همسر شهید مدق: ای‌ کاش شرمنده و خجالت زده شهدا نباشیم

همزمان با هفته دفاع مقدس تجدید خاطره همسران و دختران فرماندهان شهیدهشت سال جنگ تحمیلی در نخلستان سازمان فرهنگی و هنری اوج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مراسم تجدید خاطره همسران و دختران دفاع مقدس با عنوان «زندگی پشت خط» به همت سازمان فرهنگی هنری اوج در نخلستان اوج برگزار شد.

در ابتدا مراسم با نمایش کلیپی از انتظار مادران شهید آغاز شد. تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی آغازگر رسمی برنامه «زندگی پشت خط» بود. کلیپی نیز از خاطرات همسران و مادران شهید بخش شد که از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

**لحظه شهادت شهید جلوی چشمم می‌آید

همسر شهید مدق با حضور پشت تریبون طی سخنانی اظهار کرد: وقتی در جمع افراد ایثارگر هستم جایگاه خودم را اینجا نمی‌بینم. لحظه شهادت شهید جلوی چشمم می‌آید. همه ما دوست داریم بدانیم لحظه شهادت چه گذشت و آخرین دعا و حرف‌ها چه بوده است. لحظه‌های سختی است، بهترین لحظه‌ها در سن میانسالی است که افراد در کنار همسران‌شان باشند. من به خدا التماس می‌کردم که او بماند. ایشان دم داشتند و خون بازدمش بود که تکه تکه از ریه‌اش می‌آمد.

وی افزود: از منوچهر خجالت کشیدم . هیچ کس یادش نمی‌آید یک جانباز چه کشیده است.منوچهر به من گفت «از من دل بکن . من خسته ام». می‌دانم قسمتش در این دنیا نبود. گفتم یک دعا برای دنیا بکن و گفت آرزوی 10 دقیقه خواب راحت کنم. گفت خدایا به عشق تو این سختی‌ها را تحمل کردم و با یک لیوان غسل کرد و سینه زد. خون روی تخت ریخت و او هنوز یا حسین می‌گفت. ای‌کاش شرمنده و خجالت زده شهدا نباشیم و امیدوارم از قصه دفاع خسته نشویم.

**ایثارگری‌ها را فراموش نکنیم

در ادامه اشتری از پزشک یاران 8 سال دفاع مقدس گفت: 16 سال داشتم که در جنگ و محاصره آبادان بودم و مقدمات ورود مجروحین به اتاق عمل را در بیمارستان انجام می‌دادیم. جنگ آمیخته با دلهره، اضطراب و وحشت است که ما باید آن را مخفی می‌کردیم. تعداد خانم‌ها انگشت شمار بودند. من در بخش جراحی شب کاری می‌دادم . برخی شبیخون‌ها باعث می‌شد رزمنده‌ها دست و پایشان قطع شود و این برایم بسیار سخت بود. سبک زندگی برای جوان‌ها و خواسته‌ها یک چیز دیگر بود و تنها از اسارت عراقی‌ها می ترسیدیم. اسم این شهدا را از خیابان‌های ما برندارید و ایثارگری‌ها را فراموش نکنیم.

همسر سردار عسگری نیز در ادامه برنامه «زندگی پشت خط» گفت: در جریان روزهای جنگ از بودن به تنهایی در آمبولانس می‌ترسیدم و با همسرم همه جا می‌رفتم. بعد از مدتی خانه‌ای با شهید ممقانی گرفتیم.

وی افزود: خبر شهادت شهید ممقانی بسیار سخت بود. آن زمان آنقدر ایثار زیاد بود که می‌گفتم کاش همسر من شهید می‌شد. دلاورها رفتند و همه امیدمان صحبت‌های امام بود. امروز این ایثارها بسیار کمرنگ شده است.

**این مراسم مجلس عرشیان است

در ادامه نفیسه موسوی دختر جانباز موسوی اشعاری را از سروده‌های خود خواند که جمع حاضر را تحت تاثیر قرار داد. همچنین دکتر کرمانی که در مراسم حضور پیدا کرده بود گفت: وقتی برای این مراسم دعوت شدم کمی شوکه شدم، چون این مراسم مجلس عرشیان است . شاید فقط برای اینکه کتاب نوشتم دعوتم کردند. قصه عجیبی است. اگر یاران حسین بهشت را دیدند و رفتند فرزندان و همسران شما بهشت را نادیده خریدند. انقلاب ما توحیدی بود تجلی این امت و ملت حماسه دفاع مقدس است و مقام معظم رهبری به زیبایی از این حماسه یاد کردند.

**مزد خود را با حضور در جمع شما گرفتم

منیره قیدی که در این مراسم قرار بود از وی و عوامل فیلمش تقدیر شود در بخش انتهایی برنامه بعد از خواندن متنی زیبا توسط همسر شهید رودکی در جایگاه قرار گرفت و گفت: یکی از دلایلی که فیلمسازی را انتخاب کردم این بود که سخنران خوبی نیستم. داشتم با دوستانم سختی های مرتبط با ساخت فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» را مرور می‌کردم اما دیدم این سختی‌ها و نا ملایماتی که در ساخت این فیلم دیدیم در برابر سختی‌های شما بسیار اندک است و مزد خود را با حضور در جمع شما گرفتم از خانم‌ها عسگری و رمضان برای همکاری که با من داشتند بسیار سپاسگزارم.

همچنین در این مراسم از مهدخت مولایی و قاسمی بازیگران فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» تقدیر شد همچنین همسران و خواهران شهید باکری، شهید دستواره، شهید رمضان، شهید مدق، شهید کاوه، شهید همدانی، شهید زین الدین، شهید رمضانی، شهید پازوکی، شهید جان بزرگی، شهید فرزانه، شهید حاج امینی، شهید عبادیان، شهید بنیانیان و ... حضور داشتند.

502

کد خبر: 840721

وب گردی

وب گردی