50 سال آینده گیاهان تنها معیار صنعت سلامت دنیا هستند

نشست خبری دومین همایش و جشنواره غذا درمانی به همت جهاد دانشگاهی و با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و اساتید طب سنتی اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، این نشست خبری با حضور دکتر یوسفی آذر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر دفتر طرح ملی گیاهان دارویی معاونت جهاد کشاورزی، دکتر ضیایی دانشمند طب سنتی و اسلامی،دکتر ایراندوست رئیس مرکز تحقیقات غذای سالم؛ دکتر کریمی تفرشی نماینده تولید کنندگان مواد غذایی سالم وخانم دکتر حسینی دبیر همایش ؛ برگزار شد.

به گفته خانم دکتر حسینی اولین دوره این جشنواره بهمن ماه سال گذشته برگزار شد؛ اما بدلیل نداشتن خروجی مناسبی جهت انتشار معنی "غذای سالم"، امسال جشنوارهای با ابعاد بزرگتر جهت انتشار فرهنگ استفاده غذای سالم و با هدف بزرگتر شدن این جنبش، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

دبیر همایش گفت: محور های مد نظر در این همایش وارد کردن گیاهان دارویی به سبد تغذیه افراد و بررسی مواد غذایی سالم و غیرتراریخته است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر گیاهان دارویی که برای کنترل بیماری ها و به عنوان مکمل دارویی استفاده می شوند، هیچ جایگاهی در سبد غذایی ایرانیان ندارند به همین منظور یک منوی دارویی تهیه شده که از آن در جشنواره رونمایی خواهد شد.

در ادامه این نشست دکتر یوسفی گفت: وزارت جهاد کشاورزی سند چشم اندازی برای توسعه ی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به منظور تعیین سیاست ها و خطوط کلی تهیه کرده است اما مسئله مهم نحوه اجرای این سند است که با برگزاری جلسات متعدد با کلیه نهاد های مرتبط مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت سه بسته پیشنهادی تهیه شده است.

وی ادامه داد: بسته اول شامل سه گام است که گام اول آن تامین و تولید است؛ در حال حاضر هیچ روش استاندارد تولید گیاهان دارویی در ابعاد وسیع وجود ندارد و نظارتی بر آن نیست.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکی از اهداف این گام تولید گیاه دارویی سالم و افزایش سطح کشت گیاه از 155 هزار هکتار به 283 هزار هکتار در طول برنامه توسعه ششم است؛ در این برنامه 24 گونه گیاه در نظر گرفته شده اما به معنی کاشت سایر گونه ها نیست؛ زیرا در حال حاضر 66 گونه گیاه در کشور کاشت می شود و از 155 هزار هکتار سطح زیر کشت 107 هزارهکتارمربوط به زعفران و 17 هزار هکتار مربوط به گل محمدی است وحدود 30 هزار هکتار سایر گونه های گیاهی است.

مدیر دفتر طرح ملی گیاهان دارویی معاونت جهاد کشاورزی تاکید کرد: گام بعدی از حوزه اجرایی این طرح مسئله فرآوری است. در این حوزه مشکلات بسیاری در کشور است؛ روش های خشک کردن و روش های فرآوری در ایران استاندارد نیست.

دکتر یوسفی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: بخش خصوصی در این زمینه به شدت حمایت می شود تا باگام نهادن در روش خشک سازی گیاهان دارویی و فرایند های ثانویه آن، یکی از پایه های اصلی تولید غذای سالم؛ استاندارد شود.

وی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز اذعان داشت: گام سوم و مهمتر حلقه بازار است و یکی از اهداف این همایش "کسب و کار غذای سالم" است؛ به همین منظور بعد از بررسی یکساله در زمینه زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی؛ برای اولین بار برنامه ای توسط سازمان مدیریت و شورای عالی اشتغال ارائه شد.

دکتر یوسفی هدف مهم این برنامه را معرفی زعفران و گل محمدی به عنوان دو گیاه استراتژیک به دنیا دانست و بیان داشت: بسته دوم؛ بسته تسهیلاتی مالی است؛ حدود 500 میلیارد تومان با نرخ بهره زیر 10 درصد برای حمایت از بخش خصوصی آزاد شده است.

وی افزود: بسته سوم، بسته حمایتی شامل اصلاح قوانین و تعرفه های واردات و صادرات ومالیات و حذف قوانین و مجوز های دست و پاگیر و حمایت از تولید کننده داخلی است.

کد خبر: 840925

وب گردی

وب گردی