نشست قرارگاه ملی راهیان نور دانشجویی شهید علم الهدی در دانشگاه ایلام برگزارشد

نشست قرارگاه ملی راهیان نور دانشجویی شهید علم الهدی روز سه شنبه با حضور دکترسیدضیاء هاشمی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی، جانشین رئیس ستاد راهیان نور کشور، دکترعلی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام و جمعی از مسئولان استانی در محل دانشگاه ایلام برگزارشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، هدف این نشست که همزمان با هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی کشور برگزارشد، فرهنگ سازی به منظور شکل گیری گفتمان راهیان نور در جامعه دانشگاهی و فراهم کردن امکان لازم و مطلوب تر برای اعزام دانشجویان به مناطق مختلف عملیاتی است.

سرپرست وزارت علوم، دراین نشست دفاع مقدس را نقطه عطف نظام جمهوری اسلامی در نهادینه تر کردن فرهنگ ایثار و شهادت و عاشورا در کشور دانست و با تقدیر از تلاشهای ارزشمند انجام شده دستگاه ها و نهادهای مختلف و جامعه دانشگاهی کشور را در ترویج فرهنگ راهیان نور، بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت راهیان نور دانشجویی و اربعین سال جاری و سازماندهی مطلوب تر این اقدام فرهنگی ماندگار تاکید کرد.

دکتر هاشمی، ضرورت آسیب شناسی علمی و دقیق فعالیت های انجام شده در حوزه راهیان نور را یادآور شد و گفت: انتظار ما از برنامه های راهیان نور بیش از آن چیزی است که تاکنون بدست آورده ایم و این تلاش ها باید دقیق تر باشد.

سرپرست وزارت علوم، دفاع مقدس را نماد دینداری، فداکاری، انسانیت و معنویت گرایی در جامعه ایران دانست و تأکید کرد: اردوهای راهیان نور باید این نماد و جلوه را به خوبی به جامعه نشان دهد.

دکتر هاشمی گفت: راهیان نور بخشی از دانشگاه و جامعه دانشگاهی کشور است و همان گونه که دفاع مقدس و ارزشهای آن امری فراگیر و متعلق به آحاد ملت ایران بوده است، راهیان نور نیز باید فراگیر باشد.

وی افزود: ما نباید جنگ و ارزشهای دفاع مقدس را محدود کنیم چرا که اگر در این زمینه احساس انحصار کنیم و نگاه فراگیر نداشته باشیم سرمایه گران‌سنگ و میراث عظیم دفاع مقدس به تدریج از دست می رود.

دکتر هاشمی با استناد به نتایج تحقیق انجام شده در وزارت علوم، جامعه دانشگاهی کشور را پایبند و وفادار به نظام جمهوری اسلامی و ارزشهای دفاع مقدس دانست و اظهارداشت: براساس این تحقیق که اخیراً انجام شده است نزدیک به 80% دانشگاهیان اعلام کردند که اگر خدای ناکرده جنگی دیگر علیه ایران تحمیل شود حاضرند برای دفاع از کشور، نظام و کیان انقلاب اسلامی با دشمن متجاوز بجنگند.

وی در این نشست با اعلام این خبر که از امروز دانشگاه ایلام، یک پایگاه ویژه برای اسکان و پذیرایی از اردوهای راهیان نور است، گفت: دانشگاه ایلام پایگاه ویژه برای آن دسته از اردوهایی است که به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام می شوند.

وی، ترویج علم و توسعه علمی کشور را در کنار اعتلای فرهنگی و فرهنگ این جامعه، یک اولویت اساسی و برنامه ریزی فرهنگی و دینی در جامعه دانشگاهی کشور توصیف و تاکید کرد: همانگونه که علم منشاء آگاهی و رفع جهل و موجب یک پرتوافشانی در مسیر پیشرفت و تعالی است، محرم و فرهنگ عاشورا نیز برای رفع جهل و ضلالت از جامعه اسلامی است.

براساس این گزارش و در ادامه این نشست، سردارعلی فضلی در سخنانی با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع)، دو آرمان محرم را"شور و شعور حسینی" توصیف کرد و اظهار داشت: دفاع مقدس جدای از عاشورا و محرم نیست؛ بلکه تنها مقطعی از عمر انقلاب اسلامی است که عمل به قرآن و آرمان سیدالشهدا (ع) در جای جای آن موج می زند.

وی اردوهای راهیان نور را گامی مهم در فرهنگ سازی عاشورا و آرمان ها و اهداف دفاع مقدس دانست و گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعداد افرادی که در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی و جنگ تحمیلی اعزام شده اند از مرز 7 میلیون نفر گذشته است.

سردار فضلی بر استفاده از ظرفیت های کامل دستگاه های مختلف و دانشگاه های کشور در توسعه کمی و کیفی راهیان نور و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد.

دکتر حسین میرزایی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست، فعال شدن بیش از پیش تمامی تشکل ها و انجمن های صنفی و علمی و دانشجویی، فارغ از گزینش های سیاسی آنها و ترویج فرهنگ راهیان نور را خواستار شد.

وی افزود:برای توسعه کمی و کیفی اردوهای راهیان نور و جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید ظرفیت های دولت و وزارتخانه های مختلف به خدمت گرفته شود.

در انتهای این نشست دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام نیز ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان خواستار اهتمام و توجه بیشتر دستگاههای مسئول در اعزام گسترده تر اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی استان ایلام شد.

کد خبر: 840836

وب گردی

وب گردی