هر وعده مصرف قلیان معادل۱۰۰ -۲۰۰ سیگار است/سیگاری ها ۲ الی ۴ برابر بیشتر به سکته مغزى دچار مى شوند

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که هر ۱۰ درصد افزایش مالیات بر سیگار می تواند ۴ تا ۵ درصد مصرف سیگار را کاهش دهد، افزود: مالیات بر سیگار در کشورهای مختلف دنیا ۷۰ درصد قیمت را شامل می شود و امیدواریم منابع جدیدی برای بخش بهداشت و درمان با گرفتن مالیات از سیگار ایجاد کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با بیان این که شایع ترین عامل قابل پیشگیری مرگ در دنیا، مصرف سیگار و‌ دخانیات است، گفت: سالانه در دنیا ۷ میلیون ‌نفر به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق عوارض مصرف مواد دخانی فوت می کنند .

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که سالانه حدود ۵۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می دهند، افزود: همچنین۵۰۰ هزار نفر به دلیل عوارض مصرف دخانیات بستری می شوند که ۵ درصد بستری ها به دلیل مصرف مستقیم دخانیات است.

وی با بیان این که مصرف کنندگان سیگار۲ الی ۴ برابر بیشتر به سکته مغزى دچار مى شوند ، افزود: میزان شیوع سرطان ریه در مردان ۲۳ برابر است که ۹۰ درصد ابتلا به این نوع سرطان به دلیل استعمال دخانیات است.

به گفته وی، مجموع مرگ و میر ناشی از ایدز، سلاح سرد، مصرف الکل و غیره کمتر از مرگ و میر ناشی از دخانیات است.

دکتر حریرچی با تاکید بر این که وزن نوزادان مادران سیگاری ۱۰ درصد کمتر از حالت نرمال است، گفت: هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است و افرادی که در کنار فرد مصرف کننده قلیان هستند گویی معادل ۶ تا ۸ نخ سیگار مصرف می کنند.

وی با بیان این که ۸ میلیون نفر در ایران به نوعی مواد دخانی مصرف می کنند، افزود: مصرف مواد دخانی در زنان رو به افزایش است به نحوی که مصرف مواد دخانی در کشور در ۵ سال گذشته ۴.۹ درصد بوده که با افزایش جزئی به ۴.۱۳ درصد رسیده است و 13 تا 14 میلیون مصرف کننده سیگار و قلیان در کشور داریم.

قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت افزود: در سال ۹۰ مصرف روزانه سیگار ، ۱۰.۹ درصد بوده که به ۱۰.۱ درصد کاهش یافته است یعنى ٥٠٠هزار نفر کمتر سیگار مى کشند اما مصرف قلیان در کشور رو به افزایش است.

دکتر حریرچی با اشاره به این که میزان مصرف دخانیات در روستاها ۱۵.۴۴ و در شهر ۱۳.۶۲ است، افزود: یک نفر از هر ۴ مرد و در زنان از هر ۲۵ نفر یک نفر مصرف کننده دخانیات است .

به گفته وی، میزان مصرف دخانیات، طی ۵ سال گذشته از ۱۴.۰۹ به ۱۴.۱۳ رسیده است.

دکتر حریرچی در ادامه، ضمن اشاره به تعهد ایران مبنی بر کاهش 30درصدی مصرف سیگار تا ۱۴۰۴، افزود: در ایران قیمت سیگار از ۱۸۱ کشور دنیا ارزان تر است و برای کاهش مصرف سیگار در کشور چاره‌ای جز افزایش مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که هر ۱۰ درصد افزایش مالیات بر سیگار می تواند ۴ تا ۵ درصد مصرف سیگار را کاهش دهد، افزود: مالیات بر سیگار در کشورهای مختلف دنیا ۷۰ درصد قیمت را شامل می شود و امیدواریم منابع جدیدی برای بخش بهداشت و درمان با گرفتن مالیات از سیگار ایجاد کنیم.

دکتر حریرچی با اشاره به این که سالانه ۴۰ میلیارد نخ سیگار یعنى حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان که معادل یک درصد درآمد ملى است دود می شود، افزود: ارزش عمر از دست رفته سیگاری ها و هزینه های بهداشتی درمانی ناشی از مصرف دخانیات، سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزارمیلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر و رفتارهای پرخطر است، گفت: در سنین ۱۳-۱۵ سال افزایش مختصر مصرف سیگار را داریم و نوجوانان ۳.۴ درصد سیگار مصرف می کنند که طى ۵ سال گذشته ۳ درصد بوده است و مصرف دخانیات در دختران از ۰.۹ به ۲.۱ درصد رسیده است.

وی افزود: مصرف تفننی سایر موارد همچون قلیان و پیپ در دختران ۶.۶ درصد و در پسران ۱۱.۱ درصد است.

دکتر حریرچی با اشاره به این که هر وعده مصرف قلیان معادل۱۰۰-۲۰۰ تا سیگار است، افزود: مصرف کننده ثانوی قلیان معادل ۶-۸ نخ سیگار مواد مضر به بدن وارد مى کند.

وی در ادامه با اشاره به این که در ۳۰ دانشگاه مثل اصفهان، خراسان شمالی، زنجان، همدان و چهارمحال و بختیاری مصرف قلیان را کم کرده ایم، افزود: در تهران مکان هایی هستند که ۷ بار پلمپ شده اما به علت پایین بودن جریمه مجدد شروع به کار کرده اند.

ضرورت برنامه ریزی برای جامعه سالمند کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به شروع هفته سالمند از ۱۰ مهرماه، گفت: پیری جمعیت و روند سالخوردگی در کشورها امری غیر قابل اجتناب است و حتی با افزایش باروری هم این روند پیری ادامه دارد.

دکتر حریرچی با بیان این که از ۷۹ میلیون جمعیت ایران، ۹.۲ درصد یعنی کمی بیش از ۷ میلیون نفر سالمند هستند، افزود: پیش بینی می شود تا ۸ سال آینده این میزان به ۱۰ درصد برسد و تا سال ۲۰۵۰ نیز به ۳۰ درصد افزایش می یابد.

وی بر لزوم برنامه ریزی برای جامعه سالمند کشور تاکید کرد و افزود: شعار امسال هفته سالمند " مشارکت سالمندان " است و باید برای فعال تر کردن آنها برنامه ریزی داشته باشیم تا طول عمر سالمندان را بالاتر ببریم .

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که افزایش میزان سالمندان موجب افزایش هزینه های سلامت می شود، گفت: فرهنگ سازی و ایجاد شرایط برای تامین سلامت و پیش بینی سازوکار مناسب برای بهره مندی از سالمندان از برنامه های ما است.

701

کد خبر: 840465

وب گردی

وب گردی