تدابیر فرودگاه ها در برخورد با پروازهای کنسل شده / حقوق مسافر در اولویت بعدی!

شرکت هواپیمایی قشم ایر در روز 19 شهریور چهار مسیر پروازی خود را کنسل کرد که این پروازهای کنسلی در برخی فرودگاه ها از سیستم اطلاع رسانی حذف شده اند و در برخی دیگر به صورت پرواز باطل شده، قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هنگامی که مسافر با بلیت خود به فرودگاه مراجعه می کند، اتفاقات غیرمنتظره ای گاها انتظارش را می کشد که تأخیر پرواز یکی از حتمی ترین اتفاقاتی است که مسافر با آن روبرو می شود و وقتی بخواهیم از اوج فاجعه صحبت کنیم، باید از زمانی گفت که بلیت پروازتان فیک از آب در می آید یعنی رکب یک مرکز نامعتبر را خورده‌اید و بلیت خریداری شده جعلی است. از این ها که بگذریم اتفاق عجیب دیگری که احتمال دارد رخ دهد آن است که با وجود خرید بلیت از مراکز معتبر، پرواز ایرلاین کلا کنسل شده باشد، در این مورد که طبیعتا مسافر تقصیری ندارد، شرکت های فرودگاهی که در معرض عصبانیت مسافر هستند باید تعاملی را برقرار کنند که در اسرع وقت هزینه پرداختی مسافر عودت داده شود.

شرکت هواپیمایی قشم ایر از جمله ایرلاین هایی است که بیشتر پروازهای خود را چارتری برگزار می کند و چارتر کننده به دلایلی مختلف از جمله نداشتن صرفه ی اقتصادی پرواز، این پروازها را کنسل می کند. به ظاهر می توان گفت فرودگاه هایی که پروازهای کنسلی را از لیست پرواز های خود پاک کرده اند، موفق تر یا به‌روزتر هستند که ابلاغیه ی شرکت های هواپیمایی را اجرا کرده اند، اما بررسی ها نشان از واقعیتی دیگر دارد.

در همین زمینه صلح جو، مسؤل فناوری اطلاعات فرودگاه شهید دستغیب شیراز به خبرنگار ایسکانیوز گفت: چون قشم ایر بیشتر پروازهایش را چارتری ارائه می دهد، زمانی که چارتر کننده نمی تواند پروازی را تأمین کند، مجبور است که پروازها را کنسل کند.

او گفت: در تاریخ 96/06/19 شرکت هواپیمایی قشم ایر به فرودگاه شهید دستغیب شیراز نامه زده است و پروازهای 96/06/20 لغایت 96/07/24 در چهار مسیر پروازی خود را لغو کرده است؛ یعنی 19 شهریور نامه زده اند و تقاضای لغو پرواز فردای آن روز را داشتند.

صلح جو ادامه داد: برای اینکه فرودگاه مطمئن شود در پروازهای لغو شده بلیطی فروش نرفته است پرواز را بصورت باطل شده در سایت نگه می دارد.

او تصریح کرد: این سیاستی است که در فرودگاه شیراز اتخاذ می شود و ممکن است مدیران بقیه ی فرودگاه ها سیاست متفاوتی داشته باشند، مثلا کلا این پرواز را از لیست پروازهای خود حذف کنند.

مسئول اداره مخابرات فرودگاه شیراز افزود: با توجه به اینکه فرودگاه شیراز هیچ اطلاعی ندارد که شرکت قشم ایر در روزهایی که پرواز را کنسل کرده است، فروش بلیت داشته یا نه الزاما درخواست کنسلی پرواز ایرلاین در سایت نگه داشته می شود، چون ممکن است مسافری وجود داشته باشد که به این اطلاعات نیاز دارد و اگر پرواز در سایت نباشد، هیچ سندی در اختیار مسافر نیست و برای پروازی که مسافر بهای آن را پرداخت کرده اما روی سایت وجود ندارد، نمی تواند پولی دریافت کند ولی اگر با وجود کنسلی پرواز، اطلاعات در سایت فرودگاه باشد مسافر می تواند به ایرلاین مراجعه کرده و درخواست کند هزینه ی پرداختی اش را پس بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال در این مورد شکایتی هم انجام شده، گفت: مطمئنا بر اساس شکایت مسافرین، اتفاقات و تجربیاتی که در فرودگاه ها پیش می آید این تصمیمات گرفته می شود و در پشت پرده ی این تصمیمات جلسات کارشناسی وجود داشته است.

مسؤل فناوری اطلاعات فرودگاه شیراز خاطر نشان کرد: اگر یک ایرلاین درخواست کند که به هر دلیلی می خواهد پرواز را کنسل کند، در این صورت شرکت فرودگاه ها نمی تواند به ایرلاین اجبار کند که الزاما باید این پرواز را انجام دهید، تغییر تایم و تایپ را فرودگاه ها می توانند تأیید نکنند اما در کنسلی فرودگاه ها اعمال نظر نمی کنند.

صلح جو افزود: اینکه پروازهای کنسلی را در سایت نشان دهیم، بهترین راه حل است که مسافر قبل اینکه به فرودگاه وارد شود با سامانه 199 تماس بگیرد و اطلاعات مربوط به پرواز را از سامانه دریافت کند و فرودگاه شهید دستغیب شیراز از معدود فرودگاه های داخلی است که شرکت های هواپیمایی را مجبور کرده است هر گونه تغییر و تأخیر ساعت های پروازی خود را اعلام کند.

این در حالی است که فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد پروازهای باطل شده قشم ایر را از لیست پروازهای خود پاک کرده است با توجه به اینکه در ابلاغیه ی این ایرلاین به شرکت های فرودگاهی مطلبی تحت عنوان نفروختن بلیت درج نشده است و با توجه به حذف پروازهای باطله ی قشم ایر اگر مسافری با بلیت به این فرودگاه مراجعه کند چه کسی پاسخگو است؟

403

کد خبر: 839825

وب گردی

وب گردی