تفاوت قیمت 10 برابری ابزارآلات خارجی موسیقی نسبت به تولیدات داخل / برندهای خارجی گوش های بازار را " کر" کردند

هر سال با نزدیک شدن به محرم، تقاضای هیئت ها برای خرید یا تعویض اجناس مورد نیاز خود زیاد می شود. در این بین کالاهای خارجی علی رغم قیمت باللاتر محبوبیت بیشتری دارندو سخت گیری های گمرکی در افزایش قیمت کالاهای وارداتی نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ همه ساله با نزدیک شدن به ماه محرم بازار لوازم و ادوات عزاداری، با رفت و آمد مردم و هیئت‌های عزاداری برای تهیه وسایل مورد نیازشان همراه می‌شود؛ بازاری که از تنوع گسترده‌ای برخوردار است و برندهای مختلف ایرانی و خارجی در آن به چشم می خورند که البته در این بین خارجی‌ها با تفاوت قیمتی 10 برابری نسبت به ایرانی‌ها عرضه می شوند.

در همین خصوص یکی از فروشندگان خیابان جمهوری تهران گفت: نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش قیمت اعمال شده است اما برخی از برندها نیز وجود دارند که افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرده اند، این برندها که بیشتر از کشور آلمان وارد شده اند به علت بالارفتن نرخ ارز و سخت گیری های گمرکی نسبت به سال گذشته تا 100 درصد افزایش قیمت داشته اند.

او تصریح کرد: بلندگو، پاور و میکسر از جمله ابزار ابزار آلات موسیقی هستند که در ماه محرم استفاده می شوند و از کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا، چین و ژاپن وارد می شوند.

فروشنده‌ی ابزار پخش موسیقی محرم افزود: نمونه ی داخلی ابزار مذکور هم وجود دارد که به علت کیفیت پایین، استقبال زیادی از آن ها نمی شود به همین علت در فروشگاه های عرضه‌ی ابزار محرم، محصولات داخلی کمتر دیده می شود اما قیمت ابزار پخش موسیقی تولید داخل، خیلی پایین تر از نمونه های خارجی است، مثلا در بلندگوهای وارداتی که بالای دو میلیون تومان به فروش می رسند، نمونه های داخلی زیر سیصد هزار تومان نیز وجود دارد که به علت عدم استقبال هیئت های مذهبی از کالاهای داخلی، اکثر فروشنده ها به محصولات خارجی روی می آورند.

او گفت: بازار خرید و فروش ابزار و آلات پخش موسیقی محرم نسبت به سال گذشته رونق کمتری دارد و در ماه محرم نسبت به بقیه ی ماه های سال هیچ افزایش قیمتی صورت نمی گیرد، چون قیمت های کالاهای وارداتی با توجه به نرخ ارز و گمرک تعیین می شود و تقاضای بازار نقش کمی در قیمت ها دارد.

بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و حتی فروشگاه‌های غیرمرتبط در ایام نزدیک محرم فروشنده کالاهای وارداتی می‌شوند. شاید عدم حمایت از تولید داخلی یکی از عوامل باشد اما تولید کننده هایی که قصد ندارند کیفیت را افزایش دهند و برخی هیئت ها که حاضرند ده برابر هزینه کنند تا برند خارجی بگیرند، در این بین کم تقصیر نیستند.

403

کد خبر: 840205

وب گردی

وب گردی