نباید از شعر انتظار بیان تاریخ را داشته باشیم/دفاع مقدس برمبنای نهضت عاشورا است

مجری برنامه مشاعره با بیان اینکه نباید از هنر شعر انتظار بیان تاریخ را داشته باشیم، گفت: مداحان از اشعاری هیجان آور که تنها اشاره ای به واقعه عاشورا دارد، استفاده می کنند.

دکتر اسماعیل آذر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره انطباق اشعار مداحان با واقعه کربلا، اظهار داشت: مداحان در روضه خوانی از اشعار هیجان آور بهره می برند و تنها اشاره هایی به موازین و نهادهایی تاریخی می کنند در حالی که این اشعار بایستی از انسجام لازم برخوردار باشد.

وی افزود: بسیاری از اشعار که در روضه خوانی ها و دسته جات خوانده می شود مناسبت درستی با موضوع ندارند و یا بسیار اغراق آمیز هستند و گاها آنقدر نادرست است که ارزش ها را زیر سوال می برد.

مجری برنامه مشاعره درباره تاثیر فرهنگ عاشورا بر دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس از نامش تا حرکت تمام طیف ها و ساحتش، برمبنای نهضت عاشورا بوده و دفاع مقدس فقط مربوط به کشور ماست زیرا منبع این حرکت از حضرت سید الشهدا (ع) و تفکر این شخصیت قدسی اخذ شده است.

آذر بیان کرد: سال ها پیش ماموریتی به من داده شد که برای مداحان کتاب شعری را تدارک ببینم که هم از نظر موسیقی شعر و تاریخ واقعه، قرین به صحت باشد اما متاسفانه این اثر به دلیل مشغله های زیاد کاری ام ناتمام ماند و امیدورام روزی شود که بتوانم کتابی با شعرهای مناسب و آهنگین بنویسم که مورد استفاده مداحان قرار گیرد.

وی درباره نظارت بر اشعار مداحان گفت: آیا مداحان صنفی دارند یا نه نمی دانم ولی مساجد کشور می توانند در این کار ورود کنند و با همکاری دانشگاه ها و شخصیت های برجسته ای که آگاه به مسائل مذهبی و تاریخی، اوزان و موسیقی اشعار هستند، آثاری با موضوعات مختلف در اختیار مرثیه خوانان قرار دهند.

مجری برنامه مشاعره درباره نگارش زندگینامه شهدا در قالب خاطره نویسی، اظهار کرد: تاکنون آثار خوبی در موضوع دفاع مقدس به نگارش درآمده است و شخصیت هایی که در این حوزه کار می کنند زحماتی را متحمل شده اند. در این میان آثاری که در قالب خاطره نویسی نوشته است اگر درست پرورده شود می تواند راهگشا و تاثیرگذار باشد و در غیر این صورت اگر در برخی روایت ها دخل و تصرف شود ممکن است به اصل ماجرا لطمه زده شود و اگر خاطرات شهید با همان رسم و خط و تفکر شهید باشد می تواند تاثیرگذار و دارای اهمیت تاریخی باشد.

وی افزود: اگر این خاطرات بازنویسی شود باید توسط کسی نوشته شود که در زمینه نوشتن چابک باشد تا تاثیر لازم را بر مخاطب بگذارد.

آذر در مورد استفاده از مقتل به عنوان منبع دست اول عاشورا گفت: استفاده کم افراد و مرثیه خوانان از مقتل ها که جزو منابع دست اول واقعه عاشوراست به این دلیل است که پیدا کردن یک مقتل مناسب برای روضه خوانی کار سختی است و نیاز به بازنویسی این مقتل ها برای مجالس مذهبی است و اگر مرکزی برای بازنویسی منابع مقتل با من همکاری کند به شخصه برای بازنویسی یک اثر مناسب برای محرم سال آینده اعلام آمادگی می کنم.

502

کد خبر: 839974

وب گردی

وب گردی