مکانیسم بانکداری بدون ربا در نظام بانکی ما جاری نیست

حیدر مستخدمین حسینی گفت: مهم‌ترین شاکله مکانیسم بانکداری بدون ربا در عقود مشارکتی است که گیرنده تسهیلات با بانک در سود و زیان شریک خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حیدر مستخدمین‌ حسینی، کارشناس‌ بانکی‌ در خصوص اظهارات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر تاسیس یک بانک بدون ربا توسط آستان قدس رضوی، اظهار داشت: در نظام ‌بانکداری بدون ربا مکانیسیمی وجود دارد که این مکانیسم متاسفانه در نظام بانکی ما جاری و ساری نیست.

او افزود: مهم‌ترین شاکله این مکانیسم در عقود مشارکتی است که گیرنده تسهیلات با بانک در سود و زیان شریک خواهد بود.

این کارشناس‌ بانکی‌ افزود: کلیه بانک‌های ما تسهیلات خود را با لحاظ کردن نرخ سود معین می‌دهند و اگر دریافت کننده تسهیلات با شکست در طرح و پروژه مواجه شود بانک هیچگونه مسئولیتی را نمی‌پذیرد و بانک سود خود را دریافت می‌کند.

او ادامه داد: در کنار آن‌ اگر گیرنده تسهیلات، سود بالایی‌ را از مشارکت با بانک ببرد بانک باز هم همان سود ابتدای دوره تعیین شده را دریافت می‌کند و تمامی بازده حاصله، نصیب تسهیلات گیرنده می‌شود.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: این اتفاق هم سپرده‌گذار را متضرر می‌کند و هم بانک را که در آن بازه زمانی در سود شریک نبوده زیرا این موضوع منجر به کاهش درآمد بانک خواهد شد.

او تاکید کرد: برای اجرای کامل بانکداری بدون ربا در ابتدا باید نرم افزار مخصوص آنرا نصب کنند.

حسینی ادامه داد: بانکها باید در هر طرح و پروژه‌ای که تسهیلاتی را اختصاص می‌دهند تا انتهای پروژه (صنعتی، کشاورزی و خدماتی) حضور داشته باشند و در بازدهی‌ آن هم سهیم باشند زیرا در نهایت سود و زیان این سهم به سپرده گذار، بانک ، دولت و جامعه تعلق دارد و این مکانیسیم دقیقی است که از بانکداری بدون ربا می‌توان متصور بود .

مستخدمین‌حسینی خاطر نشان کرد: در حال‌حاضر بانک‌ها با اخذ یک وکالت از متقاضی‌ و سپرده‌گذار وجوه را آن گونه که تشخیص می‌دهند به جریان می‌اندازند و از نتایج حاصل از مشارکت‌ها نه خودشان سهمی می‌برند و نه سپرده گذار و این موضوع با روح بانکداری بدون ربا منطبق نیست.

او در خاتمه گفت: تاسیس بانک قرض‌الحسنه بدون ربا از سوی آستان قدس نیز مکانیسمی دارد که باید در این چارچوب قرار گیرد.

منبع: ایلنا

403

کد خبر: 840327

وب گردی

وب گردی