فضای دانشگاه‌ها نباید امنیتی شود

سرپرست وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری یکشنبه در نشستی صمیمی با نمایندگان تشکل ها ودانشجویان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برگزار شد، برضرورت حفظ منزلت دانشجویان و دانشگاهیان تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سید ضیاء هاشمی در این نشست با بیان اینکه "گفتگو وپرسشگری دانشجویان مطالبه وزارت علوم نیز هست"، اظهار داشت: مشارکت دانشجویان در نقد عملکرد مسئولان و همچنین ارائه راه حل های عملی در جهت رفع مشکلات کشور به خصوص حل آسیب های اجتماعی یک ضرورت است و بسیار منطقی به نظر می رسد.

سرپرست وزارت علوم برخوردهای امنیتی و انضباطی با رویکرد سیاسی و اجتماعی با دانشجویان را امری نادرست توصیف و تصریح کرد: فضای دانشگاه‌ها نباید امنیتی شود. البته در همه جوامع، نهادهای نظارتی فعالیت می کنند ولی این نظارت ها باید عادلانه بوده و بر اساس سلیقه های سیاسی صورت نگیرد.

دکتر هاشمی در ادامه با بیان اینکه شعار ما « آموزش کیفیت محور ، پژوهش مسئله محور و دانشگاه گفتگو محور»است ، گفت: دانشگاه، کانون تحول و پیشران توسعه و پیشرفت کشور است و اگر کم انگیزگی و افت فعالیت های علمی در میان دانشجویان و دانشگاهیان مشاهده شود، حتما باید چاره اندیشی کرد.

وی بر ضرورت حفظ کرامت و حقوق شهروندی دانشجویان تاکید کرد و گفت: در این خصوص منشوری تهیه و تنظیم شده که طبق مفاد این منشور دانشجویان می توانند از حقوق شهروندی خود آگاه شوند و این حقوق را مطالبه کنند.

دکتر هاشمی در خصوص همکاری با نهادهای قضایی و امنیتی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم مسائل‌مان را به تنهایی حل کنیم بلکه با تعامل سازنده مشکلات حل می شود و بالاخره نهادهایی متولی نظم و امنیت درجامعه و کشور هستند و ما در حوزه قضایی و امنیتی باید با این نهادها در چارچوب قانون تعامل داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص مسئله بورسیه ها گفت : برنامه مادر وزارت علوم، پی گیری مسئله بورسیه ها است و تلاش می کنیم تا حد امکان اگر حقی ضایع شده باشد ،آن را جبران کنیم . البته مبنای کار ما ضوابط و قوانین است و مقرر شده کمیته ای در این خصوص گزارش مبسوطی تهیه کند.

سرپرست وزارت علوم در پایان با استقبال از برگزاری مستمر نشست با تشکل های دانشجویی گفت: این گفت وگوها و این پبشنهادها، مشارکت فعالانه، خلاقانه و کارشناسانه شما دانشجویان عزیز به ما امیدواری می دهد و به نوعی نیاز و مطالبه ما نیز محسوب می شود.

کد خبر: 840188

وب گردی

وب گردی