مریجی:  شناسایی دلایل بروز واقعه عاشورا امروز نیز اهمیت دارد

نویسنده کتاب «عاشورا؛ پیامد تغییر ارزشها»، گفت: بازخوانی تاریخ عاشورا با نگاه جامعه شناختی می تواند در مقایسه ارزش های جامعه اسلامی ما از زمان وقوع انقلاب اسلامی، تاکنون موثر باشد.

دکتر شمس الله مریجی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کتاب «عاشورا؛ پیامد تغییر ارزشها» بیان کرد: شناسایی عوامل بروز واقعه عاشورا می تواند امروز نیز برای ما موثر باشد به این معنا که در جامعه ما پس از وقوع انقلاب اسلامی بخصوص در دهه اول، شاهد بروز رفتارهای ارزشی، معنوی و دینی بودیم در حالیکه امروز که در دهه چهارم پس از انقلاب اسلامی قرار داریم مبتلا به رفتارهای دنیوی شده ایم.

نویسنده کتاب «عاشورا؛ پیامد تغییر ارزشها» اظهار کرد: بازخوانی تاریخ عاشورا با نگاه جامعه شناختی می تواند در بررسی نزول ارزش های جامعه اسلامی ما از زمان وقوع انقلاب اسلامی موثر باشد همچنین این کتاب به واقعه تاریخی عاشورا با رویکرد جامعه شناختی ادیان می پردازد.

وی افزود: این اثر به سه سوال اساسی در شکل گیری واقعه عاشورا پاسخ می دهد. در سوال اول به بررسی علت تغییر رویه مسلمانان از زمان ظهور پیامبر اسلام (ص) از سال 11 هجری تا حدود 5 دهه بعد در جامعه اسلامی اعراب می پردازد که در بین افراد این جامعه چه اتفاقی افتاد که واقعه عاشورا بعد از 1400 سال هنوز دهشت انگیز است.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم قم اظهار کرد: در این کتاب به فرایند تغییرات افراد در جامعه پس از پیامبر اسلام (ص) و کارگزاران این رویه تغییر، می پردازد.

مریجی درباره نگارش آثاری از شهدا در قالب خاطره نویسی گفت: نگارش این گونه کتابها از جهاتی خوب است ولی تحلیل در قالب زندگینامه شهدا بیشتر می تواند یاری رسان باشد زیرا صرف بیان یک واقعه جنبه احساسی مطلب را تامین می کند ولی تفکر درباره یک رفتار نیاز به بیان احساسات ندارد و تحلیل در باورها، منجر به تغییر نگرش در افراد می شود.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم قم خاطرنشان کرد: شاید انسان با خواندن یک واقعه منقلب و احساساتی شود اما تبیین رفتار مثبت نیاز به تحلیل دارد و در این راستا نیاز است در کنار بیان خاطرات، تحلیل گران به بررسی درست علت واقعه و تاثیر گذاری مخاطب بپردازند.

502

کد خبر: 840833

وب گردی

وب گردی