جایزه  ادبی «فوروارد»  برندگان خود را شناخت

اییِن پترسون، شاعر بریتانیایی، برای شعری که در رثای همسر از دست‌رفته‌اش سروده بود، برنده جایزه هزار پوندی فوروارد شد.

به گزارش ایسکانیوز از روزنامه گاردین، اییِن پترسون پس از مرگ همسرش، جنی دیکسی، قطعه شعری با نام «مقدار زیادی از هیچ» در رثای او سروده بود.

قطعه «مقدار زیادی از هیچ» برای ادای احترام به جنی دیسکی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار بریتانیایی سروده شده که سال 2016 در سن 68 سالگی بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت.

جنی دیکسی بین آثارش گاهی به وجود همسر شاعرش اشاره کرده و از او به عنوان شاعر کلاسیک رمانتیک یاد کرده بود.

اییِن پترسون گفته است نوشتن این شعر را دو روز قبل از مرگ همسرش شروع کرده و چند روز بعد از مرگ او به اتمام رسانده است.

اندرو مار، رئیس هیات داوران جایزه فوروارد، شعر پترسون را بی‌باکانه و پیچیده توصیف کرد که خواننده را تکان می‌دهد و او را شوکه می‌کند.

وی گفته است: «موضوع پیچیده مرگ، شعر پیچیده‌ای را نیز می‌طلبد؛ اما در عین حال اثر او بسیار ظریف و پویا است که ارزش آن را دارد که بارها خوانده شود. این شعر گوشه‌هایی از زندگی مشترک پترسون با همسر فقیدش را نشان می‌دهد.»

رئیس هیات داوران جایزه فوروارد اضافه کرد که شعر پترسون به شکلی نیرومند و حرفه‌ای با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند الهام‌بخش دیگر شاعران برای پذیرش ریسک‌های بزرگ‌تر در زمینه سرودن شعر باشد.

اییِن پترسون به عنوان برنده بخش گزیده‌ شعر جایزه فوروارد در مراسمی که در تالار جشنواره سلطنتی لندن برگزار شد معرفی و جایزه 10 هزار پوندی برای بهترین مجموعه شعر نیز به سینیاد موریسی، شاعر ایرلندی، برای مجموعه شعر «در تعادل» رسید.

رئیس هیات داوران این جایزه، مجموعه شعرهای موریسی را زیبا و عاطفی و سرشار از پیچیدگی‌های شگفت توصیف کرد که شعرهایش با مهارت و زبردستی خیره‌کننده‌ای تاریخ، فرهنگ، سیاست و نظریه فمنیسم را پوشش می‌دهد. این مجموعه به بررسی تعادل و یا عدم تعادل در طول تاریخ می‌پردازد.

مایکل لانگلی و امیلی بری، از رقیبان دیگر سینیاد موریسی در این بخش بودند.

در این مراسم همچنین اوشن وونگ، شاعر ویتنامی، برای مجموعه شعر «آسمان شب با زخم‌های خروج» برنده جایزه 5 هزار پوندی بهترین مجموعه کتاب شعر اول شد. وونگ در دو سالگی از ویتنام به آمریکا مهاجرت کرده بود. مجموعه شعرش همه چیز را از جنگ تا جنسیت در برمی‌گیرد.

وونگ گفته است اگر چه درخانواده‌ای متولد شده که او اولین کسی بوده که خواندن و نوشتن را یاد گرفته اما ادبیات سنتی و شفاهی از همان دوران کودکی از طریق مادربزرگش به او منتقل شده است. او گفته است نوشتن شعر را پس از مرگ مادربزرگش در سال 2008 شروع کرده است.

رئیس هیات داوران اثر وونگ را یک صدای جدید خارق‌العاده دانست که دستاوردی بی‌نظیر برای شعر محسوب می‌شود. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به کلودیا رانکینه، تد هیوز و کارول ان دافی اشاره کرد.

جایزه ادبی فوروارد برای اولین‌بار سال 1991 با هدف ترغیب و تشویق مخاطبان برای شعرخوانی و معرفی شاعران نوقلم در انگستان و ایرلند راه‌اندازی شد که هر سال سه برنده را در سه بخش بهترین مجموعه شعر، بهترین قطعه شعر و بهترین کتاب شعر اول به مخاطبان معرفی می‌کند.

502

کد خبر: 840162

وب گردی

وب گردی