افزایش اجراهای تئاتر تاثیر مثبتی بر کیفیت نمایشنامه ها نداشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افزایش اجرای نمایش ها نتوانسته اند تاثیر کیفی بر نمایشنامه ها و تیراژ آنها داشته باشد.

سید عباس صالحی صبح امروز در نخستین نشست رسانه ای خود با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره علاقه به ارائه آمار از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم و توجه اندک به ارتقاع کیفی نمایشنامه ها تئاتر، اظهار کرد: شاخصه هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های گذشته پیگیری شده است بیشتر کاربری بوده و اینکه چه تعداد اجرای تئاتر هر شب روی صحنه می روند از شاخصه های کاربری است.

وی افزود: شاخصه های کاربری وجود دارند و نمی توان آنها را نادیده گرفت اما شاخصه های دیگر هم برای ارتقاع فرهنگ و هنر است که نمی توان آنها را نادیده گرفت چرا که جنبه نرم افزاری دارند و در واقع وزارت ارشاد به این شاخص ورود نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال های گذشته اجراهای صحنه ای افزایش یافته است اما تولید نمایشنامه نداشته ایم، بنابراین اجرای نمایش ها نتوانسته اند تاثیر کیفی بسیاری بر تیراژ نمایشنامه ها داشته باشند، وزیر ارشاد گذشته نیز به حوزه شاخص گذاری ورود نکرده و متاسفانه پیگیری هم نشده است.

صالحی خاطرنشان کرد: یکی از جنبه های ما در آینده این است که چقدر می توانیم این بخش ها را به هم وصل کنیم و امیدورام با تذکرهایی که خبرنگارانی مثل شما می دهند این مشکلات را برطرف کنیم.


وی درباره اکران فیلم های توقیفی نیز گفت: این تصمیمی بود که به کمیته ای ارجاع داده شد و در حال حاضر گزارش کمیته آماده است. طبیعی است آنچه که در این کمیته اتفاق افتاده مورد قبول است و اگر افراد طبق روال پیش رفته باشند زمینه نمایش آثار با ساختارهای جاری فراهم می شود وگرنه باید اصلاحات صورت گیرد ولی آنچه مسلم است اینکه مسیری که پیموده شده قانونی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مقابله با ولنگاری فرهنگی گفت: فرهنگ هوای جامعه است و باید به جامعه هوای سالم برسد. آنچه که می تواند فرهنگ را آلوده کند به عنوان خطر تلقی می شود و زایش فرهنگی اتفاق نمی افتد و فرهنگ جامعه دچار مشکل می شود. به این دو مساله باید توجه جدی داشت که هم مسیر خلاقیت ها فراهم شود و هم مراقب ریزگردهای فرهنگی بود.

صالحی درباره ارائه مجوزهای ساخت و اکران نشدن آثار پس از اخذ پروانه ساخت که مورد انتقاد اهالی سینما است، اظهار کرد: نباید این اتفاق به این شکل بیفتد که فیلمی تولید شود اما امکان نمایش پیدا نکند. اما تاکید می کنم این موارد هم مانند مساله لغو مجوز کنسرت ها در موسیقی بسیار اندک است. تعداد فیلم هایی که مجوز اکران نمی گیرند برابر فیلم هایی که به نمایش در می آیند تعداد زیادی نیستند.

وی افزود: اما باز هم تاکید می کنم که یک مورد هم زیاد است ولی رسانه ها هم باید به همین مقدار بحث را پیگیری کنند و تصور اغراق امیز ایجاد نکنیم. مسیری که شورای پروانه ساخت و نمایش طی می کنند باید درست شود تا دیگر گسلی در بین آنها نباشد و صحبت هایی نیز در زمینه ربط این دو شورا و حل فاصله آنها شده است.

صالحی درباره تکلیف بقیه فیلم های توقیفی گفت: وزیر مستقیما درباره محصولات فرهنگی ارشاد تصمیم گیرنده نیست و این موضوع در ساختار خودش دنبال و نتایج آن از کانال های مربوطه اعلام می شود.

