‌آینده پژوهشی باید در برنامه آموزشی دیده شود/ جسارت مدیریت مدیران را به سمت اخذ تصمیمات بزرگ سوق دهیم

رئیس سازمان استخدامی کشور گفت: نیاز است که جسارت مدیریت مدیران را به سمت اخذ تصمیمات بزرگ سوق دهیم. باید توجه به بهره وری از قابلیت های اکتسابی مدیران باشد و آموزش ببینند تا سیستم را در جهت ارتقای بهره وری مدیریت کنند؛ تا امروز کمتر به این مساله پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جمشید انصاری، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان استخدامی کشور در نخستین همایش مدیران آینده صنعت برق با اشاره به اینکه وزارت نیرو جزو دستگاه هایی است که برنامه خوبی برای آموزش و ارتقای مدیران دارد گفت: این مساله قطعا در اداره بهتر صنعت آب و برق کشور موثر خواهد بود.

او تصریح کرد: در تربیت مدیران آینده در دنیا دو رویکرد شناسایی، جذب و آماده سازی از محیط‌های تربیت کننده نیروی انسانی یا بهره گیری از افراد در بدنه دستگاه و آموزش آنها وجود دارد.

انصاری افزود: شاید در کشور ما با توجه به ساختار اداری، روش دوم بهتر جواب دهد. البته انتظار و توقعی برای توجه بیشتر به قابلیت ها، در بدنه دستگاه وجود دارد و کارکنان استقبال خوبی از جذب نیرو از دانشگاه نمی کنند. در گذشته با هر دو رویکرد تجاربی داشته ایم. وزارت نیرو، وزارت نفت، ایدرو و غیره از روش دوم برای جذب مدیران استفاده کردند.

او گفت: در طرح شهید بهشتی ۵۰۰ نفر از دانشگاهیان را انتخاب و برای مدیریت در پست های آینده آماده کردیم. در طرح جدید نیز ۶۰۰ نفر انتخاب شدند و ۲۸۷ برای آموزش انتخاب شدند. به نظر می رسد انتخاب مدیران باید در دو حوزه صورت گیرد از جمله کارهایی که ما باید انجام دهیم و ویژگی های خود فرد و تلاششان.

رئیس سازمان استخدامی کشور ادامه داد: مدیران باید ذاتا ویژگی هایی چون جوان بودن نسبت به میانگین سن موجود مدیران در دستگاه ها را داشته باشند. ما می خواهیم در برنامه ششم ۱۳ سال سن مدیریت کشور را جوان تر کنیم. همچنین داشتن دانش تخصصی بالا (با انتقاد از همسان سازی محتوای آموزشی در دانشگاه ها)، جسارت خروج از روش های سنتی سازمان و بنگاه ها (برای اداره اقتصادی بنگاه، باید رابطه کارمند و کارفرمایی حاکم باشد نه نقش رفاه اجتماعی) را داشته باشند.

انصاری تاکید کرد: دولت وظیفه رفاه اجتماعی در قبال ملت دارد نه در مقابل کارمندان خود؛ منابع باید برای آحاد ملت صرف شود و جبران خدمت کارکنان باید به درستی باشد. باید حقوق کارمند را به درستی دهیم نه اینکه با منت خدمات رفاهی دهیم.

او اضافه کرد: مدیران باید روحیه خلق ایجاد امکانات از فرصت ها و داشتن شناخت از محیط و واقف بودن به اصول بنگاه داری، را دارا باشند. ما باید آموزش دانش مدیریت و انتقال دانش مدیریت را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

رئیس سازمان استخدامی کشور تصریح کرد: باید بتوانیم به صورت دوره های کوتاه مدت و میان مدت دانش مدیریت را آموزش دهیم. غیر از دانش مدیریت نیاز به مهارت و فنونی هست که حرفه مدیریت محسوب می شود.

انصاری تاکید کرد: نیاز است که جسارت مدیریت مدیران را به سمت اخذ تصمیمات بزرگ سوق دهیم. باید توجه به بهره وری از قابلیت های اکتسابی مدیران باشد و آموزش ببینند تا سیستم را در جهت ارتقای بهره وری مدیریت کنند؛ تا امروز کمتر به این مساله پرداخته شده است.

او تصریح کرد: بحث مدیریت دانش حائز اهمیت است. بسیار کم به جمع بندی و مستندسازی مدیریت دانش پرداخته می شود. ‌آینده پژوهشی باید در برنامه آموزشی دیده شود. همچنین کمتر به فرهنگ سازمانی که در پویایی سازمان مهم است پرداخته می شود و از این نکته غافلیم.

انصاری گفت: مدل شایستگی انتخاب افراد، به طور کامل اطلاع رسانی شود. مدل ارتقا نیز باید شفاف بیان شود و پنهان نماند.

او به تشکیل بانک اطلاعاتی افراد و دوره ها و الزام مدیران به انتخاب مدیران از این بانک اطلاعاتی پرداخته شود افزود: حتما به استمرار آموزش ها توجه داشته باشیم.
402

کد خبر: 840807

وب گردی

وب گردی