کتابخانه بلاروس 95 ساله شد

کتابخانه ملی بلاروس جشنی به مناسبت تاسیس این مرکز فرهنگی با حضور رئیس جمهور این کشور برگزار کرد.

به گزارش ایسکانیوز از رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس، در بلاروس به افتخار روز تاسیس کتابخانه ملی جشن گرفته می شود. امسال این مرکز 95 ساله می شود! الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس نیز این جشن سالگرد را به کارکنان سازمان تبریک گفت و بر اهمیت آن به عنوان مرکز اصلی روشنفکری کشور و همچنین سمبلیک بودن این تاریخ تاکید کرد.

در بخش حفظ و نگهداری این کتابخانه، بیش از 7 هزار نسخه از ارزشمندترین، نادرترین و قدیمی ترین مجموعه ها وجود دارند.

در لابراتوار مخصوص ترمیم و حفاظت از طریق مواد شیمیایی، جعبه هایی از جنس کارتون غیر اسیدی تهیه می کنند و کتاب های ظریف را در آن ها نگهداری می کنند تا کاغذهای آن ها خرد و پوسیده نشوند.

نوآوری مربوط به قسمت 6 گوشه مکعبی شکل ساختمان این کتابخانه (که به اصطلاح «الماس» نامیده می شود)، وجود سیستم انتقال کتاب در عرض 20 دقیقه به صورت ریلی از طبقات بالاتر به سالن های مطالعه است. چنین تکنولوژی ای برای اولین بار در بلاروس در این بنا انجام شد و مورد استفاده قرار گرفت.

تمام امکاناتی که امروز در این مرکز وجود دارد، با افتتاح ساختمان جدید آن در سال 2006 فراهم شد. پیش از این زمان، بخش نگهداری اصلی آن حدود 70 سال در ساختمان معماری شده توسط لاوروف واقع شده بود. در دوران پیش از جنگ، مجموعه آثار مکتوب یادبود شامل بیش از دو میلیون نسخه بود، اما در طی جنگ جهانی دوم این رقم چندین برابر کاهش یافت.

برخی از نسخه هایی که از آن زمان باقی ماندند، اکنون در میان آثار ارزشمند و کمیاب در طبقه هشتم حفظ و نگهداری می شوند. و اما کتاب های «زخمی» نیز وجود دارند. صفحاتی که تیر و گلوله خورده بودند، در نمایشگاهی به مناسبت 95 سالگی این کتابخانه ملی در معرض دید عموم قرار گرفتند.

502

کد خبر: 840703

وب گردی

وب گردی