بنزین تولید داخل هنوز لباس استاندارد جهانی را به تن نکرده است/ سکوت سازمان استاندارد کی می‌شکند؟

تناقض‌گویی‌ها در مورد کیفیت بنزین همچنان به قوت خود پابرجاست. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است که گوگرد بنزین تولیدی افزایش یافته است و این در حالی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این موضوع را تکذیب می‌کند، حالا قضاوت با شماست، حرف کدامیک صحت دارد؟!

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ موضوع بنزین و کیفیت آن چند سالی است که مورد تاکید قرار گرفته، به طوری که این موضوع نقش چشمگیری در وضعیت سلامت هوای کشور دارد. برخی معتقدند پایین بودن کیفیت بنزین عامل اصلی آلودگی هوای کشور است؛ تا جاییکه شرکت کنترل و کیفیت هوا مهر تایید براین موضوع زده است و گزارشی را در همین راستا ارائه کرده است. در این گزارش آمده است که پروژه پایش کیفیت سوخت شهر تهران در تابستان 96 نشان می‌دهد، در سوخت بنزین عرضه شده در جایگاه ها، عدد اکتان پایین، محتوای گوگرد و بنزن بالا و در سوخت دیزل، عدد اکتان پایین و محتوای گوگرد استاندارد است.

ناصر رئیسی فرد رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور در خصوص کیفیت بنزین ارائه شده اظهار داشت: معمولا جایگاه‌داران براساس معیارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اقدام به عرضه بنزین در جایگاه‌های کشور می‌کنند.

او تصریح کرد: عرضه بنزین سالم و ناسالم ربطی به جایگاه‌داران ندارد و تا به امروز هم گزارشی مبنی برپایین بودن کیفیت بنزین به ما ارائه نشده است.

بنزین توزیعی در تهران مشکلی ندارد

در همین رابطه محمدرستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران گفت: کیفیت سوخت مصرفی در شهر تهران به صورت مستمر و مرتب از طریق سازمان استاندارد بررسی و کنترل می شود و براساس نتایج همین بررسی های علمی، سوخت مصرفی شهر تهران هیچ مشکلی ندارد. همچنین براساس اعلام شرکت پخش فرآورده های نفتی، شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و اداره کل استاندارد، سوخت توزیعی از جمله بنزین در شهر تهران در حد استاندارد است و هیچگونه مشکلی به لحاظ آلایندگی های زیست محیطی ندارد.

او با بیان اینکه میزان استاندارد گوگرد موجود در بنزین 50ppm و بنزن یک درصد است، افزود: براساس نمونه برداری های مستمر کارشناسان استاندارد استان تهران از جایگاههای توزیع سوخت، بنزین و گازوئیل مصرفی در پایتخت در حد استاندارد بوده و هیچ مشکلی ندارد.

رستگاری افزود: میزان گوگرد موجود در گازوئیل توزیعی شهر تهران در چند سال گذشته حدود 8000ppm بود که این میزان امروز با ارتقای سطح کیفی گازوئیل مصرفی به 50ppm (حد استاندارد) کاهش یافته است.

مهرتایید شرکت کنترل کیفیت بر افزایش میزان گوگرد در بنزین

وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت: آنالیز شیمایی کیفیت بنزین در آزمایشگاه‌ صورت می‌گیرد و آنالیز را خودمان انجام نمی‌دهیم.

او تاکید کرد: شرکت کننرل کیفیت هوای تهران نتایج بنزین تابستان را منتشر کردیم و نشان داد که مقداری گوگرد افزایش یافته است و ما این افزایش را فقط می‌خواستیم گوشزد کنیم.

بنزین تولید تاکنون به مرز یورو 4 نرسیده است

حسینی افزود: گوگرد بنزین در سالهای 90 حدود 180 تا 200 بود و با تدابیر دولت کاهش یافت و به مرز 30تا40 رسید اما هیچوقت به مرز20 که سطح یورو 4 است نرسیده است و در تابستان امسال دوباره میزان گوگرد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: این مقدار گوگرد در بنزین تا حدی نگران کننده نیست ما فقط هشدار دادیم که میزان گوگرد افزایش یافته و بیشتر از این نباید بالاتر رود و این آنالیز ما را شرکت ملی نفت لغو نکرد.

شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با توجه به اینکه از زمان توزیع بنزین در کلانشهرهای تهران و دیگر کلانشهرها و کیفیت آن که در ابهام قرار گرفته بود، ما از زمستان سال 92 توزیع بنزین یورو 4 را در کلانشهر های اراک؛ تهران و کرج شروع کردیم بخاطر اینکه بتوانیم کیفیت بنزین را کنترل کنیم.

استاندارد بنزین یورو 4 تنها در پالایشگاه اراک رعایت شده است

او تصریح کرد: بنزین مصرفی تهران از پالایشگاه امام خمینی شازند اراک است که دارای استاندارد بنزین یور 4 است که این بنزین دارای چهار مولفه زیست محیطی مشخص دارد که از جمله آن بنزن حداکثر یک درصد، آرماتیک 35درصد، مواد غیر اشباع و اولفینی حداقل 18درصدو میزان گوگرد 50ppm است. بحث آروام سوزی اکتان هم در داخل کشور حدود 91درصد است که این موارد در 4 سال گذشته دقیقا در پالایشگاه شازند رعایت شده و براساس آن در کلانشهر تهران توزیع می شود.

او تاکید کرد: برای یک محدوده کوتاه در تابستان امسال کمتر از یک ماه با توجه به فرایند تصفیه بنزین از نظر گوگرد صرفا بخاطر کاتالیست یکسری مشکلاتی داشت که این مشکل با توجه به شرایط عملیاتی بجای اینکه این بنزین بجای اینکه با 50ppm تولید و ارسال می شد، حداکثر در 70 جز در میلیون بود و با برنامه‌ریزی هایی که در این بازه زمانی کوتاه انجام شد، الان بنزین پالایشگاه شازند اراک از منظر میزان گوگرد کامل در حدر کنترل شده زیر50پی پی ام است و از این منظر هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. در رابطه با بنزین به هیچ وجه بالا نبوده بنزین تولیدی پالایشگاه کمتر از یک و در محدود 7تا8دهم درصد بوده است.

چرا سازمان استاندارد همچنان سکوت اختیار کرده است؟

جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در خصوص کیفیت بنزین گفت: سازمان استاندارد کل کشور قرار بود که استاندارد بودن بنزین را مشخص کند ولی متاسفانه با گذشت دوسال از این موضوع هنوز گزارشی مبنی براستاندارد بودن آن ارائه نکرده است و این سازمان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

تنها 16 میلیون لیتر بنزین تولیدی کشور یورو 4 است

او در پاسخ به این سوال که بنزین تولیدی آیا دارای استاندارد یورو 4 است، اظهار کرد: از 61 میلیون لیتر بنزین تولیدی در کشور حدود 16 میلیون لیتر آن که در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شود، یورو 4 است و مابقی که در پالایشگاه های کشور تولید می‌شود نمی تواند استانداردها را کامل پوشش دهد. باید طرح‌های توسعه‌ای اجرا شود که باید در این زمینه گفت پالایشگاه های کرمانشاه و آبادان عملا به صورت کامل استانداردها را پوشش نمی دهند. بنزین وارداتی هم با بنزین تولیدی مخلوط می شود و استاندارد لازم را ندارد، می توان گفت از 88 میلیون لیتر بنزین مصرفی کل کشور فقط 18 میلیون لیتر دارای استانداردهای جهانی است.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 840157

وب گردی

وب گردی