تلاش کنیم تا دشمن بیش از این اجازه گستاخی به خودش ندهد

رئیس‌ بسیج اساتید دانشگاه تهران گفت: بدون توجه به تهدیدها و لفاظی‌های غیردیپلماتیک دولتمردان آمریکا، اعتماد ملی خودمان را در بالاترین سطح ممکن حفظ کرده و تلاش کنیم تا دشمن بیش از این اجازه گستاخی به خودش ندهد.

کیومرث یزدان‌پناه‌ رئیس‌ بسیج اساتید دانشگاه تهران، با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ در سازمان ملل متحد گفت: مسلما وقتی با شتاب، بی‌تدبیر و از روی سهل‌انگاری به دشمن اعتماد می‌کنیم نتیجه همین می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: اظهارات ترامپ در مجمع سازمان ملل متحد را می‌شود در 3 بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. بخشی از سخنان ترامپ نمایشی از شخصیت منحصر به فرد و استثنایی وی است که از وقتی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده تا به امروز بر روال خودش باقی مانده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ترامپ سعی می‌کند متفاوت و به نوعی پست مدرن صحبت کند و برای همه قابل پذیرش است که ترامپ چنین شخصیتی دارد.

وی تاکید کرد: قسمت دوم سخنرانی ترامپ را باید از شخصیت‌ فردی وی جدا کرد زیرا این بخش برگرفته از المان‌های ساختاری ناشی از رویکرد یکصد ساله ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی است.

یزدان‌پناه تصریح کرد: با توجه به ساختار حاکمیتی آمریکا که خودش را در مقام یک ابرقدرت قرار می‌دهد و مشی آن نسبت به دنیای پیرامونش یک مشی دستوری است طبیعتا بخشی از سخنان مقامات ارشد به ویژه رؤسای جمهور این کشور به بهانه‌های مختلف ناشی از المان‌های ساختاری رویکرد یکصد سال آنها به جامعه جهانی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به بخش بعدی سخنان ترامپ که متوجه جمهوری اسلامی ایران بود و تهدیدهای زننده‌ای را نسبت به ملت و کشور ایران مطرح کرد، گفت: در این قسمت بخش اساسی آن ناشی از ضعف‌های درونی ماست که متاسفانه در 4 سال اخیر چشم بسته به این دشمن غیرقابل اعتماد، اعتماد و سرمایه ارزشمند هسته‌ای خودمان را تقدیم کردیم.

رئیس‌ بسیج اساتید دانشگاه تهران تصریح کرد: حالا آنها با استفاده از این خلاء هر گونه دلشان بخواهد با ما رفتار کرده و به هر شکلی که در فرجام تلخ برجام تشخیص می‌دهند علیه منافع ملت ایران اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از سخنان ترامپ که بسیار تند و غیردیپلماتیک علیه ایران مطرح شد برگرفته از این موضوع است که آمریکایی‌ها به نظر می‌رسد الان همان حسی را به ما دارند که در اوایل دهه 1990 میلادی به شوروی سابق داشتند.

عضوهیأت علمی دانشگاه تهران گفت:‌ باید در این موضوع بسیار دقیق شده و اجازه نداد که آمریکا این حس را تقویت کند، چرا که نه جمهوری اسلامی ایران شوروی است و نه اینکه اجازه خواهیم داد که دراین فرایند خودشان را قرار دهند.

یزدان‌پناه تصریح کرد: آنچه مسلم است اعتماد بیش از حد به لبخندهای دشمن عوام فریب، باعث شد که آمریکایی‌ها در دوره ریاست جمهوری ترامپ بیایند و زننده‌ترین گفتمان را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش بگیرند.

وی یادآور شد: اکنون ما 2 راهکار داریم، اول اینکه فراتر از سطح رئیس‌جمهور به صورت یکصدا علیه سخنان ترامپ موضع رسمی گرفته شود که تاثیر جهانی خودش را داشته باشد و نکته دوم اینکه به جای این در و آن در زدن و متوسل شدن به متحدان آمریکا در اروپا و غرب به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم و بدون توجه به این تهدیدها و لفاظی‌های غیردیپلماتیک، اعتماد ملی خودمان را در بالاترین سطح ممکن حفظ کرده و تلاش کنیم تا دشمن بیش از این اجازه گستاخی به خودش ندهد.

یزدان‌پناه در گفت‌وگو با فارس گفت: بخش عمده‌ای از اظهارات ترامپ ناشی از بی‌توجهی به متن و محتوای برجام بود که البته آن زمان دلسوزان این مواد را مرتب متذکر می‌شدند اما به چندش‌آورترین و زننده‌ آمیزترین الفاظ سرکوب می‌شدند و اجازه اظهار نظر و صحبت به آنها داده نمی‌شد. همین مسئله باعث شد که امروز نتیجه تلخ آن را احساس کنیم.

وی یادآور شد: دغدغه مقام معظم رهبری را همه ملت‌ ایران باید درک کنند و این می‌طلبد که در ترکیب تیم مذاکره کننده یک تجدید نظر اساسی هم شود.

این استاد دانشگاه افزود: واقعیت‌ها نشان می‌دهد تیمی که الان کار را بر این فرجام تلخ رسانده‌اند، صلاحیت لازم را برای پیگیری گفت‌وگوها ندارند و برای این موضوع باید فکر اساسی شود و آنهایی که دلسوز منافع ملی و مملکت هستند فرماندهی گفت‌وگوهای ما را به عهده بگیرند و اجازه ندهند که مردم ایران بیش از این مورد تهدید و تحقیر آمریکایی‌ها قرار بگیرند.

یزدان‌پناه تصریح کرد: اگر بخواهیم به صورت تلفیقی سخنان ترامپ را در سازمان ملل متحد مورد تجزیه وتحلیل قرار دهیم راهبرد دولت ترامپ به جمهوری اسلامی ایران همان استراتژی انزوا از بیرون و انسداد از درون است که از همان ابتدا فشارش را به این استراتژی بنا گذاشته است.

عضوهیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: این ساده‌لوحی و ساده‌انگاری است که چشم به روزهای آینده ببنیدم که در آینده آمریکایی‌ها سرعقل بیایند و رویکردشان را سر برجام با ایران تغییر دهند. مسلما آمریکا متوجه است که ایران از ناحیه برجام تحت فشار زیادی است و هتاکی‌ها و فشارهای خودشان را بیشتر می‌کند.

وی در خاتمه گفت: همین نکته کفایت می‌کند تا راهبردهای دولت و مذاکره‌کنندگان تغییر کند تا بیشتر از این به منافع ملی لطمه وارد نشود.

کد خبر: 840094

وب گردی

وب گردی