تخصیص اعتبار ۲۲۰ میلیاردی برای حمایت از صادرات

رییس سازمان توسعه تجارت گفت : طبق قانون اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومانی برای حمایت از صادرات در سال جاری در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مجتبی خسروتاج در نشست خبری بیست و یکمین سالروز ملی صادرات در پاسخ به ایسکانیوز گفت: طبق قانون برنامه بودجه در سال جاری ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از صادرات در نظر گرفته شده است.

او افزود: از این رقم ۱۲۰ میلیارد تومان مربوط به جوایز صادراتی است که در این راستا با سازمان برنامه و بودجه موافقت نامه ای امضا شده و به محض تخصیص اعتبار این رقم صرف توسعه و حمایت از صادرات خواهد شد.

خسروتاج تصریح کرد: این اعتبار جدا از اعتبار ی است که صندوق توسعه ملی تسهیلات به صادر کنندگان میدهد.

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال دیگر ایسکانیوز مبنی بر روابط بانکی صادر کنندگان با کشورهای هدف گفت: صادر کنندگان ما در سال های تحریم مجبور به دور زدن بانک ها برای نقل و انتقال پول بودند اما در پسابرجام انتظار دارند که هزینه آنها کاهش یابد و روابط بانکی تسهیل یابد.

او افزود: در این راستا با رییس کل بانک مرکزی نامه نگاری کردیم و ۴۷ کشور هدف صادرات و بانک های آن را معرفی کردیم و خواستار تسهیل روابط بانکی برای توسعه صادرات با این کشور ها شدیم.


××× صادرات به عراق کاهش نیافته
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه صادرات به عراق، کاهش نیافته است گفت: عراق یکی از بازارهای اصلی ما است و سهم بالایی در صادرات دارد در نیمه نخست سال بیش از سه میلیارد و دویست میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده است که نسبت به سال گذشته 3/2 درصد رشد یافته است.
او افزود: بخشی از عدم رشد صادرات ما به این کشور ناشی از بی‌ثباتی در بازار عراق است، چرا که به عنوان مثال در یک گمرک عوارضی خواستی رد می‌شود و در گمرک دیگر این طور نیست و هنوز مشکل بانکی ما با بانک‌های عراق چون تحت نظر بانک‌های آمریکایی هستند حل نشده است البته ما در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی این مشکل را تا حدی رفع کرده‌ایم.
او ادامه داد: متاسفانه عراق، مشکل منابع دارد و ما بارها با این کشور بحث تجارت آزاد را مطرح کردیم. اما این کشور آن را به خاطر ترس از دست دادن منابع خود نپذیرفته‌ایم.
به گفته خسرو تاج، رایزنی برای حل مشکلات صادرات به عراق ادامه دارد. او به این نکته اشاره کرد که برخی می‌گویند سهم صادرات ما به عراق کاهش یافته در حالی که این طور نیست چرا که در مدت یاد شده کشورهای دیگر نیز بیشتر از ما صادراتشان به عراق با کاهش همراه بوده است.


کالاهای صادراتی با بسته بندی جدید روانه بازار می‌شود


خسروتاج در ادامه صحبت‌های خود به برنامه این سازمان برای توسعه صنعت بسته بندی در صادرات کالاها اشاره کرد و گفت:
صنعت بسته بندی در رقابتی کردن کالاها و ایجاد ارزش افزوده نقش کلیدی دارد و در این سازمان به آن توجه ویژه شده است. ضمن اینکه، موجب افزایش فروش محصولات در بازارهای جهانی می‌شود.
او ادامه داد: ما بخشنامه‌ای را برای بسته بندی محصولات کشاورزی و میوه به گمرکات و صادرکنندگان استانها ابلاغ کرده‌ایم که در این راستا باید از این پس از 16 آبان ماه در بخش میوه و تره‌بار شاهد صادرات با بسته بندی جدید خواهیم بود و در این راستا با اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار توافقاتی انجام شده است.
او تاکید کرد: هدف ما در این بخش حفظ منافع ذی‌نفعان است و امیدواریم از این پس شاهد رونق این صنعت در کشور باشیم.


