در ایستگاه صلواتی مسجد الرضا(ع)کفش های عزاداران حسینی واکس زده می شود

کارشناس دینی و امام جماعت مسجدالرضا (ع)، در خصوص ایستگاه صلواتی مسجد با اشاره به اینکه در این محل ایستگاه صلواتی زیادی وجود دارد گفت: امسال شورای فرهنگی مسجدالرضا(ع) تصمیم گرفته اند که ایستگاه صلواتی هدفمند و پذیرایی از عزاداران سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) به شکل دیگری برگزار شود و فقط مختص به پذیرایی یا چای نباشد و در کنار آن، فعالیت های فرهنگی و معنوی دیگری نیز انجام شود.

حسین طالبی-ایسکانیوز : حجت السلام و المسلمین مهدی کاشی در خصوص ایستگاه صلواتی مسجد الرضا (ع)گفت: محله 18 متری تختی حدود 80 کوچه و 20 هزار نفر جمعیت دارد و 80 شهید تقدیم انقلاب کرده است. مسجدالرضا (ع) که تنها مسجد این محله است در ایام محرم با برپایی ایستگاه صلواتی علاوه بر پذیرایی از عزاداران حسینی با چای و آب صلواتی فعالیت های فرهنگی و معنوی دیگری انجام می دهد.

وی افزود:در ایستگاه صلواتی 3 غرفه وجود دارد که در اولین غرفه آن دوستان سعی کرده اند از نحوه های خاص پذیرایی استفاده کنند .

وی با اشاره به اینکه ما در ایستگاه، فعالیتی را انجام داده ایم که همه ایستگاه ها انجام می دهند اما در کنار ارائه چای و آب ، تربت اصل ابا عبدالله الحسین(ع) را در داخل آب و چای ریختیم و پلاکاردی نصب شده و روایاتی در خصوص تربت امام حسین(ع) نصب شده و این یکی از حرکت های ماست که تربت امام حسین(ع) در میان مردم جا بیفتد.

وی در ادامه گفت :غرفه دوم به دلیل اینکه هفته دفاع مقدس با ماه محرم همزمان شده ، به نام تربیت یافتگان عاشورایی نامگذاری شده و سعی شده تا از فضایی در امتداد عاشورایی بودن تا شهدا دفاع مقدس شبیه نمایی شود به عنوان مثال در این غرفه ماکت شهید ابراهیم همت که در حال وضو گرفتن نصب شده و در مقابلش شهید محسن حججی و ماکت حضرت عباس(ع) و عکس حرم حضرت زینب(س) قرار دارد و هدف از این کار این بوده که بگوییم ، حضرت عباس مدافع خانواده اهل بیت (ع) و شهید همت و شهید حججی شهدا بعدی دفاع مقدس ومدافع حرم بوده اند.

وی در مورد نصب ماکت شهید ابراهیم همت در حال وضو گرفتن گفت: ماکت شهید همت که در حال وضو گرفتن است را به این دلیل نصب کرده ایم که به صورت غیر مستقیم به نوجوانان و جوانان اقامه نماز اول وقت را یاد آوری کنیم .

این کارشناس دینی ادامه داد :غرفه سوم قرآن و فعالیت های فرهنگی است و در این غرفه از اکثر ماشین ها فلش می گیرند و نوحه عاشورایی صلواتی پر می شود. در این غرفه کودکان 6 یا 7 ساله قرآن خوانده و هدایایی می گیرند،بنده هم یک یا دوساعت در این غرفه حاضر می شوم به عنوان امام جماعت و خادم مسجد به مسائل شرعی و مسائل عاشورایی پاسخگو هستم .

امام جماعت مسجد الرضا(ع)گفت: هزینه های ایستگاه صلواتی زیر نظر مسجد، نذورات مردمی و کمک های بی دریغ فرمانده بسیج تامین می شود ، کار دیگر ایستگاه این است که دسته هایی که از کنار ایستگاه صلواتی عبور می کنند برای استقبال و خوش آمد گویی اسپند دود می کنند. واکس زدن کفش های عزاداران حسینی تداعی شده از روزهای جنگ و جبهه که رزمنده های 8 سال دفاع مقدس این کار را انجام می دادند و در واقع این حرکات تشبیهی از ایام دفاع مقدس است.

حجت السلام والمسلمین مهدی کاشی گفت: عمده کار ما در اینجا امر به معروف و نهی از منکر است و این حرکت ما در ایستگاه صلواتی خواستار این بوده ایم که امر به معروف و نهی از منکر، به جای زبانی این کار را عملی انجام بدهیم.

وی در پایان گفت :بزرگترین دغدغه من که 15 سال در مورد آن تحقیق و مطالعه داشته ام این است که در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) فقط عزاداری های امروزه مختص به زنجیر زنی و سینه زنی و استفاده از طبل و دهل نباشد و مساجد و هیئت های عزداری از آهنگ حسینی به سمت فرهنگ حسین (ع)ببریم چرا که فرهنگ حسینی وفا ، ایثار ، گذشت و تعهد امام حسین و یارانش را تداعی می کند و امیدوارم به جایی برسیم که فرهنگ واقعه کربلا و رفتار و ایمان و آزادگی امام حسین(ع) در جامعه فراگیر شود.


706

کد خبر: 840802

وب گردی

وب گردی