اجازه بازدید از یک کلانتری هم به آمریکا نمی‌دهیم

"اینها به‌ راحتی رفت‌وآمد می‌کنند با نزدیکان و اقوام خود دیدار دارند؛ مسافرت می‌روند و زندگی عادی دارند. منتهی برای دیدار یا جلسه‌ای که امکان توطئه علیه امنیت باشد محدودیت دارند."

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز سرتیپ پاسدار محمد اسماعیل کوثری با سابقه 2 دور نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و فرماندهی لشکر 27 محمد رسول‌الله در دوران دفاع مقدس، جانشین قرارگاه ثارالله است.

سردار کوثری از تلاش ناکام و برنامه جریان تکفیری برای خرابکاری در مراسم تحلیف، نحوه ورود و نقش قرارگاه ثارالله در پرونده تامین امنیت، چرایی و حدود حصر موسوی و کروبی سخن گفته است.

متن این گفت‌وگو ازنظرتان می‌گذرد:

شما به‌عنوان فردی پرتلاش شناخته شده‌اید که معمولاً تن به بیکاری نمی‌دهد؛ بعد از پایان دوره نمایندگی مجلس چه‌کار کردید؟

بعد از پایان دوره نمایندگی تصمیم گرفتم به سوریه بروم و تجربه دوران دفاع مقدس را به دوستان خود منتقل کنم منتهی با تمام تلاشی که داشتم متأسفانه نتوانستیم نتیجه بگیریم و با حضورم در سوریه مخالفت شد و مجبور شدم به‌کارهای دیگر بپردازم.

بعد از مخالفت برای حضور در سوریه، تصمیم گرفتم در بخشی از سپاه که مسئولیت مصاحبه‌های شفاهی از فرماندهان دفاع مقدس را دارد، مشغول شوم و خودم نیز به‌عنوان فرمانده دفاع مقدس هرچه بودونبود را هم گفتم. درنهایت فرمانده محترم سپاه بنده را خواستند؛ رفتم خدمتشان و گفتم تجربه‌ بنده حاصل خون شهداست و دوست دارم این تجربه را به جوانان منتقل کنم. آقای جعفری موافقت کرده و بنده را به دانشگاه امام حسین فرستادند؛ با دانشجویان به اردوهای راهیان نور رفتیم؛ بعد از مدتی هم گفتند که باید قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا بروم. اخیراً هم فرمانده محترم دستور دادند که به قرارگاه ثارالله بیاییم که تمکین کردم.

شما تجربه حضور در قرارگاه ثارالله را داشتید؟

بنده تجربه حضور در قرارگاه ثارالله را داشتم و از سال هفتاد و هشت تا هشتاد و دو، چهار سال کامل در این قرارگاه بودم؛ در اداره امنیت ستاد کل هم سابقه فعالیت داشتم و از آنجا که تجربه کار در تهران را داشتم همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا از یک سو توفیق حضور در سوریه را نداشته باشم اما توفیق انجام وظیفه در قرارگاه ثارالله را کسب کنم.

با نمایندگی مجلس راحت‌تر بودید یا با حضور در سپاه؟

وقتی خدمت مطرح باشد فرقی نمی‌کند.

** چشم طمع تروریست‌ها برای خرابکاری در مراسم تحلیف

همان‌طور که گفتید قرارگاه ثارالله یک مجموعه حاکمیتی است که وظیفه تأمین امنیت پایتخت و استان تهران را به عهده دارد؛ از آنجا که این قرارگاه توسط سپاه اداره و مدیریت می‌شود؛ بفرمائید سپاه چه مدلی از امنیت درون‌شهری را به‌عنوان راهبرد خود تعیین کرده است؟.