مذاکره با شرکت‌های موتورساز دنیا


رئیس سازمان توسعه و تجارت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو گفت: یکی از اهداف ما هدفمند شدن واردات است که در جزء سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌باشد.
در این راستا باید در جهت هدفمند شدن واردات خودرو که کالایی لوکس است قدم برداشت.
او افزود: در اواخر سال گذشته در جلساتی آیین نامه جدید واردات خودرو تدوین شد و چارچوب آن مشخص شد و تصمیم بر این شد که شرکت‌هایی که سهم بالایی از خودروهای وارداتی از کشور دارند مذاکره شود تا در ساخت قطعه یا خودرو یا توسعه صادرات مذاکراتی انجام شود. در این راستا، برای تغییر در شرایط واردات خودرو سایت ثبت سفارش برای مدتی بسته شد.
او افزود: مدت زمان اعتبار ثبت سفارش خودروها 6 ماه است و آخرین ثبت سفارش انجام شده مربوط به تیرماه است. در این راستا، تا دی ماه واردکنندگان می‌توانند به کشور خودرو وارد کنند و در این بخش مشکلی نیست.
او به این نکته تاکید کرد که: ما نمیخواهیم منابع ارزی کشور برای واردات ثبت شود و برخی می‌گویند، توقف ثبت سفارش منجر به رانت شده است در حالی که این طور نیست و ما در جهت صیانت از منابع ارزی کشور این اقدام را انجام دادیم و هیچ رانتی در میان نبوده است.
رئیس سازمان توسعه و تجارت در پاسخی به سوال مبنی بر اینکه چرا قبل از بسته شدن سایت ثبت سفارش به واردکنندگان اعلام نشده گفت: اگر این اعلام به صورت رسمی انجام می‌شد مشکلات بیشتری پیش می‌آمد .
او به این نکته اشاره کرد که در سال 96 پس از سالها تعرفه واردات هیچ تغییری نکرده است و اگر تغییر می‌کرد تعرفه بسیاری اقلام از جمله خودرو افزایش می‌یافت.

×××تراز منفی 3/5 میلیارد دلاری با کشورهای اروپایی


رئیس سازمان توسعه و تجارت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ما بیش از 3/5 میلیارد دلار تراز تجاری منفی با کشورهای اروپایی داریم گفت: 521 میلیون دلار سهم صادرات ما و 4 میلیارد دلار واردات ما از این کشورها بوده که در این راستا باید تمام تلاش خود را بکنیم تا این طراز مثبت شود و بحث سرمایه‌گذاری مشترک یکی از این اقدامات است که به آن پرداخته شده است مانند: بخش خودرو که با فرانسه سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌دهیم و یا در بخش فولاد با ایتالیا همکاری داریم.
او به رشد 21/7 درصدی صادرات در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: با توجه به کسری صادرات در نیمه اول سال امیدواریم در نیمه دوم سال شاهد افزایش صادرات باشیم. در این راستا اقدامات کوتاه مدت و میان مدتی برای توسعه صادرات انجام شده است.

