از نوشتن جملات سخیف و نامناسب روی ماشین ها خودداری کنید/از تعزیه خوانی های قدیمی  تا ماشین نویسی روی خودروها

معمولا افرادی که در ایام عزاداری محرم فعالیت های نامتعارفی انجام می دهند عده کمی از جوانان هستند که عشق به دیده شدن و جلب توجه دارند و از آنجایی که آگاهی و اطلاعات کافی از اهداف حادثه عاشورا و واقعه کربلا ندارند، این ایام را در کنار ابراز ارادت ذاتی به امام حسین(ع) و یارانش متاسفانه فرصتی برای جلب توجه در جامعه می دانند و یکی از این راه ها رفتن به آرایشگاه ها و ماشین نویسی های عجیب روی خودروهاست .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ،هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم شاهد نوآوری های عجیب در کشورمان هستیم .در سالهای اخیر ،تغییرات زیادی در آداب و مراسم عزاداری به وجود آمده و از سیاه پوشیدن و سینه زنی و نوحه خوانی در دهه 30 و 40 به علامت کشی و قمه زنی در سال های میانی و اکنون به ماشین نویسی و آرایش و پوشیدن لباس های عجیب و غریب در این ایام بوده ایم تغییراتی که به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و نشات گرفته از فرهنگ اسلامی و ایرانی نیست و صد البته که ریشه در مد گرایی دارد.

اگر کمی دقت کرده باشید در کنار نام مبارک امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) که روی ماشین ها نوشته شده می توانیم جملات سخیف و نامناسبی را ببینیم مانند: یزید بچه های کرج منتظرند دستشون بتو برسه... یا یزید زنگ آخر بیا بیرون و...که این هجویات با فرهنگ محرم و فرهنگ غنی عزاداری در ایران همخوانی ندارد و تنها خودنمایی صاحب خودرو و خدشه دار کردن اصالت مراسم های عزاداری را در بر دارد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این مورد می گوید: شکل مناسک عزاداری در ادوار مختلف ثابت نبوده است ودر سالهای اخیر جوانان با گِل پاشی و نوشتن اشعار بر روی خودرو به زعم خودشان اقدام به انتقال پیام عاشورا می کنند غافل از اینکه با بعضی از کارها مانند صدای بلند ضبط صوت ماشین مردم را اذیت می کنند و پوشش برخی از دختران و پسران جوان اصلا مطابق با فرهنگ عاشورا نیست.

جوگیری در فضای موجود فرصتی است برای دیده شدن ،عموما کسانی که این اعمال را انجام می دهند جوانانی هستند که عشق به دیده شدن و جلب توجه دارند و اطلاعات و آگاهی کافی از حادثه عاشورا ندارند.

موسوی با بیان این مطلب ادامه می دهد : پیام های پشت نویسی شده در خودروها گاه قابل تامل،و گاه قابل نقد است و این واقعیتی است که باید فرهنگ سازی شود. در واقع ما برای محرم و صفر بیش از تبلیغات نیاز به فرهنگسازی داریم و باید در رفتارمان آن را نشان دهیم گاهی این مباحث ما را از اصل پیام عاشورا دور می کند این نوع رفتار ها هیچ کمکی به انتقال پیام عاشورا نخواهد کرد و در مواردی حتی می تواند اسباب نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد .

موسوی چلک افزود :بخشی از این رفتارها اقتضای سن جوانی به دلیل کم بودن فرصت برای ابراز وجود کردن است مگر در کشور ماچند نفر نخبه علمی ،ورزشی یا سوپر استار می شوند؟ و بخشی از آن به آموزش بر می گردد که ما باید در سبک زندگی و الگو های تربیتی پیام عاشورا تعمق بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از طریق رفتارمان حق عاشورا را ادا کنیم مثلا در سالهای قبل قمه زنی را در مراسم عزاداری داشتیم که در این مورد سازمان ها و افراد مختلف با استفاده از تمامی ظرفیت ها به حدی کار کردند که تقریبا این نوع عزاداری منتفی شد .

وی تاکید کرد: ما یک آئین و مناسکی داریم که باید در حفظ آن تلاش کنیم و این موضوع از جنس فرهنگی است که حتی برخوردهای قانونی نمی تواند کمکی در حل آن کند حتی اگر این برخورد ها مقطعی و مسکن وار تاثیر داشته باشد دائمی نخواهد بود.

از نوشتن جملات سخیف و نامناسب روی ماشین ها خود داری کنید

یک کارشناس دینی که مدرس دانشگاه و حوزه علمیه است در مورد کارهای نامتعارفی که در ایام محرم انجام می شود گفت: از سال های دور مردم برای ابراز عشق و ارادت به سید الشهدا (ع)کارهای مختلفی می کردند و در چند سال اخیر این ابراز ارادت به ماشین نویسی ها رسید که در 10 روز اول محرم انجام می شد و پس از آن پاک می کردند.

حجت الاسلام علی جانمحمدی ادامه داد : چندی پیش پلیس اعلام کرد که هر گونه ماشین نویسی ممنوع است و حتی 30 هزار تومان جریمه دارد اما علیرغم این هشدارها می بینیم که تعداد خودروهایی که اقدام به نوشتن شعار یا شعر یا نام مبارک امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع)کرده اند بیشتر هم شده است.

به اعتقاد این مدرس دانشگاه رعایت قانون برهمه واجب است و همه افراد جامعه باید به قانون احترام بگذارند.

وی می گوید: در کنار رعایت نکردن قانون برخی از افراد روی ماشین های خود از جملات سخیف و نامناسب استفاده می کنند که به هیچ وجه صحیح نیست و متاسفانه گاهی در برخی از مراسم عزاداری هم به شعور حسینی اهمیت داده نمی شود و از آنجایی که برخی از جوانان اطلاعات و آگاهی مذهبی بالایی ندارند ممکن است اقدام به فعالیت هایی کنند که مناسب نیست و موجب ناراحتی شهروندان شود.

به گفته این کارشناس علوم دینی اگر مبلغان دینی ، روحانیان ، مداحان و کارشناسان دینی اطلاعات دینی و مذهبی مردم را بالاتر ببرند دیگر کمتر شاهد این نوع نوشته ها روی خودروها خواهیم بود .

حجت الاسلام جانمحمدی در پایان گفت: در این ایام باید مراقب باشیم تا سرو وصدای هیات ها تا پاسی از نیمه شب مزاحمتی برای بیماران و کودکان وخانواده ها نداشته باشند و جوانان هم از نوشتن جملات سخیف روی ماشین های خود خود داری کنند و به فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی احترام بگذارند.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 840666

وب گردی

وب گردی