منتظر گرانی مسکن باشید/ مسکن استیجاری اولویت دولت دوازدهم

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: مسکن استیجاری به عنوان یکی از نیازهای اساسی دولت تلقی می شود و به دلیل توازنی که در عرضه و تقاضای بازار  ایجاد می کند، بنابراین مورد تاکید دولت، مجلس و نیز بخش خصوصی است.

حسام عقبایی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درباره روند معاملات مسکن در نیمه نخست سال گفت: طبق روال سال های گذشته معاملات مسکن در فروردین ماه در حالت تعدیل بود و در اردیبهشت ماه تحت تاثیر انتخابات قرار گرفته بود.


او در ادامه گفت: طی سال های گذشته معاملات مسکن در اردیبهشت ماه نسبت به دیگر ماه های سال رکورددار حجم معاملات بود اما در سال جاری معاملات مسکن به دلیل انتخابات معلق و روند خوبی را در پیش نگرفته بود.


عقبایی با اشاره به معاملات مسکن در خرداد ماه، افزود: با توجه به مصادف شدن خرداد ماه با ایام ماه رمضان، رکود در مسکن حاکم شد و معاملات چندانی در این ماه صورت نگرفت.


به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک؛ معاملات مسکن از تیر ماه رونق گرفت و استارت معاملات در این ماه خورده شد. بنابراین در تیر، مرداد و شهریور ماه شاهد افزایش حجم معاملات مسکن در شهر تهران و نیز کشور بودیم.


عقبایی گفت: در شهریور ماه حدود 17 هزار و 314 قرارداد خرید و فروش و نیز 16 هزار و 829 قرارداد اجاره در شهر تهران ثبت شد، همچنین معاملات در کشور شامل 50 هزار و 54 قرارداد خرید و فروش و 54 هزار و 918 قرارداد اجاره بود.


رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه روند معاملات در تابستان سیر صعودی را طی کرده است، گفت: دوران پیش رونق مسکن را در نیمه نخست سال سپری کردیم که از لحاظ قیمت جهت خرید و فروش با ثبات همراه بود و رشد محسوسی نداشته است.


او به تغییر قیمت در حوزه رهن و اجاره اشاره کرد و گفت: در حوزه رهن و اجاره، قیمت ها وابسته به قیمت ملک است و با توجه به اینکه قیمت ملک افزایش نداشت، بنابراین نباید نرخ رهن و اجاره با افزایش همراه می شد اما به دلیل پایین بودن تقاضا در حوزه اجاره نشینی و نیز افزایش سود بانکی طی سال های گذشته، بین 7 تا 10 درصد رشد اجاره بها در کشور صورت گرفته است.


عقبایی به رشد معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: سال گذشته رشد اجاره بها بیش از 15 درصد بود اما درسال جاری میزان حجم معاملات نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.


رییس اتحادیه مشاوران املاک پیش بینی خود از معاملات مسکن در سال جاری را اینگونه بیان کرد: در نیمه دوم سال جاری معاملات رو به رشد است و شاهد افزایش حجم معاملات به خصوص در شهر های بزرگ هستیم.


او در ادامه اظهار داشت: رشدی که در بازار ایجاد می شود، به صورت جهشی نخواهد بود بلکه تا پایان سال به مرور و با گذر زمان شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود.


عقبایی گفت: با توجه به اینکه پیش بینی ها حاکی از رشد معاملات در سال جاری است، بنابراین باید منتظر تغییر قیمت در بازار مسکن باشیم و حداکثر افزایش قیمت باید به میزان تورم و تا سقف 10 درصد باشد و بازار ظرفیت پذیرش افزایش قیمت بیش از میزان تعیین شده را ندارد.


رییس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد: طی چند وقت گذشته صحبت هایی درخصوص جهش و سونامی مسکن شده است که باید گفت به طور قطع تا پایان سال چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.


او به تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن اشاره و بیان کرد: در صورتی که سوداگری بانک ها اجازه دهد تا نقدینگی موجود از بانک ها خارج شود و نیز سازمان بازرسی کشور و مجلس موانعی را برای بانک ها ایجاد کنند، ممکن است کاهش نرخ سود بانکی کمکی جهت ورود نقدینگی به بخش تولید و نیز بهبود بازار مسکن باشد.


عقبایی اظهار داشت: پایداری و امنیت سرمایه گذاری در حوزه مسکن در ایران بالا است و این اتفاق به رشد حجم معاملات مسکن کمک خواهد کرد اما بازار مسکن برخلاف بازار طلا و ارز به زودی از شرایط موجود تاثیر نمی پذیرد.


رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: در صورتی که برای سیاست های دولت در حوزه بسته پولی و بانکی که نزدیک به سال 3 است در مجلس باقی مانده است، تصمیم گیری نشود و نیز مافیای بانک ها اجازه ندهند تا رویکر بانک ها از تجاری به سمت خدماتی روند، به طور قطع بانک ها سمت ورشکستگی می روند.


او با بیان اینکه دولت باید در حوزه مسکن و شهرسازی فعال عمل کند، گفت: دکتر روحانی در زمان اخذ رای اختیاراتی را به وزیر راه و شهرسازی به خصوص در زمینه مسکن استیجاری سپرد که در این زمینه باید گام های جدی برداشته شود، لازم به ذکر است که مسکن استیجاری به عنوان یکی از نیازهای اساسی دولت تلقی می شود و به دلیل توازنی که در عرضه و تقاضای بازار ایجاد می کند، بنابراین مورد تاکید دولت، مجلس و نیز بخش خصوصی است.

401

کد خبر: 840874

وب گردی

وب گردی