شاه زیدی:  ارائه آثار نو آیینی به پیشرفت  موسیقی ایرانی کمک می کند

خواننده و مدرس آواز ایرانی، گفت: ارائه آثار متفاوت در حوزه موسیقی آیینی و مذهبی نه تنها مورد استقبال جوانان جامعه قرار می گیرد بلکه به پیشرفت و اعتلای موسیقی ایرانی کمک می کند.

علی اصغر شاه زیدی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت ساخت قطعات موسیقی محرم، اظهار کرد: ایرانیان قرن هاست که هر سال در ایام محرم به منظور ادای احترام به امام حسین(ع) عزاداری می کنند. هنرمندان هم از این قاعده مستثنی نیستند و هنر خود را در این راه بکار می گیرند. ساخت آثار موسیقی ماندگار و تأثیرگذار در این ایام علاوه بر جذب جوانان به سمت نوحه خوانی و تعزیه، در موسیقی هم اتفاق نویی را رقم می زند.

وی ادامه داد: خوشحالم که من هم توانسته ام در آلبوم «سربلندان» که کاری هنری برای امام حسین (ع) است، چند بیتی را اجرا کنم و سهم کوچکی در اینگونه آثار آیینی داشته باشم . امیدوارم که مورد قبول حضرت نیز واقع شود.

این خواننده آواز ایرانی به خلاقیت خوانندگان و آهنگسازان آلبوم «سربلندان» اشاره کرد و گفت: این آلبوم مقدمه ای برای ارائه آثار بهتر، قوی تر و تأثیرگذارتر در حوزه موسیقی آیینی بویژه در ایام محرم است چراکه مداحی امروز ما نیاز به آسیب شناسی و بررسی همه جانبه دارد.

شاه زیدی افزود: مردم کشور ما قرن ها با نوحه خوانی و تعزیه در ایام محرم عزاداری کرده اند اما به دلیل مشکلات مداحی در این روزها به قطعات نو و ماندگار در این حوزه نیاز داریم تا بتوانیم اتفاقات تازه ای در موسیقی کشورمان رقم خورد و در آینده جوانان را به سوی خود جذب کند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری موسیقی و شعر زیبا در جوانان، گفت: جوانان وقتی متن و شعری زیبا را از زبان موسیقی بشنوند، به سمت موسیقی آیینی و مذهبی گرایش پیدا می کنند اما در حال حاضر مداحی ما به سمتی می رود که مورد قبول هیچکس از مردم عادی گرفته تا هنرمندان نیست. بیشتر مداحان در قطعات تولیدی خود کلمات را به درستی ادا نمی کنند و همچنین از شعر هایی استفاده می کنند که در شأن امام حسین(ع) و یارانش نیست و باید نسبت به عملکرد این حوزه از موسیقی تجدید نظر شود.

این خواننده ایرانی در ادامه تاکید کرد: در عزادرای های امروزی برخی از نوحه خوان ها همه چیز رنگ باخته است. صدای مداحان برای این کار مناسب نیست.از سوی دیگر بسیاری از آنها شعر های نامناسب خود را بر ملودی های لس آنجلسی می گذارند که نه تنها با این واقعه مطابقت ندارد بلکه در ذهن مخاطب نیز همان آهنگ و شعر خواننده اصلی را تداعی می کنند.

شاه زیدی به لزوم شناخت نوحه خوان ها از موسیقی اشاره کرد و گفت: مداحان باید موسیقی کار کرده باشند و در واقع موسیقی را بشناسند چرا که موسیقی در هر حال حرف اول را می زند و نوحه خوان ها باید اصول و تکنیک های این هنر را رعایت کنند.

وی خاطر نشان کرد: درست است که برگزاری مراسم های محرم برای ما بسیار ارزشمند است اما تولید قطعات موسیقی آیینی و مذهبی به منظور ابراز ارادت به امامان نباید تنها به ایام سوگواری اختصاص داشته باشد چراکه جشن های مذهبی بسیاری داریم که متاسفانه آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی گیرد و امیدوارم با وجود احترام بسیار به ائمه در ایام شادی نیز شاهد ساخت آثار ماندگار در حوزه موسیقی باشیم.

503

کد خبر: 840903

وب گردی

وب گردی