علی لهراسبی:  هنرمندان باید آیین های مذهبی را زنده نگه دارند

خواننده قطعه عاشورایی «کاکا» گفت: هنرمندان همواره باید در جهت زنده نگه داشتن این آیین مذهبی تلاش کنند چراکه در همه مکان های دنیا مناسک دینی برای تمامی افراد جامعه اهمیت دارد . 

علی لهراسبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت موسیقی های محرم، اظهار کرد: مردم کشور ما سالیان بسیار طولانی با واژه هایی مانند محرم و عاشورا مأنوس هستند و اعتقاد قلبی خاصی نسبت به برگزاری مراسم مذهبی محرم دارند چراکه همه بدنبال زنده نگه داشتن وقایع روز عاشورا و نشان دادن مظلومیت و اخلاق والای امام حسین و یارانش هستند به همین دلیل انجام فعالیت های هنری برای این آیین دینی مورد توجه مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: هنرمندان هم مانند سایر افراد این کشور به ائمه و آیین های مذهبی ارادت دارند و سعی می کنند که محبت قلبی خود به امام حسین را با موسیقی که هنری زنده است، ابراز کنند.

خواننده آلبوم «دریایی ها» با اشاره به قطعه «کاکا» که در سال 90 منتشر کرد، گفت: سال 90 من هم برای ابراز ارادت قلبی خود به ایام محرم و حضرت عباس تصمیم گرفتم گوشه ای عاشقانه از واقعه کربلا و صحبت های میان حضرت رقیه و علی اصغر را به نشان دهم. قطعه «کاکا» با شعر حامد عسگری بدون سفارش هیچ نهادی و تنها برای آرامش قلبی خودم ساخته شد.

وی درباره تطابق شعرهای نوحه های محرم و واقعه عاشورا، افزود: هدف مردم از زنده نگه داشتن اتفاقات کربلا درس گرفتن از آموزه های اخلاقی و انسانی امام حسین (ع) و یارانش بوده است بنابراین بهتر است در قطعاتی که به مناسبت این ایام خوانده می شود، بیشتر به هدف اصلی توجه شود. عده ای در روایت صحنه های این واقعه بزرگنمایی و حتی در پاره ای از موارد با خرافات نیز تلفیق می کنند.

لهراسبی خاطر نشان کرد: انسان باید واقع نگر باشد و حتی در شرایط عزاداری نیز از هدف اصلی خود دور نشود. از سوی دیگر برخی از مداحان باریتمی کاملا شاد قطعات محرم را اجرا می کنند که خوشایند نیست چراکه ماه محرم ماه عزاداری و اندوه است و موسیقی های ساخته شده هم باید با فضای این ماه مطابقت داشته باشد.

503

کد خبر: 840542

وب گردی

وب گردی