- کوثری: الان امنیت و تعریف آن مثل گذشته نیست. امنیت ابعاد گسترده‌ای پیداکرده است. در این قرارگاه که مسئول تأمین امنیت در تهران است ارتباط با اقشار مختلف مردم و مردمی کردن امنیت با حضور مردم در صحنه راهبرد اساسی ماست. ارتباط با مسئولان و دیگر نهادهای امنیتی و انتظامی هم برای ما اصل است اما آنچه اولویت دارد حضور مردم درصحنه برای برقراری امنیت پایدار در تهران است. مثلاً در همین مراسم تحلیف و تنفیذ که از 105 کشور و نهاد جهان ما میهمان داشتیم آن‌هم در زمانی که چند وقت پیشتر شاهد حادثه تروریستی مجلس بودیم و دشمن می‌خواست امنیت پایدار ما را خدشه‌دار کنند و از طرف دیگر دنیا می‌خواست ببیند که دشمن می‌تواند لطمه‌ای به امنیت ما بزند، تروریست‌ها هم‌چشم طمع دوخته بودند تا از این فرصت استفاده کنند مخصوصاً کشورهایی مثل عربستان و آمریکا. ما امنیت مراسم تحلیف را با حضور مردم و البته کمک‌های نیروی انتظامی، ارتش، وزارت اطلاعات و بسیج تأمین کردیم. محوریت تأمین امنیت طبق ابلاغ ستاد کل، قرارگاه ثارالله بود اما همه نهادها و گروه‌های انتظامی و مردم عزیز تهران همکاری کردند تا این مراسم در امنیت کامل برگزار شود.

به حادثه تروریستی مجلس اشاره کردید؟ آن‌وقت شما در قرارگاه نبودید اما احتمالاً بررسی کرده‌اید؛ فکر می‌کنید آن حادثه دلیل اصلی‌اش چه بود؟

قبل از آن حادثه، ترویست‌ها گروه‌های زیادی برای ضربه به امنیت ما آماده کرده و اعزام کردند که وزارت اطلاعات و سپاه اکثر این تیم‌ها را بیرون مرزها مورد ضربه قرار داد و برخی هم که وارد کشور شده بودند نیز بازداشت‌شده یا مورد ضربه نیروهای امنیتی ما قرار گرفتند. بالاخره یک موردی پیش آمد که توانستند چند دقیقه در مقابل مجلس عملیات تروریستی کنند اما همه دیدند که ما اجازه ندادیم حتی یک نفر از این تروریست‌ها فرار کند.

می‌گویند یک خانم که مسئول تصویربرداری و انتقال تصاویر به مرکز کنترل عملیات در بیرون کشور بود، موفق به فرار شده است

نه اصلاً. البته ممکن است فردی یا گروهی در بیرون کشور در عملیات دخیل بوده‌اند و مورد ضربه قرار نگرفته باشند که طبیعی است اما همه‌کسانی که در عملیات میدانی بودند، بازداشت یا کشته شدند. مهم این است که بعد از آن عملیات اجازه تکرار حادثه مشابهی را ندادیم مخصوصاً در زمان تحلیف.

در زمان برگزاری تحلیف، تروریست‌ها برنامه یا توطئه‌ای برای انجام نداشتند؟

ما می‌دانستیم که دارند. مهم این است که اجازه ندادیم هیچ تروریستی برای عملیات در تهران اقدامی کند.

برای تأمین امنیت، چه تقسیم‌کاری بین سپاه، ناجا یا وزارت اطلاعات شده است آیا در شرایط عادی هم همه مراکز امنیتی با قرارگاه هماهنگ هستند؟

در شرایط عادی، همه کارشان را می‌کنند و البته با ما نیز هماهنگ هستند اما اگر هنگام کارهای بزرگ مثل تحلیف باشد، همه با قرارگاه هماهنگ می‌شوند و قرارگاه مسئولیت کلی را به عهده خواهد داشت.

