موسیقی نجیب آیینی این هنر را زنده نگاه داشته است

خواننده موسیقی سنتی ایرانی گفت: موسیقی ایرانی زیر پرچم امام حسین(ع) و موسیقی نجیب آیینی زنده مانده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، محسن جلیلی در مراسم رونمایی از آلبوم «سربلندان» که بعد از ظهر امروز در حوزه هنری برگزار شد، درباره چگونگی ساختن این آلبوم، اظهار کرد: از دیرباز تا کنون تاریخچه تمدن ها و ادیان با هنر گره خورده است و از سوی دیگر موسیقی بی واسطه ترین نوع هنرهاست که بیشترین تاثیر را در زنده نگه داشتن آیین های مذهبی در همه کشورها دارا است. در کشور ما هم بسیاری از آثار ماندگار موسیقی با اسلام و مناسک مختلف مذهبی رابطه نزدیکی دارند.


وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر در بحث موسیقی آیینی دچار رکود شده ایم، ادامه داد: هنر مداحی نوعی از موسیقی آیینی است که بسیاری از هنرمندان بزرگ کشور در این عرصه از هنر آثار جاودانه ای را به یادگار گذاشته اند اما متاسفانه در سال های اخیر فعالیت در این حوزه یا بسیار کمرنگ شده است و یا در شان امامان معصوم نیستند.


این آهنگساز همچنین افزود: برخی از مداحان شعرهای آیینی جدید را بدون اجازه آهنگساز روی ملودی هایی که در گذشته ساخته شده، می گذارند که دیگر برای مردم جذابیتی ندارد.

جلیلی در ادامه با اشاره به لزوم ساختن قطعات آیینی، تاکید کرد: کمبود قطعات ماندگار در حوزه مداحی سبب شد تا ما از میان صدها شعر ، 15 تا از بهترین اشعار را انتخاب کنیم و با حفظ اصالت موسیقی اصیل ایرانی و رنگ آمیزی موسیقایی جدید این آلبوم را تولید کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما از تولید این آلبوم عرضه آثاری بود که تنها در ایام سوگواری محرم مورد استفاده قرار نگیرد و به عنوان آثاری ماندگار در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

در ادامه این مراسم محمد معتمدی، خواننده آواز ایرانی درباره هدف خود از اجرای قطعه ای از این آلبوم، اظهار کرد: خوشحالم که توانستم سهم کوچکی در این اثر که به مناسبت ایام محرم ساخته شده، داشته باشم چرا که موسیقی در خود من هم بواسطه شنیدن آواهای محرم نهادینه شده است.

سپس فریدون شهبازیان آهنگساز برجسته کشور، یاد نادر گلچین را گرامیداشت و درباره موسیقی آیینی اظهار کرد: شیفتگان موسیقی ایرانی می دانند که از اواخر دوره قاجار تاکنون همواره برای انتخاب روش و منش موسیقی بحث های بسیاری شده است.


وی با اشاره به اهمیت موسیقی در میان مردم، ادامه داد: همه افراد جامعه در هرسنی براساس سلیقه خاص خود، با موسیقی سرگرم می شوند. حتی افرادی که از شنیدن موسیقی هراس دارند، نیاز روحی خود را با شنیدن نوحه ها و نواهای مذهبی برطرف میکنند. نیاز فطری انسان به موسیقی نشاندهنده ارزش والای این هنر است بنابراین وظیفه موسیقی دانان پیشرفت و اعتلای موسیقی اصیل ایرانی که برگرفته از ردیف آوازی و موسیقی محلی و مقامی است.


این آهنگساز با اشاره به تلاش خوانندگان آلبوم سربلندان برای پیشرفت موسیقی آیینی گفت: خوانندگان کشور گردهم آمدند و 15 قطعه بسیار شنیدنی را اجرا کردند که برای موسیقی آیینی کاری ارزشمند است.

شهبازیان ادامه داد: در حال حاضر نوحه خوانی بر روی ملودی های گذشته انجام می شود که دیگر برای مردم جذابیت ندارد. اگر ما می خواهیم به امامان احترام بگذاریم، باید آهنگ های جدید بسازند و همچنین از اشعاری استفاده کنند که سرشار از استعاره و واژه های تفکر برانگیز باشد.

در حاشیه این مراسم محمد معتمدی، حسین علی شاپور و علی‌اصغر شاه‌زیدی قطعاتی را اجرا کردند.

503

کد خبر: 840585

وب گردی

وب گردی