جزئیات ساخت پالایشگاه 140 هزار بشکه‌ای در سوریه

رییس پردیس پژوهش و توسعه فناوری‌های پایین‌دستی با اشاره به احداث پالایشگاه 140 هزار بشکه‌ای نفت در حمص سوریه گفت:خوراک این پالایشگاه نفت خام و نفت سبک و سنگین است که از کشور سوریه تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ زمانیان رئیس پردیس پژوهش و توسعه فناوری‌های پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با بیان اینکه تاکنون ایران خدمات مستشاری به سوریه ارائه داده است، افزود: با اجرای طرحی اقدام به راه‌اندازی پالایشگاه در کشور سوریه خواهیم کرد.

او افزود: ظرفیت این پالایشگاه 140 هزار بشکه در روز است که در فاز اول ظرفیت این پالایشگاه 70 هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده است.

زمانیان تصریح کرد: خوراک این پالایشگاه نفت خام و نفت سبک و سنگین است که از کشور سوریه تامین خواهد شد و محل احداث آن نیز در نزدیکی شهر حمص است.

رئیس پردیس پژوهش و توسعه فناوری‌های پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه خروجی این پالایشگاه LPG، بنزین، نفت کوره و گازوئیل و نفت سفید خواهد بود، افزود: ساخت این پالایشگاه به صورت کنسرسیوم و با مشارکت ایران، ونزوئلا و سوریه خواهد بود.

زمانیان گفت: این پالایشگاه دارای 9 واحد است که 5 واحدآن تحت لیسانس و 4 واحد با دانش فنی ایران راه‌اندازی می‌شود.

او افزود: زمان احداث این پالایشگاه بعد از جنگ و در دوران آرامش در دوران آرامش است و 2 پالایشگاه دیگر این کشور نیاز به بازسازی دارد که بازسازی آن از سوی ایران خواهد بود.

اولین پالایشگاه ایران در سوریه ساخته می‌شود

در ادامه منصور بزمی معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی کشور و از جمله بزرگ‌ترین مراکز پژوهشی در سطح خاورمیانه است، اظهار داشت: پژوهشگاه در سال‌های متوالی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز پژوهشی شناخته شده و یکی از مهم‌ترین اقدامات آن ثبت 130 اختراع در کشورهای اروپایی و آمریکایی است که از آنها استفاده می‌شود.

او افزود: ما در کل صنعت نفت تنها موسسه‌ای هستیم که میلیون‌ها دلار دانش فنی فروخته‌ایم.

بزمی از طراحی و ساخت پالایش تمام ایرانی در کشور سوریه خبر داد و گفت: ما به کشور سوریه کمک مستشاری و نظامی می‌کنیم و با توجه به تخریب زیرساخت‌ها، این کشور نیاز به پالایشگاه دارد که برنامه ساخت آن به صورت تمام ایرانی طراحی و آماده احداث شده که با سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی اجرایی خواهد شد.

بزمی یادآور شد: این پروژه بعد از بازگشت آرامش به این کشور با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و استفاده از تجهیزات سازندگان داخل ایران ساخته خواهد شد. بنا بر این اولین پالایشگاه با دانش فنی ایرانی است که دستاورد عظیمی خواهد بود.

این مقام مسئول در پژوهشگاه صنعت نفت همچنین تصریح کرد: علاوه بر این به کشورهای دیگر نیز دانش فنی و خدمات فناورانه ارائه شده است. ضمن این که دانش فنی مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور خودمان را نیز تامین می‌کنیم.

او بیان کرد: در حال حاضر هفت واحد مهم پالایشی و با دانش فنی پژوهشگاه در حال کار است که بنا بر این هیچ مرکزی نداریم که بدون دانش فنی پژوهشگاه در صنعت نفت و گاز کشور در حال فعالیت باشد.

او ادامه داد: از این تعداد واحدهای پالایشی یاد شده دو واحد آن در حال نصب است که یکی از آنها در پاییز امسال راه‌اندازی خواهد شد.

بزمی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشگاه عمدتا منتج به تجاری سازی و خلق فناوری و احداث واحد صنعتی شده‌اند، تاکید کرد: تمام پروژه‌های پژوهش‌ها متقاضی محور بوده و در این راستا آثار و دستاوردهای خوب داشته‌ایم.

او با اشاره به ارتباطات و تعامل پژوهشگاه با دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: ما همکاری خوبی با دانشگاه‌های تراز اول کشور داریم و آماده توسعه این همکاری‌ها هستیم. ضمن اینکه خود را رقیب دانشگاه‌ها نمی‌دانیم و در واقع در طول با هم کار می‌کنیم.

معاون فناوری و امور بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: کارهای پایه‌ای و آکادمیک در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و تجاری سازی نیز در مراکز پژوهشی و از جمله پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی خواهد شد.

402

کد خبر: 840907

وب گردی

وب گردی