اردوغان: مرزهای خود را با کردستان مسدود می‌کنیم/ تدابیر جدی پارلمان عراق علیه همه پرسی

در پی آغاز همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، مواضع مختلفی از سوی طرف‌های داخلی و بین المللی علیه سران این اقلیم و تصمیم ماجراجویانه آنها مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، در پی آغاز همه پرسی در اقلیم کردستان عراق مواضع متعددی علیه مقامات این اقلیم به علت اجرای این همه پرسی در شرایط کنونی که عراق همچنان درگیر با جنگ علیه داعش است، اتخاذ شده است.

توقف واردات نفت از اقلیم کردستان
- «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) تاکید کرد: ما به زودی مرزهای خود را با اقلیم کردستان به صورت کامل مسدود خواهیم کرد و واردات نفت از این اقلیم را نیز متوقف می‌کنیم.او اظهار داشت: ترکیه اجازه نمی دهد جدایی و استقلال اقلیم کردستان وارد مرحله عملی شود. رئیس جمهور ترکیه از احتمال حمله نظامی به اقلیم کردستان عراق نیز خبر داد.

تدابیر جامع پارلمان عراق علیه اقلیم
- پارلمان عراق اعلام کرد در حال تصمیم گیری برای اجرای تدابیری جامع علیه همه پرسی در اقلیم کردستان عراق است.

مواضع تند نوری المالکی علیه همه پرسی
- «نوری مالکی»، معاون رئیس جمهور عراق همه پرسی اقلیم کردستان را اعلام جنگ علیه وحدت عراق توصیف نمود و از دولت عراق خواست تا همه حامیان این همه پرسی را تحریم کند. وی همچنین همه پرسی را یک پروژه اسرائیلی توصیف کرد.

روند برکناری رئیس جمهور عراق کلید خورد
- «سمیره موسوی»، یکی از نمایندگان ائتلاف ملی در پارلمان عراق از آغاز روند جمع آوری امضا برای برکناری «فواد معصوم»، رئیس جمهور عراق خبر داد. وی تاکید کرد: پس از پافشاری مقامات کرد بر اجرای همه پرسی، از امروز دیگر هیچ گفتگو و توافقی با آنها نخواهیم داشت.

دستاوردهای کردهای عراق در معرض زوال
«موفق الربیعی» از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق امروز گفت: اجرای همه پرسی، همه دستاوردهای کردهای عراق را در معرض نابودی قرار داده است. وی تاکید کرد: دولت عراق برای پاسخ به طراحان این همه پرسی از قدرت نرم استفاده می کند و هیچ اقدامی علیه ملت کرد انجام نخواهد داد بلکه علیه کسانی که کردها را به سوی مسیری ناشناخته سوق می دهند، واکنش نشان خواهد داد.

تظاهرات در دیالی علیه همه پرسی
شماری از مردم ساکن منطقه السعدیه امروز در تظاهراتی مسالمت آمیز علیه همه پرسی اقلیم کردستان عراق مشارکت کردند. در این تظاهرات همه شرکت کنندگان بر مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان تاکید ورزیدند.

توقف پرواز خطوط هوایی ترکیش ایرلاین و اطلس به اربیل
مدیر فرودگاه بین المللی اربیل از لغو پروازهای خطوط هوایی ترکیش ایرلاین و اطلس ترکیه به اربیل خبر داد. این دو شرکت در پی آغاز همه پرسی اعلام کرده اند که دیگر مسافری به اقلیم کردستان منتقل نخواهند کرد. برخی منابع البته دقایقی پیش از ازسرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به اربیل خبر دادند.

مواضع جدید نخست وزیر اقلیم کردستان عراق
«نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) تاکید کرد: همچنان دو پرچم عراق و کردستان در کنار هم باقی خواهند ماند. وی با تاکید بر عدم برچیدن پرچم عراق از اماکن محلی و دوایر دولتی در اقلیم کردستان تاکید کرد: کردستان همچنان به گفت و گو با بغداد بر سر دوری گزیدن از اختلافات ادامه خواهد داد.

هشدار درباره تبدیل اقلیم کردستان عراق به منطقه نزاع و درگیری
«بن علی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه امروز دوشنبه درباره تبدیل اقلیم کردستان عراق به یک منطقه جدید نزاع و درگیری هشدار داد. وی تصمیم همه پرسی را بسیار اشتباه توصیف کرد.

هشدار عمار الحکیم درباره پیامدهای همه پرسی
«عمار الحکیم» رئیس ائتلاف ملی عراق درباره ورود اقلیم کردستان عراق به یک تونل تاریک در پی اجرای همه پرسی هشدار داد. وی تاکید کرد: ملت کُرد در پی اصرار بر اجرای این همه پرسی همه دستاوردهای خود را از دست خواهد داد. وی همچنین خواستار توقف گفت و گوها با مقامات کرد شد.

بمباران مواضع پ.ک.ک در شمال عراق
ستاد مشترک ارتش ترکیه امروز با صدور بیانیه ای از بمباران مواضع پ.ک.ک در شمال عراق از سوی جنگنده‌های ترکیه خبر داد.

موضع فرزند طالبانی
«قباد طالبانی» امروز پس از شرکت در همه پرسی اقلیم کردستان در شهر سلیمانیه بر ادامه گفت و گوها با دولت عراق و کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: اقلیم کردستان هیچ طرفی را تهدید نمی کند.

تاکید نخست وزیر عراق بر حمایت از مردم ساکن اقلیم
«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق امروز تاکید کرد: من از سرویس های امنیتی عراق می خواهم که ساکنان اقلیم کردستان عراق را از تهدیدات و اجبارهایی که با آن روبرو هستند، محافظت کنند.

احتمال دخالت نظامی ترکیه در اقلیم کردستان
«مولود چاووش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه امروز تاکید کرد: اگر ترکمن های حاضر در اقلیم کردستان با تهدیدی مواجه شوند، ما دخالت نظامی را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

کد خبر: 840506

وب گردی

وب گردی