وزیر دفاع آمریکا در جنوب آسیا؛ تشویق هند یا تحریک پاکستان؟!

"جیمز متیس" وزیر دفاع آمریکا برای اولین بار پس از رونمایی از استراتژی جدید کاخ سفید در خصوص حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان به جنوب آسیا سفر کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از صدای آمریکا، رییس پنتاگون روز دوشنبه به دهلی رفت تا با رهبران ارشد آن کشور از جمله "نارندرا مودی" نخست وزیر هند دیدار کند.

متیس امیدوار است در این دیدار بتواند روابط رو به توسعه دفاعی دو کشور را شتاب بیشتری بخشد .

افغانستان یکی از مناطق تحت همکاری دو کشور است که آمریکا با گذشت 16 سال هنوز در چالش طالبان گرفتار باقی مانده است.

در حالی که مدت هاست فضای بی اعتمادی بین هند و پاکستان دو همسایه آسیای جنوبی حاکم است، دونالد ترامپ پیش از این طی تماسی که باعث رنجش پاکستان شده بود از دهلی نو خواست تا توان بیشتری در افغانستان خرج کند.

متیس در این دیدار با تمجید از تلاش های مشارکتی هند خطاب به دولت پاکستان گفت: شما می گویید ما با تروریست ها می جنگیم اما من تصور نمی کنم بدون ایستادن در خط آمریکا و هند بتوانید کاری از پیش ببرید".

گفته می شود که متیس در این سفر هیچ برنامه ای برای بازدید از پاکستان ندارد اما مقامات آمریکا این امر را ناشی از بی توجهی به اسلام آباد نمی دانند.

دیدار وزیر دفاع آمریکا از هند در شرایطی صورت می گیرد که پاکستان تاکید کرده که نمی تواند هیچ چشم اندازی را برای حضور نظامی هند در افغانستان متصور باشد. از سویی دیگر هند با احتیاط در حال پر رنگ کردن سایه خود در افغانستان است تا جایی که در اوایل ماه جاری قول همکاری های بیشتری را با نیروهای دفاعی افغانستان داده بود.

کد خبر: 840564

وب گردی

وب گردی