جزئیات همه‌پرسی  در اقلیم کردستان عراق

ساکنان اقلیم کردستان عراق از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی در همه پرسی جدایی (استقلال) این اقلیم که با اصرار مسعود بارزانی به اجرا درآمد، شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از السومریه نیوز، اخذ رای از ساکنان اقلیم کردستان عراق برای شرکت در همه پرسی جدایی این اقلیم از عراق از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی در استان های اربیل، دهوک، سلیمانیه و کرکوک و برخی مناطق کردنشین خارج از این اقلیم آغاز شد.

«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با وجود مخالفت‌های شدید بین المللی، منطقه ای و داخلی در نهایت با اصرار بر تصمیم خود همه پرسی در این اقلیم را به اجرا گذاشت. این در شرایطی بود که برخی طرف‌های کرد نیز درباره پیامدهای منفی این همه پرسی برای کردها هشدار داده بودند.

ترکیه، ایران و دولت مرکزی عراق نیز در واکنش به اجرای همه پرسی از روز گذشته تدابیر جدیدی را به ویژه در زمینه مسائل امنیتی در مرزهای مشترک با این اقلیم به اجرا گذاشتند.

در این همه پرسی شرکت کنندگان باید به یک سوال مشخص جواب دهند: «آیا شما موافق هستید که اقلیم کردستان عراق و دیگر مناطق کردنشین خارج از سیطره اقلیم به یک کشور مستقل تبدیل شوند؟» این سوال به زبان های کردی،عربی، ترکمنی و سریانی نوشته شده تا همه ساکنان و اقلیت ها قابلیت رای دادن در همه پرسی را داشته باشند.


مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در روز هشتم آگوست 2017 تصمیم خود را برای برگزاری همه پرسی این اقلیم در روز 25 سپتامبر اعلام کرد و از شورای عالی انتخابات این اقلیم خواست مقدمات برگزاری این همه پرسی را فراهم کنند.

در همین راستا، 12 هزار حوزه رای گیری در مناطق کردنشین عراق ایجاد شده است. هفت هزار حوزه رای گیری در استان های چهارگانه اربیل، دهوک، سلیمانیه و کرکوک ایجاد شده و پنج هزار حوزه دیگر در مناطق کردنشین خارج از عراق دایر شده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که در همه پرسی امروز سه میلیون و 300 هزار تا سه میلیون و 500 هزار شهروند کرد عراقی مشارکت خواهند کرد.

کد خبر: 840259

وب گردی

وب گردی