در این دولت نگاه اعتدالی وجود دارد؛ به معنی اینکه از همه ظرفیت ها بدون رانت های گروهی و حزبی استفاده می شود این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره رویکرد وزیر گفت: در این دولت نگاه اعتدالی وجود دارد؛ به معنی اینکه از همه ظرفیت ها بدون رانت های گروهی و حزبی استفاده می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حفظ میراث فرهنگی شهرمان همچون ساختمان های تئاتر شهر و تالار وحدت نیز گفت: ما در تئاتر شهر و تالار وحدت نوستالوژی داریم و اینکه این مکان ها باید آبرومندانه مسیر حیات خود را ادامه دهند و دچار ویرانی تدریجی نشوند دغدغه درستی است. من هم مثل همه کسانی که با این محیط ها زندگی کرده اند این مکان ها برایم ارزشمند است و معتقدم آنها باید پابرجا و پررونق بمانند. برخی اتفاق ها درباره این مکان ها نگران کننده است ولی تلاش می کنم این جور مکان ها شایسته اداره شوند.

صالحی درباره از سرگیری فعالیت برخی هنرمندان که بعد از انقلاب ممنوع الفعالیت شده اند نیز بیان کرد: ما از ناحیه ارشاد هنرمند ممنوع الفعالیت نداریم و شاید از حوزه قضایی این اتفاق افتاده باشد ولی از سوی ارشاد هنرمند ممنوع الفعالیت وجود ندارد.

وی درباره همراه کردن تعدادی از هنرمندان با سیاست های دولت گفت: راه حل را گفت و گو و تحمل و مدارا می دانم. این گفت و گو با تحمل می تواند ما را به نقطه ای برساند که طرفین احساس بهتری داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حفظ ساحت هنرمندان و حرف های علی معلم رییس فرهنگستان هنر درباره مناقشه اخیر درباره ۵۰۰ تابلو نیز گفت: توصیه این است که کسانی که وارد حیطه حریم خصوصی هنرمندان می شوند با ادبیات متناسب با هنر صحبت کنند. باید از مسایلی که می تواند این تصویر را پدید بیاورد که حریم خصوصی افراد رعایت نشده پرهیز کرد.

صالحی درباره نگاه حمایتی نسبت به فعالیت نابینایان در زمینه های هنری گفت: ما نابینایان را با قدرت خلاقیت نهفته ای که در آنها است می بینیم و باید فضا برای فعالیت آنها فراهم شود.

«رستاخیز» در ایران نمایش ندارد

صالحی درباره سرنوشت فیلم «رستاخیز» و امکان رفع توقیف آن گفت: «رستاخیز» مربوط به دوره قبل می شود و از همان دوران گفتگوهایی با صاحبان فیلم شده و کارگردان و تهیه کننده به جمع بندی رسیده و مثل هر قراردادی طرفین با آن مبنا حرکت کرده اند. سازمان سینمایی با صاحبان آثار گفتگو داشته و به همین ترتیب خساراتی به تهیه کننده پرداخت شده و نمایش خارجی نیز انجام می شود، اما نمایش داخلی فعلا انجام نمی شود.
برای پیگیری مطالبات اهالی رسانه گفت‌وگوهایی با قوه قضائیه و وزارت کار داشته‌ایم


او یادآور شد: نگاه وزارت ارشاد دولت دوازدهم مثل سایر وزارتخانه‌ها در دولت اعتدال و امید اعتدالی است و معتقدیم از تمام ظرفیت‌ها و استعدادها بدون هیچ رانت حزبی و گروهی استفاده شود از سوی دیگر یکی از ارکان شعارهای وزارت ارشاد حقوق فرهنگی است که حقوق اهالی رسانه را هم شامل می‌شود. برای پیگیری مطالبات اهالی رسانه نیز گفت‌وگوهایی با قوه قضائیه و وزارت کار داشته‌ایم که امیدوارم به نتایج خوبی برسیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح سرانجام پیگیری‌های حل مسائل مالکیت فکری و معنوی در کشور نیز گفت: در حوزه مالکیت فکری و معنوی باید دو بخش داخلی و خارجی را جداگانه بررسی کنیم. در داخل نیز قوانین مالکیت فکری ما شفافیت لازم را برای صیانت از حقوق ناشر و مولف ندارد و بسیاری از مشکلات اقتصاد نشر، موسیقی و فیلم ما به دلیل همین مسائل است. در حوزه خارجی نیز پیوستن به کنوانسیون برن محل گفت‌وگو است و باید با تجمیع نظرات مختلف به یک اجماع برسیم تا بتوان تصمیم درستی در این حوزه گرفت.
صالحی درباره برنامه‌های نشر ایران برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت نیز بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت نیز با همان رویکرد سال‌های گذشته که واسپاری امور به تشکل‌های نشر و صنف بود؛ حضور خواهیم داشت. گزارشات ارسالی دوستان نیز نشان می‌دهد با قوت و برنامه‌ریزی خوبی در این دوره فرانکفورت شرکت خواهیم کرد. نمایش پکن نیز که به عنوان مهمان ویژه در آن حضور داشتیم فرصت خوبی در اختیار نشر ایران قرار داد و واقعا در این چند سال به صورت حرفه‌ای‌تر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ازجمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر می‌شویم.
هیچ هنرمندی از ناحیه ارشاد ممنوع‌الکار نیست

