واژه‌گزینی باید از حالت سلیقه‌ای خارج و به دانشی تخصصی تبدیل شود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم آغاز سومین دوره کارشناسی ارشد رشته واژه‌گزینی، گفت: ما می‌خواهیم علم واژه‌گزینی از حالت سلیقه‌ای و شخصی خارج و به یک دانش تخصصی تبدیل شود.

به گزارش ایسکانیوز از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، امروز دوشنبه، سوم مهرماه ۱۳۹۶، سومین دوره کارشناسی ارشد رشته واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در پژوهشکده مطالعات واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز شد.

به همین مناسبت غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشکده مطالعات واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با حضور در جمع دانشجویان این دوره درباره پیشینه واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در ایران و تلاش‌های این فرهنگستان در راه‌اندازی این دوره و اهداف مورد نظر فرهنگستان با دانشجویان سخن گفت.

محمد دبیرمقدم، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نسرین پرویزی، معاون گروه واژه‌گزینی، مهدی قنواتی، مدیر آموزش پژوهشکده، و مرتضی قاسمی، سرپرست روابط عمومی این فرهنگستان، از دیگر حاضران در این دیدار بودند.

حداد عادل در این دیدار، ضمن تبریک به دانشجویان ورودی سومین دوره این رشته، با اشاره به سابقه فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: در سال‌های حدود ۱۳۷۰ که فرهنگستان آغاز به کار کرد، ما هیچ سند و مدرکی از فرهنگستان‌های اول و دوم در اختیار نداشتیم.

وی افزود: ما بر اساس اصول و ضوابطی که از آن فرهنگستان‌ها در دست داشتیم این کار را شروع کردیم و با یک تجربه مداوم بیست‌ساله توانستیم به سرمایه‌ای دست پیدا کنیم که نتیجه آن همین محتوای درس‌های شماست. ما با تلاش فراوان و پشت سر گذاشتن مشکلات عدیده توانستیم این تجربیات را مدلل و موجه سازیم تا به تصویب برسد و به یک رشته تبدیل بشود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه افزود: این کار، یعنی راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی، برای ما یک کار جدّی است، بنابراین از شما خواهش می‌کنیم که شما هم درس خواندن در این رشته را جدّی بگیرید.

حداد عادل اضافه کرد: اگر چنین نبود دلیلی نداشت که این رشته را راه‌اندازی کنیم؛ در حقیقت کسی از ما نخواسته بود که دوره کارشناسی ارشد راه بیندازیم. ما از این کار مقصود و هدفی داشتیم و برای رسیدن به آن مسیر صعب‌العبوری را هم طی کردیم. ما می‌خواهیم که علم واژه‌گزینی ریشه‌دار بشود و به عبارتی این علم از حالت سلیقه‌ای و شخصی خارج و به یک دانش تخصصی تبدیل شود.

محمد دبیرمقدم معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه، در سخنانی کوتاه و ضمن خیرمقدم گفتن به دانشجویان، گفت: تاریخ ۱۱۰۰-۱۲۰۰ ساله زبان فارسی قابل انطباق با دوره‌ای که ما در آن هستیم، نیست؛ به این معنی که در این دوره یک اتفاق دیگری افتاده و یک لایه جدید به مراحل تکوین و امکانات زبان فارسی افزوده شده و آن همین واژه‌گزینی و نیاز به واژه‌گزینی است که پیش از این وجود نداشت.

وی همچنین به دانشجویان توصیه کرد که بکوشند در طول تحصیل خود در این رشته به دنبال یک مسئله‌ باشند و آن را برای خود مسئله‌دار کنند. به این ترتیب که در پی یافتن خلأها و نیازهای این حوزه باشند و از همین ابتدای راه موضوع پایان‌نامه خود را در ذهن بپرورانند.

502

کد خبر: 840541

وب گردی

وب گردی