اشتغالزایی به سبک محرم؛ از شیشه‌نویسی خودرو تا مداحی / مشاغلی چند روزه با درآمدی میلیونی

این روزها با سخت تر شدن شرایط جذب نیرو در ادارات و شرکت های خصوصی بازار مشاغل فصلی داغ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اگرچه سال هاست که مشاغل رسمی با رکود دست و پنجه نرم می کنند و هرروز به تعداد کرکره های مغازه هایی که پایین کشیده می شود، اضافه می شود اما در کنار این رکود، بازار مشاغل فصلی داغ شده و افزایش بیکاران منجر به رونق گرفتن آن شده است.

این روزها هجوم موج جوانان تحصیلکرده به بازار و در کنار آن شرایط سخت استخدام در ادارات دولتی و شرکت های خصوصی منجر به این شده که افراد برای کسب درآمد به فکر چاره جدیدی باشند، چاره ای که هم درآمد بالایی داشته باشد و هم نیاز به گذر از هفت خوان استخدام نباشد و در کنار آن نیاز به سابقه چند ساله نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، در حالی روزهای آغازین دهه اول محرم را می گذرانیم که بازار مشاغل فصلی مرتبط با محرم داغ شده است. بازاری که آتش تنور آن تنها چند روز روشن می ماند و درآمد این بازار چند روزه برای برخی مشاغل حتی میلیونی هم می شود.

***درآمد میلیونی با شیشه‌نویسی خودرو

چند سالی است که در ایام محرم برخی از افراد شیشه خودرو های خود را مزین به نام ائمه می کنند و برخی تنها به یک نام متبرک در گوشه شیشه اکتفا می کنند و برخی دیگر تمام شیشه های خودرو خود را می آرایند. کار به جایی رسیده که در سایت های اینترنتی انواع مدل های نوشته روی شیشه خودرو، مخصوص محرم وجود دارد و هر فرد تنها با چند کلیک می تواند طرح مورد نظر خود را ببیند.

این گزارش می افزاید، اگر چه برخی از افراد خود دست به کار شده و با یک اسپری رنگ و یک شابلون طرح مورد نظر را بر روی شیشه خودرو حک می کنند اما طراحی خودرو مخصوص محرم به یک شغل فصلی پر طرفدار تبدیل شده است.

گزارش میدانی ایسکانیوز، حاکی از آن است که هزینه اجرای طرح مورد نظر بر شیشه خودرو مخصوص محرم از ده هزار تومان به بالا است و برخی از افراد برروی خودرو نقاشی های مرتبط با حادثه کربلا را نیز انجام می دهد که در این صورت شاید هزینه آن به چند صد هزار تومان برسد.

نکته قابل توجه این است که برخی از این افراد آلبوم های مخصوص به خود را دارند و باید با وقت قبلی به آنها مراجعه کرد! یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که با در نظر گرفتن حداقل دستمزد ده هزار تومان و در نظر گرفتن روزانه حداقل ده مشتری برای شیشه نویسی محرم این شغل فصلی روزانه حداقل 100 هزار تومان درآمد دارد که در ده روز اول ماه محرم درآمد یک میلیون تومانی را برای افراد در پی خواهد داشت.

*** بازار نی‌نوازی در محرم داغ شد

یکی دیگر از مشاغل فصلی مخصوص محرم نوازنده نی برای دهه اول محرم است. اگرچه برخی از افراد بنا به اعتقاد خود در هیئت های عزاداری اقدام به طبل زنی و نی زنی می کنند اما در عین حال برخی از افراد از این ایام خاص استفاده کرده و در مقابل نی زدن در این هیئت ها دستمزد های خاصی دریافت می کنند.

گزارش میدانی ایسکانیوز، حاکی از این است که نرخ نی‌زدن در دسته های عزاداری به صورت توافقی مشخص می شود اما برخی از نوازنده ها برای حضور در هر مراسم عزاداری در شب های محرم دستمزد 50 تا 100 هزار تومانی دریافت می کنند که البته نرخ نی‌زدن در دسته های عزاداری در روز عاشورا و تاسوعا متفاوت است. این موضوع نشان می دهد که این بازار فصلی فرصت خوبی را برای نوازندگان نی به وجود آورده است و حتی در برخی از موارد هیئت های عزاداری قبل از آغاز ماه محرم اقدام به هماهنگ کردن و دریافت وقت قبلی از نوازنده نی می کنند.

