"کنکورد" هواپیمای مافوق صوت ولی کم صدا

"سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) از تست یک هواپیما مافوق صوت خبر داد که می‌تواند صنعت هواپیماهای مسافربری را متحول کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از دیلی‌میل، ناسا در تست‌های خود از یک نمونه هواپیمای مافوق صوت کم‌صدا در مرکز تحقیقاتی خود واقع در لانگلی آمریکا استفاده کرده است.

این سازمان اعلام کرده است که این تست با موفقیت انجام شده است و آماده است تا طی یک قرارداد 390 میلیون دلاری، ساخت اولین نمونه‌های تجاری آن را در پنج سال آینده آغاز کند.

این فناوری هواپیماهای مافوق صوت را قادر می‌سازد تا با سرعت بسیار بالا و صدای کم در مناطق شهری بدون هیچ مشکلی پرواز کنند.

در حال حاضر فاصله نیویورک تا لس‌آنجلس با هواپیمای معمولی شش ساعت به طول می‌انجامد و استفاده از هواپیمای مافوق صوت ناسا این زمان را به نیم ساعت کاهش خواهد داد.

کمک‌هزینه‌های سال اول این پروژه در بودجه پیشنهادی دونالد ترامپ منظور شده است.

"پیتر کوئن"(Peter Coen) مدیر اجرایی این پروژه گفت: این هواپیماهای مافوق صوت می‌توانند کیفیت پرواز و در دید کلان کیفیت زندگی را برای مسافران خود تا حد چشمگیری بهبود دهند.

وی افزود: در کوتاه‌مدت این پروژه نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری قابل توجهی دارد تا بتوان صدای این هواپیماها را تا حد مطلوبی کاهش داد و این اعتماد را در بین شهروندان ایجاد کرد که صدای آن مشکلی برای افرادی که در شهر هستند ایجاد نمی‌کند.

در ابتدای سال جاری میلادی ناسا اعلام کرد که موفق شده است طراحی اولیه موتور این هواپیما را به پایان برساند.

هدف این فناوری این است که صدایی که به خاطر حرکت سریع‌تر از صوت این هواپیما ایجاد می‌شود را به قدری کاهش دهد که نیازی به پرواز در ارتفاع بالا نباشد و نسبت به نمونه‌های پیشین نظیر کنکورد شدت صوت آن حدود 60 دسی‌بل کمتر باشد.

این هواپیما با سرعت حدود 1730 کیلومتر بر ساعت(1.4 ماخ) می‌تواند پرواز کند و شرکت "لاکهید مارتین"(Lockheed-Martin) که از سال 2016 در طراحی آن با ناسا همکاری می‌کند اعلام کرده است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اولین پرواز آزمایشی "فرزند کنکورد" می‌تواند تا سه ماه نخست سال 2021 انجام شود.

هواپیمای مافوق صوت کنکورد، با کاربری مسافربری یا ترابری، در کنار توپولف-۱۴۴، یکی از دو هواپیمای مافوق صوت حمل و نقل هوایی است که در پروازهای تجاری برای حمل مسافر مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما که محصول مشترک دو کشور فرانسه و بریتانیا است، قادر بود با سرعتی حدود دو برابر سرعت صوت(2180 کیلومتر بر ساعت) یا 2 ماخ پرواز کند.

هواپیمای کنکورد با بهره‌گیری از چهار موتور توربوجت با پس سوز، قادر به پرواز در سرعت‌های مافوق صوت بود. این موتورهای بسیار قدرتمند مصرف سوخت بالایی داشتند. بال‌های کنکورد مثلثی بودند و تنها رقیب آن، هواپیمای توپولف-۱۴۴ بود که در ظاهر بسیار به هواپیمای کنکورد شبیه‌است.

کنکورد در سال ۱۹۷۷ بیست و سه میلیون پوند انگلستان قیمت داشت. این هواپیما برای اولین بار در دوم مارس ۱۹۶۹ به پرواز در آمد و در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۶ رسماً آغاز به کار کرد و بعد از حادثه سقوطی که در ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۰ در پاریس رخ داد و تمام سرنشینان این هواپیما کشته شدند، متخصصین، متوجه نقص در طراحی موتور این هواپیما شدند که رفع عیب آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و در نتیجه در بیست و چهارم اکتبر ۲۰۰۳ آخرین پرواز این هواپیما انجام شد.

به این ترتیب فعالیت هواپیمای کنکورد در سال ۲۰۰۳ کاملاً متوقف شد و مدل‌های تولید شده، اکنون در اختیار موزه‌های هوایی در جهان هستند.

ناسا چندین سال است که بر روی این پروژه که آن را "اکس-پلین"(X-Plane) نامگذاری کرده، کار می‌کند و قرار است در سال 2018 شرکتی که بتواند در مناقصه برنده شود اولین نمونه این هواپیما را بسازد.

کد خبر: 840502

وب گردی

وب گردی