این عضو کابینه دولت دوازدهم سپس با اعلام اینکه هیچ هنرمندی از ناحیه ارشاد ممنوع‌الکار نیست، گفت: از ناحیه ارشاد هیچ هنرمند ممنوع‌الکاری نداریم و ممکن است برخی افراد از سوی دستگاه قضایی مواردی داشته باشد. بخشی از پروژه گفت‌وگو در شعار ما نیز گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و هنر و کنشگران اجتماعی است و در همین راستا مسیری که به نشست مشترک ناشران و وزیر اطلاعات شد را دنبال می‌کنیم منتهی مشکلی که وجود دارد این است که در حوزه فرهنگ شاهد یک پدرخواندگی از سوی وزارت ارشاد هستیم نباید پس از چهل سال از انقلاب اسلامی همچنان منتظر باشیم تا ارشاد نقش یک واسطه را برای گفت‌وگو با نهادها را داشته باشد باید به صورت مستقیم زمینه گفت‌وگوی اهالی فرهنگ و هنر با سایر نهادها فراهم شود تا طرفین دغدغه‌های یکدیگر را بشناسند ضمن آنکه باید تحمل و مدارای خود را بالا ببریم.
مشکلی برای انتشار آثار صالحی نجف آبادی و صادقی تهرانی نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مشکلی که بر سر انتشار کتب عالمانی مثل صالحی نجف‌آبادی و صادقی تهرانی به وجود آمده، گفت:‌ هیچکدام از این دو عزیز مشکلی برای انتشار آثار و کتاب‌هایشان ندارند و کتاب‌هایشان به صورت متعدد چاپ شده و می‌شود. اگر منظور ترجمه قرآنی است که باید بدانیم مرجع رسیدگی به این مباحث به دلیل حساسیت‌هایی که دارد نهاد دیگری است. مشخص است که شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید تقویت شود تا بتواند تعهدات و وظایف خودش را به درستی انجام دهد اما اینکه این تقویت در همین ساختار فعلی دنبال شود یا در ساختار دیگری دنبال خواهد شد هنوز مشخص نیست.