** اختلافی بین نیروهای امنیتی به هنگام اجرای عملیات نیست

برخی مدعی هستند در بعضی موارد، بین سپاه و وزارت اطلاعات اختلافات فنی پیش می‌آید این‌گونه اختلافات را چگونه رفع می‌کنید؟

نه. برای تأمین امنیت هیچ اختلافی نداریم چون همه یک هدف داریم. به لطف خدا فرماندهان و مسئولین اینها از برادران با تجربه و کاردان هستند که می‌دانند که نباید احساسی عمل کنند؛ البته بعضاً ممکن است مواردی هم باشد مثل ماجرای هفت تیر که قبلاً پیش آمد. اما اختلاف در حین اجرای مأموریت ممکن نیست باشد چون همه از یک رده و یک نهاد مأموریت می‌گیرند و وظایفشان هم مشخص است. مثلاً در بحث مراسم تحلیف همه باهم تصمیم گرفتیم آن روز تعطیل باشد؛ هیئت دولت هم قبول کرد چون تأمین در روز غیر تعطیل کار سختی بود. بالاخره فقط ما نیستیم اگر مردم همکاری نمی‌کردند و اگر کاسبان اطراف بهارستان مغازه‌هایشان را تعطیل نمی‌کردند کارمان به این خوبی پیش نمی‌رفت مهم‌تر از کار ما، همکاری مردم بود.

2 نفر به دلیل فراخون برای آشوب از سال 89 تاکنون و به دلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی در تهران در حصر هستند؟ حدود این حصر چقدر است؟

اینها به‌راحتی رفت‌وآمد می‌کنند با نزدیکان و اقوام خود دیدار دارند؛ مسافرت می‌روند و زندگی عادی دارند. منتهی برای دیدار یا جلسه‌ای که امکان توطئه علیه امنیت مردم باشد محدودیت دارند و هر فعالیت ضد امنیتی که ممکن است علیه مردم باشد برای اینها محدود شده است و این محدودیت هم مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. این‌طور نیست که برخی فکر می‌کنند اینها در یک اتاق حصر مطلق خانگی هستند، اصلاً و ابداً این‌طور نیست. البته باید بگویم که اینها به خاطر انتخابات حصر نشده‌اند بعد از گذشت یکسال از انتخابات وقتی اینها همچنان دعوت به توطئه علیه نظام می‌کردند شورای عالی امنیت ملی چنین تصمیمی گرفت اگر اینها توطئه را 20 ماه طول نمی‌دادند که اصلاً حصر نمی‌شدند.

می‌گویند نیروهای سپاه یا قرارگاه ثارالله در منزل محصوران حضور دارند؟

اصلاً به نیروهای سپاه ارتباطی ندارد. نیروهای که وظیفه‌ دارند ممکن است باشند یا نباشد، باید خودشان بگویند من می‌گویم که نیروهای سپاه اصلاً در منزل اینها نیستند.

درباره فعالیت جریان فتنه؛ آیا قرارگاه اینها را زیر نظر دارد؟

فتنه مرده است چون منطق نداشتند و ندارند. ادعایی کردند که هیچ دلیلی برایش نداشتند. ما هم به فتنه حساسیم اما در کشور ما هر نهادی وظیفه‌ای دارد که به وظیفه‌اش عمل می‌کند. یکی از وظایف ما زیر نظر داشتن فعالیت‌های سیاسی است ما مراقب هستیم که هیچ اقدامی علیه امنیت مردم انجام نشود. یک موقع است برخی علیه امنیت می‌نویسند یا حرف می‌زنند؛ از نظر ما اشکالی ندارد؛ بگویند و بنویسند همان‌طور که امروز خیلی‌ها می‌نویسند. اما اگر کسی فرد یا گروهی بخواهد علیه امنیت مردم اقدام عملی کند، ما ورود خواهیم کرد چون در بحث امنیت مردم با هیچ کس شوخی نداریم. در فتنه 88 وقتی من نماینده مجلس بودم، به نمایندگان مجلس گفتم ما عضو کمیسیون امنیت ملی هستیم باید با کاندیدا دیدار کنیم. دیدار آقای رضایی، هاشمی، موسوی، کروبی و خاتمی رفتیم. من واقعاً از هیچ‌کدام از اینها حرف منطقی نشنیدم. خود آقای موسوی گفت من نه شورای نگهبان را قبول دارم و نه وزارت کشور را. به آقای موسوی گفتم برخی در این کشور زندگی می‌کنند درحالی‌که نظام را قبول ندارند اما کسی که شورای نگهبان را قبول ندارد چطور می‌خواهد نفر دوم کشور شود؟ اصلاً چطور در انتخابات شرکت کرده است؟ خب آن زمان که شورای نگهبان گفت صلاحیت میرحسین موسوی مورد تائید است، شورای نگهبان را قبول نمی‌کردید و کنار می‌کشیدید. آقای موسوی به من گفت اگر همه 13 میلیون نفر بگویند تقلب نشده بازهم قبول نمی‌کنم. خب طبیعی است فردی که چنین منطقی دارد در بین مردم و حتی آن 13 میلیون نفر مطرود باشد. آقای خاتمی بارها گفته که تقلب نشده اما ایشان حاضر نیست بابت این اتهام که به مردم و نظام زده‌شده عذرخواهی کند.

