کتاب "مدلسازی واکنش گیاهان به تنش های محیطی" تالیف و منتشر شد

کتاب "مدلسازی واکنش گیاهان به تنش های محیطی (تئوری و عمل)" از سوی انتشارات واحد علوم و تحقیقات به چاپ رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، در معرفی این کتاب که توسط دکتر حسین بابازاده و دکتر مهدی سرائی تبریزی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی این واحد دانشگاهی تالیف شده ، آمده است : نابسامانی‌های ناشی از برنامه‌ها، اقدامات توسعه و نوسازی و خصایص شیوه زندگی ایرانیان، از بین رفتن خصلت‌ها و فرهنگ‌های پیشینیان، تأثیرات خود را بر حیات جمعی مردمان ایران زمین بر جای گذارده است. از جمله عوارض ناشی از آن‌ها، تخریب محیط‌زیست و پیدایش بحران‌هایی است که بحران آب از جمله آن‌هاست.
در ادامه این مقدمه آمده است : توجه به اهداف و الزامات توسعه پایدار در جریان توسعه ایران، مغفول مانده و امروزه مشکلات عدیده‌ای بروز کرده‌اند. آلودگی آب‌ها و سواحل، نابودی دریاچه ارومیه و زاینده‌رود و کاهش چشم‌گیر کیفی و کمی آب در کارون و ارس، از بین رفتن تالاب‌ها و آبراهه‌های طبیعی و شور شدن منابع آب و خاک در اقصی نقاط کشور حاصل این نوع ناهماهنگی و عدم تعادل در روابط و مناسبت‌های انسان و محیط به هم‌پیوسته آب، خاک، گیاه و اتمسفر بوده است.
در بخش دیگر این معرفی اضافه شده : متاسفانه هشدارهای مراکز علمی-پژوهشی، تحلیل‌های کارشناسان صنعت آب کشور و اخبار دلخراش رسانه‌ها از یک سو و بروز فجایع زیست‌محیطی در سطح ملی، شیوع برخی اختلافات در بین جوامع محلی، از سوی دیگر بیانگر ظهور فاجعه کم‌آبی در ایران است. همه روزه تفسیر و تحلیل‌های گوناگونی از این بحران در جامعه، مطرح و راهکارهایی برای مواجهه با آن ارائه می‌شود ولی در صحنه عمل، شاهد هیچ نشانه‌ای از بهبود شرایط به چشم نمی‌خورد.
در معرفی این کتاب تاکید شده است : مدل‌سازی‌های ریاضی و کامپیوتری می‌تواند راهکاری اساسی و مطمئن برای دستیابی به این هدف پایدار باشد و برای دستیابی به این مهم باید با برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند این مهم برای تمام گیاهان در سطح کشور مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر: 840938

وب گردی

وب گردی