***لباس مخصوص محرم هم به بازار آمد


این گزارش می افزاید اگرچه سال ها است که بازار مزون های زیرزمینی داغ شده است و این مزون ها پوشاک خاص را به مشتریان خاص خود می دهند اما موضوع وقتی جالب تر می شود که رنگ این مزون های رنگارنگ یک هفته به محرم عوض شده و همگی مشتریان خاص خود را ترغیب به خرید انواع لباس مشکی مخصوص محرم می کنند.

بر اساس این گزارش، چند روز مانده به محرم این مزون ها از مدل های پوشاک، کیف و کفش خود رونمایی کرده و در برخی موارد اقدام به فروش ویژه برای این ماه می کنند.

نکته قابل توجه این است که نرخ یک دست لباس مشکی زنانه به همراه کیف و کفش در یکی از مزون های تهران نزدیک یک میلیون تومان است و داستان وقتی جالب می شود که در کنار ارائه لباس، انواع زیور آلات با ترکیب رنگی مشکی به مشتری عرضه می شود که قیمت برخی از آنها بیش از 200 هزار تومان است. این بازار پرسود موجب شده تا صاحبان مزون هر سال به محرم به عنوان زمانی برای کسب سود بیشتر توجه ویژه ای کنند.

***رونق بازارهنرمندان در محرم

این روزها بازار صنایع دستی نیز داغ شده است. افراد با تکیه بر هنر و توانایی خود اقدام به کسب درآمد می کنند، درآمدی که نه نیاز به پرداخت مالیات دارد و نه مشمول قیمت گذاری می شود. برخی سفارش طراحی و نقاشی بر روی پیراهن و مانتو را قبول می کنند و برخی اقدام به تولید زیورآلات دست ساز منقش به نام امام حسین و یارانشان می‌کنند.

بر اساس این گزارش، برای نوشتن نام امام حسین برروی یک مانتو یا گوشه ای از شال باید بین 50 تا 100 هزار تومان پرداخت و هرچه طرح پرکارتر باشد هزینه بیشتری دریافت می شود.

همچنین هزینه تهیه یک دستبند منقش به نام ائمه حداقل 10 هزار تومان است که بسته به مدل و جنس دستبند قیمت آن متفاوت می شود.

یک تولید کننده دستبند در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: هزینه تولید یک دستبند بسیار مناسب است و با توجه به استقبال مناسب می توان گفت سود خوبی در این کار است.

این موضوع نشان می دهد که محرم بازار فصلی مناسبی حتی برای هنرمندان داخلی است و درآمد در این ایام با توجه به مناسبتی بودن آن بسیار بیشتر از ایام دیگر سال است.

*** بازار مشاغل خاص داغ شد

بر اساس این گزارش، در کنار رونق مشاغل فصلی مخصوص محرم بازار مداحان و آشپزان نیز داغ شده است که نرخ مداحی در دهه اول محرم گاهی حتی میلیونی هم می شود. همچنین نباید از گرمی بازار اجاره دیگ و قابلمه واجاق وسایل آشپزی و باند و میکروفن برای مداحی در این ایام غافل شد.

گفتنی است بازار داربست کاران نیز درایام محرم داغ شده و برای ایجاد هر تکیه در گوشه و کنار شهر باید ابتدا به سراغ این صنف رفت.

به گزارش ایسکانیوز، نگاهی به بازار در آستانه ماه محرم نشان می دهد که مشاغل خاص در این ماه از بازار خوبی برخوردارند و گاه برخی مشاغل درآمد میلیونی را باخود به همراه دارند. البته نباید از این نکته غافل شد که بسیاری از این شغل های فصلی نیاز به تحصیلات و امکانات و حتی ژن خوب نیز ندارد بلکه نیاز به کسب درآمد در کنار کمی خلاقیت منجر به رشد این مشاغل در جامعه شده است.


400

کد خبر: 839905

وب گردی

وب گردی