صدور احکام جایگزین حبس از سوی قضات  رو به افزایش  است

رئیس کل دادگاه‎های عمومی و انقلاب تهران گفت: استفاده از مجازات‎های جایگزین حبس با هدف اصلاح و تربیت مجرمان، باز اجتماعی کردن آنها، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و سایر اهداف اصلاحی مورد توجه ویژه قضات است.

به گزارش ایسکانیوز عباس پوریانی رئیس کل محاکم تهران با اشاره به ضرورت استفاده از مجازات‎های جایگزین حبس گفت: یکی از سیاست‎های قوه قضائیه بحث کاهش جمعیت کیفری است که یکی از موارد مهم در پیگیری این موضوع استفاده از مجازات‎های جایگزین حبس است که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه بوده است.


وی ادامه داد: استفاده از مجازات‏‎های جایگزین حبس یکی از برنامه های اولویت دار در سالهای اخیر بوده و طبق آمار استفاده از این مجازات‎ها رو به رشد است و قانون مجازات اسلامی نیز پیش‎بینی هایی در خصوص استفاده از این مجازات‏‌ها در نظر گرفته است.


پوریانی تصریح کرد: قانون مجازات اسلامی دست قضات را برای صدور حکم هایی غیر از حبس بازگذاشته است و در حال حاضر قضات بیشتر به سمت و سوی استفاده از این دست مجازات‏‌ها می‏روند.

رئیس کل محاکم تهران به میزان گفت: استفاده از مجازات های جایگزین حبس با هدف اصلاح و تربیت مجرمان، باز اجتماعی کردن آنها، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و سایر اهداف اصلاحی مورد توجه ویژه قضات است.

گفتنی است؛ با توجه به نقش موثر قضات و دادستان‎ها در کاهش جمعیت کیفری دومین همایش علمی - کاربردی دادسرا‌های استان تهران با موضوع «زندان و سیاست کاهش جمعیت کیفری»، روز چهارشنبه اول شهریورماه امسال با حضور دادستان تهران، رئیس سازمان زندانهای کشور، رئیس ستاد دیه و معاون حقوقی قوه قضائیه برگزار شد و در این همایش راه‌کارهای کاهش جمعیت کیفری مورد بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است؛ در برنامه ششم توسعه برای قضات تکالیفی مقرر شده و ملزم گردیده اند با لحاظ ظرفیت اعلام شده و تناسب قرار تأمین، از صدور قرار‌های تأمین منتهی به بازداشت و یا احکام حبس جز در موارد ضروری به موجب قوانین مربوط خودداری نمایند و با رعایت قوانین مربوط از تأسیس‌های جدید کیفری مانند تعلیق تعقیب یا مجازات، تعویق صدور حکم، آزادی مشروط و مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.

700

کد خبر: 840669

وب گردی

وب گردی