به گفته خسرو تاج، فعال نمودن ظرفیت‌های خالی و بلی استفاده بنگاه‌های مختلف تولیدی و بهره‌وری حداکثر از سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های نصب شده موجود و همچنین رفع موانع همکاری های بانکی با کشورهای مختلف و برقراری مشوق‌ها و تسهیلات اعتباری و مالی از طریق برقراری جوایز صادراتی و برقراری خطوط اعتباری برای کشورهای هدف از اقدامات کوتاه مدت این سازمان برای توسعه صادرات است.
خسرو تاج ادامه داد: کاهش هزینه‌های سر راه محصولات تولیدی صادرات با هدف رقابتی شدن قیمت محصولات و برقراری تسهیلات بیشتر در بخش لجستیک کالاهای صادراتی در توسعه توافق‌های تجاری دوجانبه و چند جانبه با هدف کاهش حقوق گمرکی از اقدامات میان مدت برای توسعه صادرات است.
او ادامه داد: همچنین تثبیت مقررات و صادرات برای یک دوره ده ساله و توسعه برندسازی و ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی همچنین اصلاح مقررات حاکم بر فعالیت‌های سازمان توسعه تجارت و اصلاح نظام داخلی بنگاه‌ها می‌تواند اقدامات میان مدت برای توسعه صادرات باشد.
صادرات 100 میلیون دلار کالا به قطر
خسرو تاج در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ساختار صنعت ما نیاز به جراحی دارد گفت: باید واحدهای کوچک با هم ادغام شوند و به صادرات بیشتر توجه شود چرا که در سالهای اخیر نگاه ما فقط صادرات نبوده بلکه یکی از اهداف بنگاه‌ها تامین نیازهای داخلی بوده است.
او با اشاره به اقدامات این سازمان برای توسعه صادرات در قطر گفت: در نیمه نخست امسال به اندازه ده ماهه سال گذشته صادرات به قطر انجام شده است و بیش از 100 میلیون دلار کالا صادرات داشتیم. ضمن اینکه مذاکرات خوبی میان مسوولان و بانک‌های دو کشور برای همکاری‌های بیشتر انجام شده است.
او تاکید کرد: البته باید متناسب با ظرفیت قطر گام برداشت چرا که این کشور تنها 2/5 نفر جمعیت دارد و بازار کوچکی است.
صادرات تکرار عزم ملی شعار روز ملی صادرات است
رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به فرایند انتخاب صادرکنندگان برتر گفت: شعار امسال صادرات، تکرار عزم ملی است و در روز ملی صادرات در 50 صادرکننده برتر ملی با اعطای تندیس تقدیر می‌شود. همچنین، به صادرکنندگانی که 5 بار حایز عنوان ملی شده باشند و در بار پنجم نیز در گروه خود بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند عنوان تندیس صادرکننده ممتاز اعطا می‌شود.
خسروتاج تصریح کرد: از بین متقاضیان ثبت نام کرده برترین هر گروه کالایی شاخص‌های اعلامی با توجه به انتخاب و جهت تحویل پرونده‌ها و مستندات به آنان اطلاع‌رسانی شد. در مجموع 149 شرکت صادرکننده کالا و خدمات از برترین‌های گروه کالایی برگزیده شدند که از این تعداد، 117 پرونده مربوط به صادرکنندگان کالا و 32 پرونده مربوط به صادرکنندگان خدمات بوده است.
او افزود: از بین 70 گروه کالای تعیین شده 9 گروه کالای فاقد متقاضی از گردونه رقابت خارج شدند که شامل رنگ ساختمانی بریده، داروهای گیاهی، تجهیزات پزشکی، کفش، کشتی، قایق و شناور، دوچرخه، موتورسیکلت و قطعات وابسته و حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت و محصولات فرهنگی و هنری و صدور نیروهای انسانی هستند.
او ادامه داد: از بین متقاضیان که 55 درصد آنها وب سایت زبان خارجی داشتند 18 درصد انها دارای ثبت سیستمی محصول، 23 درصد در سایتهای بین‌المللی تبلیغات داشتند و تنها 40 درصد از آنها خارج از کشور دفتر داشتند ضمن اینکه 37 درصد از این متقاضیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی وجود داشته و تنها 13 درصد عضو کنسروسیوم صادراتی بودند.
او ادامه داد: همچنین 44 درصد متقاضیان دارای گواهینامه بین‌المللی کیفی و 38 درصد آنها گواهینامه بین‌المللی مدیریت و تنها 12 درصد از آنها دارای ثبت سیستمی برند بودند.
خسروتاج ادامه داد: بیشترین فراوانی متقاضی در گروه کالایی متعلق به بازرگانی عمومی و مصنوعات پلیمری،
و پس از آن میوه، تره‌بار، صیفی و صنایع تبدیلی کشاورزی و سایر مصالح ساختمانی و فرآورده‌های لبنی بوده است.
به گزارش ایسکانیوز، روز ملی صادرات همه ساله در 9 مهرماه با حضور مقامات عالیرتبه کشوری و اقتصادی در تهران برگزار می‌شود.

400

کد خبر: 840066

وب گردی

وب گردی