پیوند بین آب و انرژی  در حال تقویت شدن است

تجربه جامعه بشری به ما می‌گوید «بحران» می‌تواند باعث زمین‌گیر شدن و نابودی شود یا باعث یک جهش شود، عامل تعیین‌کننده این دو نتیجه متفاوت هم درجه آمادگی و مصمم بودن برای رفع و مدیریت بحران و در عین حال فراهم بودن شرایط برای مدیریت آن است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم؛تصور کنید که ۵۰ سال دیگر بگویند ایران که برای یکی دو دهه با بحران شدید آب رو‌به‌رو شد اما فشار این بحران در کنار یک عزم ملی و یک مدیریت درست باعث شد که این کشور به مهم‌ترین صادرکننده تجهیزات نوین مدیریت تولید و مصرف آب در دنیا تبدیل شود.

دیگر تردیدی نداریم که مدیریت معضل آب یکی از اولویت‌های نخست امنیت ملی و سرزمینی ایران است؛ موضوعی که در موردش تردید وجود دارد عزم و اراده و تدبیری است که برای مدیریت این معضل نیاز است خصوصا تدبیر و اراده‌ای که نه تنها این بحران را رفع و رجوع کند، بلکه از شرایط دوره بحران پلی برای جهش فناوری و صنعتی کشور بسازد.

تا الان بیش‌تر راه‌حل‌هایی که به آن فکر شده یا از جنس نرم (فرهنگ‌سازی، قیمت‌گذاری، مقررات و ..) یا از جنس سخت سنتی (سازه‌ای) بوده و در نتیجه سهم فناوری برای رفع معضل آب در گفتمان ملی کوچک است؛ اتفاقا این جایی است که معضل آب می‌تواند به یک فرصت ملی تبدیل شود.

بسیاری از راه‌حل‌های فناورانه برای آب در سطح جهانی هم در مرحله ظهور و آزمایش هستند؛ این راه‌حل‌ها اتفاقا ترکیبی از تخصص‌ها و قابلیت‌های فناوری را لازم دارند که کشور ما در برخی از آن‌ها (مثلا نانو، مواد پیش‌رفته، مهندسی کنترل، سازه‌های دقیق و الخ) قدرتمند است ضمن اینکه پیوند بین آب و انرژی، مرتباً در حال تقویت شدن است.

بنابراین کشور ما هنوز خیلی در این مسابقه عقب نیست؛ توسعه فناوری در حوزه آب و محیط‌زیست یک مطلوب جهانی و بدون حساسیت است و در نتیجه احتمال همکاری بین‌المللی در این حوزه‌‌ها خیلی بالاتر است؛ سرمایه خطرپذیر کم‌کم راهش را به سمت این نوع فناوری‌ها هم پیدا می‌کند و VCهای متخصص حوزه آب و انرژی نو مرتباً در حال گسترش هستند؛ ایران هم می‌تواند مقصد بخشی از این جریان سرمایه هوشمند باشد.

تصور کنید که 50 سال دیگر بگویند ایران ـ که سابقا متکی به تولید یک ماده منقضی شده به اسم نفت بود ـ برای یکی دو دهه با بحران شدید آب رو‌به‌رو شد اما فشار این بحران در کنار یک عزم ملی و یک مدیریت درست باعث شد که این کشور به مهم‌ترین صادرکننده تجهیزات نوین مدیریت تولید و مصرف آب در دنیا تبدیل شود؛ بعد هم فناوری‌های جدیدی را (مثلا در حوزه آب‌شیرین‌کنی در مناطق کویری، یا بارورسازی ابرها، یا بازچرخانی فاضلاب، یا کشاورزی با دقت بالا، یا تولید محصولات آب شور و ...) اسم ببرند که توسط ایرانی‌ها ساخته و به دنیا معرفی شد و اکنون در مقیاس جهانی استفاده می‌شود.

705

کد خبر: 839963

وب گردی

وب گردی