محرم امسال چه مدل مویی مد شده !؟/ساعت 7 صبح روز عاشورا برای حالت دادن موهایشان با من تماس گرفتند!

گذشت آن زمان هایی که آرایشگاه ها در ماه محرم تعطیل می شدند حالا یک آسیب اجتماعی در حال وقوع است و به اعتقاد جامعه شناسان و کارشناسان مسائل دینی باید به سرعت از گسترش آن جلوگیری کرد و با سنت شکنان برخوردی جدی داشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، بوی اسپند در خیابان ها می پیچد، صدای طبل و سنج در هر نقطه ای از شهر نیز شنیده می شود، باز دیگر محرم فرا رسیده و شهر را سیاه پوش کرده است. مردم در هیئت ها،مساجد کنار هم جمع می شوند تا عزاداری کنند.

اینجا یکی از خیابان های معروف منطقه 7 تهران است، جایی که بسیاری از افراد تصمیمی می گیرند در ایام محرم به آن جا بروند و عزاداری کنند، جایی که هیئت های معروفی دارد، حسینه سبلان ، هیئت یازهرا و... ، جایی که شب علی اصغر(ع) بر تن کودکان لباس سقا می پوشانند و به مادران سربند و چادر عربی میدهند، جایی که شب فوت قاسم بن الحسن(ع) فضا را گلباران می کنند،تعزیه خوانی در روز عاشورا هم که طرفداران خود را دارد.

اینجا یکی از معروف ترین خیابان های منطقه 7 تهران است، ساعت حدود 8 شب و هوا تاریک .گوشه ای ایستاده ام و منتظرم تا عزاداری ها شروع شود، بار سومی است که دو دختر با آرایش نامتعارف و موهای سشوار کشیده از مقابلم می گذرند، شاید سنشان به زحمت به 18 سال برسد، یکی در گوش دیگری چیزی می گوید و صدای خنده شان باعث می شود نگاه ها به سمتشان جلب شود، می خواهند به آن سمت خیابان بروند، صدای بوق ماشین ها،سوت موتورسواران و خنده دختران در هم می پیچد.

«چرا بعضی از جوانان حرمت این ایام را نگه نمی دارند؟ » با صدای یک خانم تقریبا 60 ساله به خودم می آیم، می گوید:« به اسم شرکت در مراسم عزاداری با ظاهری نامتعارف خیابان ها را متر می کنند، معلوم نیست به خانواده هایشان چه گفته اند؟! خدا به راه راست هدایتشان کند...»

نمی دانم چه باید بگویم سری تکان می دهم و به سمت قسمت شمالی خیابان حرکت می کنم.

برای محرم امسال چه مدل مویی مد شده است؟!

در آرایشگاه مردانه جای سوزن انداختن نیست، حداقل 10 مرد در نوبت اند تا شایان 28 ساله موهایشان را حالت دهد، البته بعد از پاسخ دادن به هزاران سوالی که درباره شغلم و اینکه چرا یک خبرنگار مرد برای تهیه چنین گزارش هایی داوطلب نشده حاضر شد اسم و سنش را بگوید و تنها با این شرط حاضر شد به سوالاتم پاسخ دهد :«برایش دردسر درست نشود!»

می گوید:« 20 ساله بودم که کار در آرایشگاه را شروع کردم و پس از 5 سال توانستم مستقل شوم و این آرایشگاه را اجاره کنم.خدا را شکر درآمدم بد نیست، راضی هستم.»

می پرسم همیشه اینقدر مشتری دارد؟ می گوید:« معمولا در ایام محرم مشتری ها تقریبا 3 برابر روزهای عادی می شوند، یک هفته مانده به محرم بیشتر افراد برای کوتاهی مو مراجعه می کنند، بعضی از مشتریان با نشان دادن عکس می خواهند موهایشان را مطابق مدل کوتاه کنم، برخی هم از من می پرسند برای محرم امسال چه مدل مویی مد شده است؟! و از من می خواهند به سلیقه خودم و مطابق مد موهایشان را کوتاه کنم.»

او ادامه می دهد: « در برخی از آرایشگاه ها نیز اگر مشتریان بخواهند به موهایشان خاک یا گل می مالند! البته من معتقدم خاک و گل هر چه قدر هم که تمیز باشد به موها آسیب می رساند به همین دلیل این کار را انجام نمی دهم. برخی نیز می خواهند که با تیغ اسم امام حسین یا حضرت عباس را روی موهایشان بنویسم که کار سختی است ولی در هر ماه محرم 2 تا 3 نفر از مشتری ها از من می خواهند این کار را انجام دهم.»

در شب های محرم حدودا چند مشتری داری؟ من می پرسم.« هر شب به طور میانگین 15 تا 18 مشتری برای حالت دادن مو به آرایشگاه مراجعه می کنند و 2 تا 5 نفر نیز برای اصلاح صورت یا کوتاهی مو مراجعه می کنند.عاشورای سال پیش چندمشتری ساعت 7 صبح با من تماس گرفتند و خواستند که آرایشگاه را برای حالت دادن موهایشان باز کنم! اما من قبول نکردم.»

701

کد خبر: 840112

وب گردی

وب گردی