.

رنجبر در ادامه بر اقتصاد دانشگاه تاکید کرد و افزود: «امروز کسب درآمد دانشگاه آزاد اسلامی عمدتا از طریق آموزش است، باید برای کسب درآمد به سمت اقتصاد مبتنی بر آموزش و پژوهش، فناوری و نوآوری حرکت کنیم. بدیهی است در این راستا باید نظام یکپارچه شفاف و مبتنی بر هزینه بهینه و پرهیز از اسراف و پاسخگو در عرصه مالی را پیاده‌سازی کنیم. خدمات‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان راهکار منطقی در اقتصاد دانشگاه باید در اولویت باشد. این پتانسیل در دانشگاه آزاد اسلامی به وفور وجود دارد، چراکه واحدهای دانشگاهی در تمام مناطق کشور گسترده است و هر منطقه‌ای هم پتانسیل خاص خود را دارد.»

او ادامه داد: «از طریق حمایت و پشتیبانی گروه‌های دانش‌بنیان و نخبه از مرحله تولید ایده تا اثبات فناوری، تولید آزمایشگاهی و تولید نیمه صنعتی، می‌توانیم به سمت تجاری‌سازی فناوری برویم. همه اینها به فروش محصولات، درآمدزایی و اشتغال پایدار دانش‌بنیان می‌انجامد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد دانشگاه‌های پیشرفته دنیا به سمت استارآپ‌ها رفته‌اند و شراکتی موضوعات را پیش می‌برند در دانشگاه آزاد اسلامی هم باید این اتفاق بیافتد.

رنجبر افزود: «همچنین باید تجمیع نیازمندی‌های راهبردی و کاربردی، بستر‌سازی برای محصولات دانش‌بینان و فناورانه، شناسایی ایده‌های برتر دانش‌بنیان در عرصه‌های اولویت‌دار و حمایت از فناورهای برتر را دنبال کنیم. همچنین می‌توانیم با ایجاد شتاب‌دهند‌های راهبردی، تجاری‌سازی نوآوری‌های فناورانه با راه‌اندازی صندوق‌های خطرپذیر و برگزاری مسابقات علمی و ... به سمت رشد فناوری برویم.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «قصد ما این است در افق 1404 با کمک همه اعضای هیات علمی، کارکنان، با هدایت‌های ریاست دانشگاه‌ها و هیات امنا و ریاست هیات امنا انتخاب اول داوطلبان آزمون‌ها و کنکورها، دانشگاه آزاد اسلامی و انتخاب اول پژوهشگران برای کار پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی باشد. ما به دنبال ایجاد محیط آرامبخش و امن برای پژوهشگران هستیم و به جای یک سازمان آموزشی می‌خواهیم یک سازمان حل مساله که مبتنی بر آموزش و پژوهش ایجاد کنیم. در این زمینه حتما باید سامانه‌ای را تعریف کنیم که مدیریت و دسترسی یکپارچه به همه اطلاعات را داشته باشیم. باید کاری کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه نسل سوم هم رد شود و به دانشگاه نسل چهارم و هوشمند برسد تا در آن فناوری اطلاعات حاکم باشد.»

کد خبر: 839816

وب گردی

وب گردی