برخی افراد می‌گویند شرایطی مهیاست که بتواند رفع حصر صورت بگیرد؛ نظر شما چیست؟

رفع حصر یعنی دادگاه. ما دوست نداریم کسی در حصر باشد اما آقای کروبی و مخصوصاً آقای موسوی باید پاسخگوی خون‌های ریخته شده در جریان فتنه 88 باشند. اینها که مدام می‌گویند رفع حصر بدانند که رفع حصر یعنی دادگاه. من قاضی نیستم اما اگر اینها دادگاهی شوند، حکمشان بسیار شدید خواهد بود.

فکر می‌کنید چرا شورای عالی امنیت ملی، حصر را به محاکمه ترجیح داد؟ جریان ضدانقلاب مدعی است که امکان محاکمه سران فتنه و اجرای حکم دادگاه آنها وجود ندارد؟

اینها محصور شدند تا سر عقل بیایند. نظام دوست ندارد مسئولین پیشین خود را محاکمه و تنبیه کند. حصر فرصتی بود و هست که اینها سر عقل بیایند اما درباره محاکمه و اجرای حکم احتمالی باید بگویم که این نظامی که پشتوانه مردم، آمریکا را از منطقه بیرون و جریان تروریستی داعش را در بیرون کشور زمین‌گیر کرده است چطور می‌گویند که نمی‌تواند 2 نفر را محاکمه کند؟ از نجابت نظام سوء استفاده نکنند اقتدار نظام بیشتر از این حرف‌هاست مهم این است که اینها سر عقل آمده و از موضع خود عقب‌نشینی کنند؛ توبه و عذرخواهی کنند.

ممکن است سؤال شود که شما از کجا می‌دانید که اینها سر موضع خود هستند و عقب‌نشینی نکرده‌اند؟

اگر به دنبال جبران بودند که مصاحبه و عذرخواهی می‌کردند.

امکان این کار برای آنها وجود دارد؟ با کدام رسانه و خبرنگار؟

بله می‌توانند. اینها اگر بخواهند حرف بزنند و عذرخواهی کنند برایشان نشست خبری برگزار می‌کنیم. اگر اینها واقعاً قصد اذعان به‌اشتباه خود را داشته باشند نظام مشکلی ندارد که صدای اینها را به گوش مردم برسانند. خب اگر عذرخواهی و توبه کنند طبیعی است که ممکن است در مجازات اینها، ملاحظه و قطعاً وضعیتشان بهتر شود.

آمریکایی‌ها ادعای بازدید از مراکز نظامی ایران طرح کرده‌اند، چنین امکانی برای آنها مقدور است؟

نه. اصلاً و ابداً.

آمریکایی‌ها چه عددی هستند که چنین ادعایی دارند؛ بروند جنایت و کشتار خود در کشورهای مختلف جهان را متوقف کنند. مسئله دفاعی ما خط قرمز ماست و هیچ کشوری به کشور دیگر چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؛ آمریکایی‌ها مدام به عربستان سلاح می‌فروشند ما می‌گوییم اجازه دهید از این سلاح‌ها بازدید کنیم؟ آمریکا اجازه می‌دهد سپاه از مراکز نظامی این کشور بازدید کند؟ پادگان‌های بزرگ و مهم که هیچ. ما اجازه نمی‌دهیم آمریکا از یک کلانتری ما بازدید کند.

منبع: تسنیم

303

کد خبر: 840166

وب گردی

وب گردی