احتمال تجدیدنظر ارشاد در تصمیم برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: اگر تا پایان مهرماه در مسئله زیرساخت‌های شهر آفتاب اتفاق و تغییری رخ ندهد ارشاد در تصمیم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب تجدیدنظر خواهد کرد.
صالحی ادامه داد: امسال دومین سالی بود که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد اما شرایط شهر آفتاب مناسب نبود و این مسئله در ایام نمایشگاه و پس از آن به مسئولان منتقل شد. هفته قبل هم جلسه‌ای با مسئولان دست‌اندرکار داشتیم و من گفتم اگر تا پایان مهر اتفاقی رخ ندهد؛ ارشاد در برگزاری نمایشگاه سی و یکم در شهر آفتاب تجدیدنظر می‌کند.
نباید مسیری را دنبال کنیم که اجازه تولید فیلم‌ها داده شود ولی امکان نمایش نداشته باشند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره راهکار صرف صحیح هزینه‌ها در حوزه سینما و اینکه فیلم‌ها پس از ساخت با مشکل اکران مواجه نشوند، گفت: در اینکه سرمایه‌گذاری چه مالی چه انسانی و چه منزلتی در سینما باید مورد احترام قرار گیرند شکی نیست. نباید مسیری را دنبال کنیم که اجازه تولید فیلم‌ها داده شود ولی آن فیلم‌ها امکان عرضه و نمایش نداشته باشند. هر چند مثل بحث کنسرت‌ها تعداد این قبیل فیلم‌ها بسیار اندک است و به زحمت در چند سال اخیر به تعداد انگشتان دست می‌رسد با این حال مثل همان حوزه موسیقی معتقدم وجود حتی نمونه فیلم ساخته شده ولی توفیقی زیاد است. باید مسیر ارتباط دریافت پروانه ساخت و پروانه نمایش را جدی‌تر دنبال کنیم و این دو حوزه باید به یکدیگر متصل شوند تا یک فاصله و گپ منجر به ساخت فیلمی نشود که در شورای نمایش گرفتار دریافت پروانه نمایش می‌شود. گفت‌وگوهای این مساله همه آغاز شده و به دنبال تشکیل یک ساختار مشخص برای آ‌ن هستیم.
او اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی نیز دغدغه‌های موجود را دغدغه‌های جدی می‌دانم و منتظرم مکان‌های مثل تئاترشهر که ابعاد نوستولژیک اجتماعی برای ما دارند و خاطرات اجتما عی و فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند؛ باید منزلت بیشتری داشته باشند.
حمایت‌ها قطع نمی‌شود ولی مطبوعات نیازمند اصلاحات درونی و ساختاری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گریزی نیز به مشکلات اقتصادی مطبوعات زد و اظهار داشت: اقتصاد مطبوعات ما دچار اختلال است که باعث این مساله هم عوامل درونی و هم عوامل بیرونی است. فضای مجازی در حال حاضر رقیبی برای رسانه‌های رسمی ما شده تا در کنار آن رسانه‌های خارجی نیز با رسانه‌های داخلی رقابت می‌کنند از طرف دیگر شاهد افزایش تعداد رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستیم که کار را برای رسانه‌های غیرحرفه‌ای سخت می‌کنند که ترکیب این عوامل اقتصاد مطبوعات ما را با مشکل مواجه کرده البته اینکه صرفا برای حل این مشکلات به حمایت دولتی فکر کنیم به جایی نمی‌رسد. درست است که این حمایت‌ها قطع نمی‌شود ولی حوزه مطبوعات ما نیازمند یک اصلاحات درونی و ساختاری است باید به یک روال جدید برای اقتصاد مطبوعات فکر کنیم و اینکه به دنبال کمپانی‌سازی جدید مطبوعاتی باشیم.
لغو یک مجوز هم غلط است

صالحی خاطرنشان کرد: البته درباره هر رویداد و اتفاقی باید به اندازه اهمیت و گستره آن حساسیت اجتماعی و رسانه‌ای ایحاد کنیم و اغراق در هر موضوعی؛ اعتماد رسانه‌ای و اجتماعی ما را کاهش می‌دهد. در مورد لغو مجوزها هم با توجه به تعداد اجراها تعداد زیادی را شاهد نبودیم ولی لغو یک مجوز هم غلط است.
او با بیان اینکه «باید به این اجماع برسیم که با رفتار سلیقه‌ای نظام و حاکمیت را به عنوان یک شخص معرفی نکنیم و یکپارچگی نظام مختل نشود» گفت: ما مسئولان باید مسایل را بین خودمان حل کنیم و مردم چه تولید کننده و چه مصرف کننده را درگیر نکنیم.

هنوز تصمیم‌گیری جدی برای مدیران ارشاد صورت نگرفته‌ام
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در پاسخ به سوال چندین باره و مکرر خبرنگاران درباره تغییرات احتمالی در معاونت‌ها و مدیران ارشاد مثل معاونت فرهنگی و مدیران سینمایی گفت: همان طور که قبلا گفتم مهم اجرای برنامه و اهداف است و نه ماندن و رفتن یک شخص یا فرد. در این یک ماه بیشتر نگاه‌های ما معطوف به برنامه‌ها بوده و هنوز تصمیم‌گیری جدی برای مدیران ارشاد صورت نگرفته است. البته مشخص است که اجرای هر برنامه و رویکردی تابعی از منابع انسانی است و افراد انجام دهنده آن است. عقیده دارم که باید از تمام ظرفیت منابع انسانی استفاده کنیم و مثل معاونت که هم از نیروهای قبلی کمک گرفته شد و هم نیروهای جدید و تازه نفس به کار گرفته شدند در دستور کار خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشیم دولت دوازدهم به نوعی ادامه دهنده دولت یازدهم است و یک دولت جدید نیست.

کد خبر: 840363

وب گردی

وب گردی