مواضع یکپارچه احزاب عراقی

احزاب و جریانات سیاسی عراقی که در بیشتر موضوعات و سیاست¬های این کشور دارای دیدگاه و رویکردی مجزا و متضاد هستند، در موضوع اقلیم کردستان با اتخاذ سیاستی متحد خواستار لغو رفراندوم اقلیم کردستان و عدم پایبندی به نتایج آن شده¬اند.

به گزارش ایسکانیوز, فضای سیاسی عراق که بیشتر براساس واگرایی و عدم اتحاد احزاب و جریانات آن شناخته می­شود در هفته­ های گذشته ترکیبی از همگرایی و تقویت حس ملی را تجربه کرده است. شاید از سال 2003 تاکنون، موضوع رفراندوم اقلیم کردستان یکی از معدود موضوعاتی باشد که واگرایی گروه های سیاسی شیعه، سنی و سکولار عراقی را به همگرایی تبدیل کرده است. "حیدر عبادی" نخست وزیر عراق که در دو هفته گذشته مواضع شدیدی در قبال رفراندوم داشته است در آخرین موضع گیری خود در قبال رفراندوم اظهار داشت: با همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان به دلیل تضاد آن با قانون اساسی کشور مخالف است و اولویت کنونی عراق مبارزه با تروریسم و آزادسازی تمامی اراضی تحت اشغال داعش است. شاید بتوان گفت "نوری مالکی"، به عنوان یکی از شخصیت های شناخته شده حزب دعوه اسلامی و رئیس فراکسیون دولت قانون در پارلمان این کشور شدیدترین مواضع را در این زمینه داشته است. نوری مالکی در روز سه شنبه هفته گذشته گفت: اجازه تاسیس اسرائیل دوم در عراق را نخواهیم داد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که تصمیم به برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان و تصمیم شورای استانی کرکوک عراق مبنی بر مشارکت در همه پرسی الحاق به اقلیم کردستان، تمام امیدها را برای یافتن راه حلی که به بحران با اقلیم کردستان پایان دهد، از بین می‌برد. این اقدام، رویکردی خطرناک و مقدمه‌ای برای ایجاد چالش‌ها و اختلافات مختلف در آینده است و چه بسا درگیری بین گروه‌ها در مناطقی که بر سر آن نزاع وجود دارد، با توجه به این موضوع تشدید یابد. "مقتدی صدر" نیز روز پنجشنبه در پیامی به رهبران و مسئولان کردستان، برگزاری همه‌پرسی در کردستان را «خودکشی» خواند. وی در این پیام از مردم کردستان خواست با این رفراندم تعاملی نداشته باشند در صورت حمایت از آن، اولین قربانی این رفراندم خودشان خواهند بود. صدر گفت هر کسی که به دنبال ضربه زدن به وحدت عراق بوده، در توهم است. رئیس جنبش الصدر عراق از دولت این کشور خواست همه اقدامات لازم برای توقف آنچه وی آن را یک نمایش «مسخره» خوانده است، به کار گیرد. عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با تاکید بر عدم پایبندی به نتایج انتخابات اقلیم کردستان اظهار داشت:یکپارچگی عراق خط قرمزیست که نمی‌توان آن را نقض کرد و سروصدا کردن و سخن گفتن ضمنی از جنگ مشکلی را حل نمی‌کند. به گفته وی از طریق گفتگو می‌توان مشکل را حل کرد.

اما مخالفت با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان تنها به احزاب و گروه های مهم و شناخته شیعه محدود نشده، بلکه احزاب و گروه های سیاسی سنی و سکولار این کشور نیز به شدت نسبت به آن واکنش نشان دادند. "سلیم جبوری" رئیس پارلمان عراق و یکی از اعضای بلندپایه حزب اسلامی عراق در ساعات اولیه برگزاری رفراندوم در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: همه پرسی اقلیم کردستان که از امروز آغاز شده هیچ اثر قانونی نخواهد داشت. جبوری گفت: در پیش گرفتن سیاست‌های اشتباه باعث ایجاد خفقان در کشور شده است و کار به جایی رسیده که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. رئیس پارلمان عراق تصریح کرد: تمایل بسیاری داریم که با کردها در وطنی واحد باقی بمانیم. او خاطرنشان کرد: در هم آمیختن مسائل در کرکوک باعث می‌شود ما در کسب نتیجه موذد انتظارمان ناکام بمانیم. "صالح مطلق"، رهبرجبهه گفتگوی ملی عراق که یکی از مهمترین احزاب سنی این کشور می باشد نیز ضمن مخالفت شدید با این مساله گفت: بیشترین سود از جدایی کردستان عراق نصیب اسرائیل خواهد شد. مطلق با انتقاد از طرح همه‌پرسی منطقه کردستان تصریح کرد: در شرایطی که عراق از نظر اقتصادی و نظامی فرسوده شده و نبرد سختی با داعش را آغاز کرده، تهدید می‌شود که آنچه با خون گرفته شده، دیگر پس داده نخواهد شد. در شرایط سختی که کشور در حال گذر از بحران است، این گونه تحت فشار قرار داده می‌شود و یک سری به دنبال همه پرسی هستند. من هرگز توقع نداشتم که بارزانی در چنین شرایطی دست به اقدامی این چنین جنجالی بزند. جنبش وفاق ملی عراق به رهبری "ایاد علاوی" به عنوان یکی از احزاب سکولار این کشور نیز در اعلامیه ای شدید اقدام اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم را مردود اعلام کرد. این حزب با اشاره به اختلافات دولت مرکزی و حکومت اقلیم ، خواستار حل مشکلات از طریق مذاکره شد. رفراندوم اقلیم کردستان که باعث بروز تنش ها و ناآرامی های بسیار سیاسی در اقلیم کردستان شده است و همچنین موجی از واگرایی در این اقلیم را ایجاد کرده, در عرصه سیاسی عراق چرخشی تاریخی ایجاد کرده است. چرخشی که به احتمال زیاد در روزهای آینده باعث ایجاد همگرایی بیشتر و اتحاد ملی عراقی­های برای خنثی سازی پروژه تجزیه این کشور خواهد شد.

کد خبر: 840379

وب گردی

وب گردی